Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-01-08, 18:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja dessa saker plus att skickas till ett barnhem / skolhem på våren innan han blev 9år och upplevelserna därifrån tills han mönstret på skolfartyget Christian Radich, men också uppfostran innan han skickades till skolhemmet skapade SH som han blev....

Jeg forsøker på ingen måte å forsvare Høgd*, men veldig ofte finner man forklaringer på enkeltpersoners hevn mot samfunnet. Jeg tenker bl.a. på Borgstr*m, aka gryningspyromanen. Har du sett dokumentaren?
https://tv.nrk.no/serie/gryningspyromanen
Citera
2021-01-08, 18:39
  #26
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Jeg forsøker på ingen måte å forsvare Høgd*, men veldig ofte finner man forklaringer på enkeltpersoners hevn mot samfunnet. Jeg tenker bl.a. på Borgstr*m, aka gryningspyromanen. Har du sett dokumentaren?
https://tv.nrk.no/serie/gryningspyromanen

ja tror det var ett missförstånd här
för jag menar att båda beskrev delar av hans liv så att man lättare kan förstå att saker gick fel ..
försvar av hans handlingar ser jag inte på något av det vi skrev som, men jag ser det som mycket troligt att med en bättre barndom och ungdomsår och inte ett hyresnekt så finns stora chanser att SH inte hade blivit den telefonterrorist han blev...
han fick inte den hjälp han behövde som barn och han fick förmodligen inte möjlighet att utvecklas som andra gör i sociala miljöer...

nej, har inte läst eller sett dokumentären om honom än...
Citera
2021-01-09, 00:42
  #27
Medlem
Nottelitens avatar
det här är en intervju jag hittade online men vet inte mycket om, tror att den berättar mycket om personen bakom allt så jag översatte det och lade upp det här :

Ville ordna sitt liv.
I Oslo tog den framstående norska advokaten Morten Kjensli jobbet som försvarare.
"Fängelse verkar inte ha någon effekt på Høgda", avslutade Oslo stadsdomstol i augusti 1994.
Det var den sista kända rättegången mot Høgda och överklagades till Högsta domstolen. Visens slut var ett halvt år samhällstjänst.
Efter rättegången frågar Dagbladets journalist Odd Roar Lange när Høgda kommer att ringa igen.
Nu är det över. Polisen har hört från mig för sista gången. Nu ska jag ordna mitt liv, svarade Høgda.
På sitt kontor i centrala Oslo bläddrar Morten Kjensli igenom domen från 1994. Han humrar och skakar på huvudet.
Jag upplevde Høgda som ett litet barn i en enorm kropp. När du började prata med honom förväntade du dig en konversation med en stor man, men sedan sitter du och pratar med et barn.
Kom ihåg att han aldrig fick den hjälp han behövde. Högsta domstolen såg det och de tycker synd om honom, säger Kjensli.
Du var faktiskt en av dem som kände Høgda bäst, visste du det?
Jag kanske gjorde det.
Han var en sorglig person, men väldigt varm. Det slog mig att han aldrig passade in, oavsett socialt sammanhang eller social klass. Men han var snäll som dagen är lång.
Även om det han dömdes för har ilska och allvar, var det inte det som drev honom.
Vad sägs om dödsmeddelanden och dödshot?
Den smärta människor kände förstod han inte. Jag känner inte till någon som brydde sig om Høgda. Han verkade vara en ensam kille som inte var kopplad till någonting eller någon, Han lättade desperat...
Citera
2021-01-09, 04:11
  #28
Medlem
Nottelitens avatar
Ett fall förnekade han själv, men bevisbördan var för stor:

Lördagen den 14 oktober 1989 ringde SH till Oslo polisstation som en "fängelsevakt" och rapporterade om en farlig fånge som hade rymt och befann sig i tunnelbanetunneln mellan stationerna Grønland och Jernbanetorget.
Han ringde igen kort därefter, men den här gången låtsades han vara en anställd i Oslo-spårvägar, som sa att tunnelbanestationen hade stängts av.
Två poliser ryckte ut och gick ner i tunneln. Där de skulle kunna förlora sina liv eftersom 750 volts kraftskenor var i full gång
och officerarna sprang för sitt liv när ett tåg kom rusande mot dem.
När vi kom tillbaka på plattformen hörde vi att det var en "Høgda-telefon". Vi hade redan lärt oss om sådana telefoner vid polisakademin, sa en av poliserna i domstolen.
Citera
2021-01-10, 13:34
  #29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Högda - en mycket ensam person.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
det här är en intervju jag hittade online men vet inte mycket om, tror att den berättar mycket om personen bakom allt så jag översatte det och lade upp det här :

