• 1
  • 2
2021-01-03, 15:50
Medlem
elektronikfreaks avatar
Julen må vara över men nu reas det rimmade julskinkor för glatta livet för mellan 20 - 30 kronor kilot. Köpte på mig några stycken igår och tänkte nu tillaga den första. Men nu står jag inför den eviga frågan - koka eller ugnsbaka i stekpåse?

Brukar faktiskt ugnsbaka i stekpåse i låg temperatur, 100 - 125 grader, men jag tycker ändå att den blir torr. Vad gör jag för fel? Är det bättre att köra den i 175 grader? Strax under 70 grader brukar väl vara lämplig innertemperatur för att ta ut den ur ugnen.

Alla tips välkomnas!

God fortsättning.
Citera
2021-01-03, 16:08
Medlem
yz44s avatar
Personligen föredrar jag en torrare skinka som varit inne längre tid i ugnen, smakar så mycket bättre.
Citera
2021-01-03, 16:10
Medlem
tilsammansnus avatar
Jag brukar koka med hela grönpepparkorn och lagerblad tills innertemperaturen är 85 grader.

Sen senapsgriljera (blanda senap, ströbröd , äggula och pensla) i ca 200 grader tills ytan ser rostad ut.
Citera
2021-01-03, 16:12
Medlem
persona.von.gratas avatar
Om du har Sous vide, så välj det utan tvekan! Kör 70 grader i 12 timmar. Vinst varje gång.
Citera
2021-01-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om du har Sous vide, så välj det utan tvekan! Kör 70 grader i 12 timmar. Vinst varje gång.

Där har du svaret TS. Jag personligen kör 68 grader i 12 timmar.
Citera
2021-01-03, 17:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Kokt skinka äter vi varje vecka hela året. Ugnsbakad endast vid jul. Långsam tillagning strax över 100°C med svålen på till innertemp strax under 70°C. Svålen rutas och färdigknapras under griljeringen.
Mycket god smak men lite torrare vilket inte betyder något med olika tillbehör som rödkål, senap, äppelmos och dopp i grytan t ex.
Hade jag köpt flera olika skinkor hade tillagningssättet varierats
Citera
2021-01-03, 23:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Personligen föredrar jag en torrare skinka som varit inne längre tid i ugnen, smakar så mycket bättre.

Jag håller med, ingen rinnig saft i min helgskinka
Citera
2021-01-03, 23:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Julen må vara över men nu reas det rimmade julskinkor för glatta livet för mellan 20 - 30 kronor kilot.

Vars reas det ut ? Tänkte röka lite skinka
Citera
2021-01-04, 00:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Jag brukar koka med hela grönpepparkorn och lagerblad tills innertemperaturen är 85 grader.

Sen senapsgriljera (blanda senap, ströbröd , äggula och pensla) i ca 200 grader tills ytan ser rostad ut.

Prova med maizena på skinka

Griljering: Rör ihop äggula, senap, honung och majsstärkelse.
Citera
2021-01-05, 03:42
Medlem
Takpapps avatar
Någon rea har jag inte sett. Men brukar själv köra rimmad runt 150 grader till ca 70. Blir lagom enligt mina egna preferenser. Inte torrt, lite rött, inte för mjukt. Kokar aldrig.
Citera
2021-01-05, 17:16
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Prova med maizena på skinka

Griljering: Rör ihop äggula, senap, honung och majsstärkelse.
Gjorde detta nyss, suveränt gott särskilt vid svålen. Blev en lite vidbränd karamellig yta.
Citera
2021-01-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu

Varför så hög temp när 65 grader rekommenderas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in