• 8
  • 9
2021-07-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu tycker jag varken man kan eller bör jämföra Sverige och USA. Kollar vi dessutom på det amerikanska rättssystemet så gör/har dom mycket som andra länder inte gör/har. Men deras system behöver ju knappast vara bättre för det.

FRÅGA: Men tycker du alltså att det är rimligt att en person som gör 16 inbrott (med ett straffvärde på 1 års fängelse/inbrott) skall kunna få lika långt straff (eller t.o.m högre) som en person som mördat någon annan? Eller att en person som gjort 6 inbrott skall kunna få lika långt straff som någon som våldtar någon annan?

Ja, lagändringar kommer absolut komma, och som jag sa så har ju Morgan Johansson gett klartecken till att utreda asperationsprincipen/"mängdrabatten". Men jag hoppas du förstår att det inte kommer leda till att man staplar alla brott på hög och sedan räknar ut straffet och dömer ut 100 års fängelse.

Nu blandade du även in 2/3dels frigivning. Det var ju inte riktigt det vi diskuterade :-)

Tror inte vi ska gå för OT för mkt med allmänt lagsnack, när detta gäller en tråd om just de här brotten osv. :-) Så försöker hålla allt i relation till just denne GM.

Nöjer mig med att säga att just denne GM i relation till alla hans superallvarliga brott, snarare borde fått åtminstone 20-25 år iaf. Och fått sitta av hela den tiden. Som en jämförelse, när det gäller mord, bör det utan undantag ge livstid (riktig livstid). Så fortfarande bör det vara proportionerligt, vilket det ej är idag.

Det finns väl fortfarande Hovrätten kvar, som förhoppningsvis kanske höjer denne GMs straff, om det ens är möjligt med våra fjantlagar.

Tänker på det kidnappningsfallet där en GM fick 10 år för ett enda fall av kidnappning… jämfört med denne GM som traumatiserat 7(!) offer för livet, så är denne GMs straff på tok för lågt!
Citera
2021-07-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tror inte vi ska gå för OT för mkt med allmänt lagsnack, när detta gäller en tråd om just de här brotten osv. :-) Så försöker hålla allt i relation till just denne GM.

Nöjer mig med att säga att just denne GM i relation till alla hans superallvarliga brott, snarare borde fått åtminstone 20-25 år iaf. Och fått sitta av hela den tiden. Som en jämförelse, när det gäller mord, bör det utan undantag ge livstid (riktig livstid). Så fortfarande bör det vara proportionerligt, vilket det ej är idag.

Det finns väl fortfarande Hovrätten kvar, som förhoppningsvis kanske höjer denne GMs straff, om det ens är möjligt med våra fjantlagar.

Tänker på det kidnappningsfallet där en GM fick 10 år för ett enda fall av kidnappning… jämfört med denne GM som traumatiserat 7(!) offer för livet, så är denne GMs straff på tok för lågt!

Det är lugnt, inga problem. Tänkte bara att straffet kontra antal våldtäkter, är en stor del av denna tråden :-)

Läste du inte vad jag skrev förut? Han har ju fått maxstraffet för upprepade våldtäkter. Enda möjligheten att få längre straff är att satsa på att rubricera om det till Grov våldtäkt/er. Vilket ser svårt ut, eftersom ingen av dom 36 våldtäkterna bedömdes som Grov våldtäkt.

Du kan liksom inte jämföra ett brott (Människorov) som har straffskalan 4-18 års fängelse eller livstid, med ett brott (Våldtäkt) som har straffskalan 2-6 års fängelse. Och med den logiken så skulle ju även "inbrottstjuven på turne" kunna få längre straff än personen som kidnappade???
Citera
2021-07-24, 13:11
Medlem
Citat:
Det är lugnt, inga problem. Tänkte bara att straffet kontra antal våldtäkter, är en stor del av denna tråden :-)

Läste du inte vad jag skrev förut? Han har ju fått maxstraffet för upprepade våldtäkter. Enda möjligheten att få längre straff är att satsa på att rubricera om det till Grov våldtäkt/er. Vilket ser svårt ut, eftersom ingen av dom 36 våldtäkterna bedömdes som Grov våldtäkt.

Du kan liksom inte jämföra ett brott (Människorov) som har straffskalan 4-18 års fängelse eller livstid, med ett brott (Våldtäkt) som har straffskalan 2-6 års fängelse. Och med den logiken så skulle ju även "inbrottstjuven på turne" kunna få längre straff än personen som kidnappade???

Kan absolut jämföra människorov med våldtäkt, anser jag. Båda är brott som traumatiserar offren för livet. Anser absolut inte att ETT fall av människorov är ”mer värt” i straffskalan än 36(!) fall av våldtäkter….

Det är det som är så skevt här. Denne GM borde få minst 20 år och förhoppningsvis ändras lagen snart. Inbrottstjuvar bryr jag mig inte ett smack om. Aldrig ens funderat över deras brott, det kan ligga i lägre straffskalan utan att man bryr sig. Självklart ska inte alla inbrott räknas ihop till en livstid osv. Ursäkta men känns som du spelar lite medvetet ”dum” här. Allt ska vara i proportion. Men det är det inte, om man kan våldta hur många som helst och sen gå på gatan igen efter 5 år. Maxstraffet för flertal våldtäkter måste uppenbarligen höjas upp, till ca 20-30 år.
Och bort med 2/3.

De här brotten som GM gjort är ju totalt sinnessjuka. Han visar i brotten en total hänsynslöshet inför mänskligt lidande. Inte bara har han våldtagit dem, han har även hotat dem, samt svindlat enorma summor pengar ifrån dem. Värnlösa offer!

En sån här person måste samhället skyddas ifrån. 20 år skaka galler, med krav på godkänt i kurser i grundläggande empati innan frigivning, vore lämpligt. 😆 Jag lämnar detta därhän med det sagt.
Citera
2021-07-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan absolut jämföra människorov med våldtäkt, anser jag. Båda är brott som traumatiserar offren för livet. Anser absolut inte att ETT fall av människorov är ”mer värt” i straffskalan än 36(!) fall av våldtäkter….

Det är det som är så skevt här. Denne GM borde få minst 20 år och förhoppningsvis ändras lagen snart. Inbrottstjuvar bryr jag mig inte ett smack om. Aldrig ens funderat över deras brott, det kan ligga i lägre straffskalan utan att man bryr sig. Självklart ska inte alla inbrott räknas ihop till en livstid osv. Ursäkta men känns som du spelar lite medvetet ”dum” här. Allt ska vara i proportion. Men det är det inte, om man kan våldta hur många som helst och sen gå på gatan igen efter 5 år. Maxstraffet för flertal våldtäkter måste uppenbarligen höjas upp, till ca 20-30 år.
Och bort med 2/3.

De här brotten som GM gjort är ju totalt sinnessjuka. Han visar i brotten en total hänsynslöshet inför mänskligt lidande. Inte bara har han våldtagit dem, han har även hotat dem, samt svindlat enorma summor pengar ifrån dem. Värnlösa offer!

En sån här person måste samhället skyddas ifrån. 20 år skaka galler, med krav på godkänt i kurser i grundläggande empati innan frigivning, vore lämpligt. 😆 Jag lämnar detta därhän med det sagt.

Du gör det väldigt lätt för dig (vilket blir svårt/fel i slutändan för dig) när du pratar kvantitet i termerna: "36 våldtäkter skall ge livstid". Det funkar ju inte så, så enkelt kan det omöjligt vara. För det måste ju vara en jävla skillnad på att utföra 36 våldtäkter, där varje våldtäkt enskilt för sig har ett straffvärde på 2 års fängelse. Kontra att utföra 36 våldtäkter, där varje våldtäkt enskilt för sig har ett straffvärde på 6 års fängelse.

Nej, jag spelar absolut inte dum. Jag konkretiserar gärna frågorna om du vill:
1. Hur skall man göra istället?
2. Eftersom t ex inbrott inte skall räknas in i detta. Vilka gränsdragningar skall man då göra?