Ville ordna sitt liv.
I Oslo tog den framstående norska advokaten Morten Kjensli jobbet som försvarare.
"Fängelse verkar inte ha någon effekt på Høgda", avslutade Oslo stadsdomstol i augusti 1994.
Det var den sista kända rättegången mot Høgda och överklagades till Högsta domstolen. Visens slut var ett halvt år samhällstjänst.
Efter rättegången frågar Dagbladets journalist Odd Roar Lange när Høgda kommer att ringa igen.
Nu är det över. Polisen har hört från mig för sista gången. Nu ska jag ordna mitt liv, svarade Høgda.
På sitt kontor i centrala Oslo bläddrar Morten Kjensli igenom domen från 1994. Han humrar och skakar på huvudet.
Jag upplevde Høgda som ett litet barn i en enorm kropp. När du började prata med honom förväntade du dig en konversation med en stor man, men sedan sitter du och pratar med et barn.
Kom ihåg att han aldrig fick den hjälp han behövde. Högsta domstolen såg det och de tycker synd om honom, säger Kjensli.
Du var faktiskt en av dem som kände Høgda bäst, visste du det?
Jag kanske gjorde det.
Han var en sorglig person, men väldigt varm. Det slog mig att han aldrig passade in, oavsett socialt sammanhang eller social klass. Men han var snäll som dagen är lång.
Även om det han dömdes för har ilska och allvar, var det inte det som drev honom.
Vad sägs om dödsmeddelanden och dödshot?
Den smärta människor kände förstod han inte. Jag känner inte till någon som brydde sig om Høgda. Han verkade vara en ensam kille som inte var kopplad till någonting eller någon, Han lättade desperat...

Den här känslan har jag också fått.

En vuxen man i en stor kropp men ändå som en pojke. Kanske såg han sig själv som en buspojke? Detta tycker jag också verkar passa bra in på Högda. Sorlig men varm och att han aldrig passade in någonstans. Att han var en mycket ensam person tycker jag visas tydligt när han bodde i Polen. Ensam i en husvagn tillsammans med sina båda Collies.
Citera
2021-01-10, 13:53
  #30
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Veldig bra tråd Husker godt alle avisoppslagene om Svend Høgda.

Det var vel han som inspirerte oss til å ringe venner og familie og utgi oss for å være fra televerket og få dem til å plystre, banke på røret med gaffel osv får å finne ut om det var feil på telefonlinjen. Eller vi ringte til fru Brun og lurte på om vi var kommet til fru Grønn

Den dag i dag bruker jeg og mange i min generasjon uttrykket "er du/hen helt Høgda" om personer som ringer veldig ofte. Mens den yngre generasjonen sier bare hæ???? og skjønner ingenting av uttrykket
Citera
2021-01-10, 16:32
  #31
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här känslan har jag också fått.

En vuxen man i en stor kropp men ändå som en pojke. Kanske såg han sig själv som en buspojke? Detta tycker jag också verkar passa bra in på Högda. Sorlig men varm och att han aldrig passade in någonstans. Att han var en mycket ensam person tycker jag visas tydligt när han bodde i Polen. Ensam i en husvagn tillsammans med sina båda Collies.

troligen derför att det verkar som att människor som har haft något med honom att göra är uppdelade i två läger, det ena lägret säger han var en snäll och trevlig kille,
medan det andra lägret upplevde han som telefonterroristen....
Citera
2021-01-10, 16:38
  #32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Veldig bra tråd Husker godt alle avisoppslagene om Svend Høgda.

Det var vel han som inspirerte oss til å ringe venner og familie og utgi oss for å være fra televerket og få dem til å plystre, banke på røret med gaffel osv får å finne ut om det var feil på telefonlinjen. Eller vi ringte til fru Brun og lurte på om vi var kommet til fru Grønn

Den dag i dag bruker jeg og mange i min generasjon uttrykket "er du/hen helt Høgda" om personer som ringer veldig ofte. Mens den yngre generasjonen sier bare hæ???? og skjønner ingenting av uttrykket

Ja, det var nästan på grund av honom att termen telefonterrorist blev känd i Norge och Sverige...
men som du säger är det förmodligen inte många från generationen som inte upplevde OS på Lillehammer som vet något om honom
Citera
2021-01-11, 14:50
  #33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonterrorist - ett känt ord tack vare Svend Högda.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, det var nästan på grund av honom att termen telefonterrorist blev känd i Norge och Sverige...
men som du säger är det förmodligen inte många från generationen som inte upplevde OS på Lillehammer som vet något om honom

Jag skulle vilja säga att tack vare alla dessa "Høgda-meldinger", så kom termen telefonterrorist att myntas och förknippas med Högda.

Den yngre generationen känner dock helt riktigt inte till Svend Högda. Ett tragiskt levnadsöde.
Citera
2021-01-15, 21:58
  #34
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag skulle vilja säga att tack vare alla dessa "Høgda-meldinger", så kom termen telefonterrorist att myntas och förknippas med Högda.

Den yngre generationen känner dock helt riktigt inte till Svend Högda. Ett tragiskt levnadsöde.

ja han blev en del av norsk / svensk rättshistoria och en stor del av befolkningen från den tid han var aktiv minns han väl...
är förmodligen artister / kändisar från samma period som folk inte kommer ihåg så lätt...
Citera
2021-01-17, 12:14
  #35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Idag en okänd person bland många.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja han blev en del av norsk / svensk rättshistoria och en stor del av befolkningen från den tid han var aktiv minns han väl...
är förmodligen artister / kändisar från samma period som folk inte kommer ihåg så lätt...

Vi som var med på den tiden kommer väl ihåg dessa "Høgda-meldinger"

Han slutade med sina telefonsamtal ca 1995, så det är inte så konstigt att yngre personer inte kommer ihåg dessa och vem personen var som låg bakom dessa.
Citera
2021-01-19, 19:21
  #36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi som var med på den tiden kommer väl ihåg dessa "Høgda-meldinger"

Han slutade med sina telefonsamtal ca 1995, så det är inte så konstigt att yngre personer inte kommer ihåg dessa och vem personen var som låg bakom dessa.

Nej och bortsett från några rapporter om honom i media stoppade jo det mesta da...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback