Citat:
Nu tycker jag varken man kan eller bör jämföra Sverige och USA. Kollar vi dessutom på det amerikanska rättssystemet så gör/har dom mycket som andra länder inte gör/har. Men deras system behöver ju knappast vara bättre för det.
FRÅGA: Men tycker du alltså att det är rimligt att en person som gör 16 inbrott (med ett straffvärde på 1 års fängelse/inbrott) skall kunna få lika långt straff (eller t.o.m högre) som en person som mördat någon annan? Eller att en person som gjort 6 inbrott skall kunna få lika långt straff som någon som våldtar någon annan?
Ja, lagändringar kommer absolut komma, och som jag sa så har ju Morgan Johansson gett klartecken till att utreda asperationsprincipen/"mängdrabatten". Men jag hoppas du förstår att det inte kommer leda till att man staplar alla brott på hög och sedan räknar ut straffet och dömer ut 100 års fängelse.
Nu blandade du även in 2/3dels frigivning. Det var ju inte riktigt det vi diskuterade :-)
FRÅGA: Men tycker du alltså att det är rimligt att en person som gör 16 inbrott (med ett straffvärde på 1 års fängelse/inbrott) skall kunna få lika långt straff (eller t.o.m högre) som en person som mördat någon annan? Eller att en person som gjort 6 inbrott skall kunna få lika långt straff som någon som våldtar någon annan?
Ja, lagändringar kommer absolut komma, och som jag sa så har ju Morgan Johansson gett klartecken till att utreda asperationsprincipen/"mängdrabatten". Men jag hoppas du förstår att det inte kommer leda till att man staplar alla brott på hög och sedan räknar ut straffet och dömer ut 100 års fängelse.
Nu blandade du även in 2/3dels frigivning. Det var ju inte riktigt det vi diskuterade :-)
Tror inte vi ska gå för OT för mkt med allmänt lagsnack, när detta gäller en tråd om just de här brotten osv. :-) Så försöker hålla allt i relation till just denne GM.
Nöjer mig med att säga att just denne GM i relation till alla hans superallvarliga brott, snarare borde fått åtminstone 20-25 år iaf. Och fått sitta av hela den tiden. Som en jämförelse, när det gäller mord, bör det utan undantag ge livstid (riktig livstid). Så fortfarande bör det vara proportionerligt, vilket det ej är idag.
Det finns väl fortfarande Hovrätten kvar, som förhoppningsvis kanske höjer denne GMs straff, om det ens är möjligt med våra fjantlagar.
Tänker på det kidnappningsfallet där en GM fick 10 år för ett enda fall av kidnappning… jämfört med denne GM som traumatiserat 7(!) offer för livet, så är denne GMs straff på tok för lågt!