Jag vill tillägga att jag inte tycker det känns ett dugg tillfredsställande att denna muppen bara får 8 års fängelse. Men jag tycker att man borde komma med ett rimligt och realistiskt förslag på hur man skulle kunna göra istället. För kontentan av det du skriver, hur du än vänder och vrider, är ju att OLIKA fall skall behandlas LIKA och att man riskerar att folk som utfört "lindrigare brott" får lika långa/längre straff än folk som utfört "grövre brott".
Citera
2021-07-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Här har vi honom.
https://instagram.com/djchrizz?igshid=y1837cfkbbf7

https://instagram.com/djaycamp?igshid=xve1l6w6zcfd

Ser ut som en förvuxen EPA-raggare - d.v.s. lågintelligent och helt oförmögen att inse att han ser ut som en karikatyr. Pilotglasögon och Ed Hardy, typ. Kan lätt föreställa mig honom som en riktig horunge som våldtar, även om utseende givetvis inte är den uteslutande faktorn i ekvationen.
Citera
2021-07-24, 13:56
Medlem
Uppenbarligen en väldigt störd figur. Men inte i lagens mening, då ska tillståndet vara behandligsbart, personlighetsstörningar är inte behandlingsbara. Stackars försvarsadvokat som var tvungen att föra fram hans påhittade "gäng" som plastikopererat sig. Den knäppaste bortförklaring jag någonsin sett.
Citera
2021-07-24, 14:10
Citat:
Nu kallas det visserligen "mängdrabatt" i folkmun. Men egentligen är det ingen rabatt, utan ett system för att räkna ut strafflängd vid flerfaldig brottslighet - och gäller vid all flerfaldig brottslighet.
Detta kallas "asperationsprincipen" och fungerar som så att man först räknar ut straffvärdet för alla dömda gärningar. Därefter börjar med fullt straffvärde på det grövsta brottet, sedan tar man det näst grövsta brottet och dömer ut halva straffvärdet, sedan det tredje grövsta och dömer ut en fjärdedel osv.

Därutövar har lagstiftaren satt en absolut gräns för hur långt över straffskalan för aktuellt brott man kan gå vid upprepad brottslighet.
Här säger lagen att det sammanlagda straffet inte får överstiga det grövsta brottet med mer än 2 år. Med andra ord: Våldtäkt har straffskalan 2-6 års fängelse. Det grövsta brottet hade ett straffvärde av 6 års fängelse - och då kan han inte dömas till mer än 8 års fängelse. Hade det grövsta brottet haft ett straffvärde på 3 års fängelse, så hade han inte kunnat dömas till mer än 5 år. Med andra ord har gärningsmannen fått maxstraffet för "upprepade våldtäkter".

Detta är långt ifrån ett bra system - och Morgan Johansson tillkännagav här om dagen att asperationsprincipen skall ses över. Men något slags system för konsumtion/reducering måste ju finnas. Dels för att massa "lägre brott" aldrig skall kunna ge ett lika långt straff som ett grövre brott, som t ex mord. Men också för att det annars hade blivit ett omöjligt system. Tar man detta fallet så hade ju 36 våldtäkter, där samtliga våldtäkter enskilt hade ett straffvärde av 6 års fängelse (enkelt räknat), renderat i 216 års fängelse. Detta är ju ett straff som inte ens finns i svensk rätt och som dessutom är omöjligt att avtjäna.

Precis, ordet "mängdrabatt" används populistiska av partier som SD, M och KD samt tongivande populistpolitiker som Hanif Bali. Asperationsprincipen är rätt ord och den är som bekant inte riktigt anpassad efter dagens typ av brottslighet och i behov av modernisering vilket också kommer att ske vart tiden lider.

Så flashback kan ta ett djupt andetag och knyta näven i fickan en stund till så ska vi se att det snart är moderniserat.
Senast redigerad av QARevenge 2021-07-24 kl. 14:15.
Citera
2021-07-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Precis, ordet "mängdrabatt" används populistiska av partier som SD, M och KD samt tongivande populistpolitiker som Hanif Bali. Asperationsprincipen är rätt ord och den är som bekant inte riktigt anpassade efter dagens typ av brottslighet och i behov av modernisering vilket också kommer att ske vart tiden lider.

Så flashback kan ta ett djupt andetag och knyta näven i fickan en stund till så ska vi se att det snart är moderniserat.

Men en intressant fråga, som inte kom fram på presskonferensen, är: VAD i asperationsprincipen/"mängdrabatten" skall ändras? Egentligen pratade Morgan Johansson mest om att domstolarna enklare skulle kunna döma ut maxstraffet för ett brott. Men det förändrar ju inte särskilt mycket. Ta detta fallet som exempel, här har man dömt ut absoluta maxstraffet - Men det är inte en jävel som är nöjd med 8 års fängelse för 36 våldtäkter (med rätta!)

Frågan är hur en sådan här ändring skulle kunna se ut. Har du några förslag?
Jag har funderat och kommit fram till några "minst dåliga förslag" ...

1. Ha en egen straffskala för flerfaldig brottslighet och se till att ha större skillnader strafflängdsmässigt på "ett/några få brott" och "upprepade brott".
eller...
2. Behåll asperationsprincipen, men "fyll upp" resterande strafftid med frivårdande påföljder (t ex skyddstillsyn, kontraktsvård, samhällstjänst).
eller...
3. Låta udda vara jämnt och bestämma att upprepad brottslighet alltid rendera i maxstraffet.
(detta skulle som sagt inte göra någon lyckligare i t ex detta fallet).
Senast redigerad av Haaaaag 2021-07-24 kl. 14:41.
Citera
2021-07-24, 16:27
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codemed
Lönnfet, ful och ser allmänt efterbliven ut. Inte förvånande att han måste förgripa sig för att få fitta.
Ful som stryk. Lönnfet vet jag inte. Han är ju SMÄLLFET, så pass fet att han ska explodera vilken sekund som helst. Hoppas på långt fängelsestraff. Lär dessutom vara många niggers som kommer "erövra" hans baja i fängelset iaf.

Någon som har fler bilder på den smällfeta vandrande brakskiten?
Citera
2021-07-24, 16:32
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjursholmsLatrinen
36 våldtäkter = 8 år, det blir max 6 års verklig strafftid. Dvs 2 månaders fängelse per våldtäkt. Snacka om mängdrabatt. Det är ju sjukt ju. Hur kan man ge rabatt till en person som absolut inte borde få vistas utomhus?

Man ger ingen rabatt enligt svensk lagstiftning. I Sverige "staplar" man inte straff på varandra. Maxstraff för våldtäkt är 6 år. Vid flerfallig brottslighet kan man ge upp till 2 år extra. Tingsrätten har således utdömt det strängaste straff de kan utefter den lagstiftning som finns.

Edit: Där var jag sen på bollen. Ser att det redan har diskuterats.
Senast redigerad av Don.C 2021-07-24 kl. 16:35.
Citera
2021-07-25, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Man ger ingen rabatt enligt svensk lagstiftning. I Sverige "staplar" man inte straff på varandra. Maxstraff för våldtäkt är 6 år. Vid flerfallig brottslighet kan man ge upp till 2 år extra. Tingsrätten har således utdömt det strängaste straff de kan utefter den lagstiftning som finns.

Edit: Där var jag sen på bollen. Ser att det redan har diskuterats.

Förlåt mig. Menade inte att låta som att 36 våldtäkter borde ge betydligt högre strafftid än 8 år o den sedvanliga tidiga frigivningen på 1/3 av strafftiden. Ni har alldelles rätt i sak och det är självklart så att det är den strängaste strafftiden som möjligtvis kan utdelas för 36 våldtäkter. Jag får facepalma helt enkelt. Dumma mig. Tänkte på matbutikens tag 4 betala för 3. Glömde bort att lagen är skriven så att man tar 36 och betalar för 2, det handlar ju inte om någon rabatt alls. Facepalm....
Senast redigerad av DjursholmsLatrinen 2021-07-25 kl. 01:10. Anledning: Redigerat
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in