Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-01, 17:55
  #1
Medlem
Studsbolls avatar
Jag funderar på att köpa en billig och driftsäker småbil! Jag tänker mig en elbil eftersom det sägs vara framtiden, och en sådan liten praktisk bil verkar ett stabilt val. Jag blir dock lite osäker av att det babblats i minst 7 olika trådar om brister i kvaliteten. Jag har inte beläggning i min carport och det verkar som bilen kan fastna om man parkerar i grus? Är det värt att köpa en begagnad, eller är en ny bäst?
Citera
2021-01-01, 18:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag funderar på att köpa en billig och driftsäker småbil! Jag tänker mig en elbil eftersom det sägs vara framtiden, och en sådan liten praktisk bil verkar ett stabilt val. Jag blir dock lite osäker av att det babblats i minst 7 olika trådar om brister i kvaliteten. Jag har inte beläggning i min carport och det verkar som bilen kan fastna om man parkerar i grus? Är det värt att köpa en begagnad, eller är en ny bäst?
Som bekant finns andra märken och modeller än den som behandlats här i allehanda trådar det senaste året. Har haft en Golf tidigare, fungerade klanderfritt under den tid vi ägde den i knappt två år, kör nu en EQC, den platsar dock inte in bland småbilar.
Citera
2021-01-01, 18:10
  #3
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som bekant finns andra märken och modeller än den som behandlats här i allehanda trådar det senaste året. Har haft en Golf tidigare, fungerade klanderfritt under den tid vi ägde den i knappt två år, kör nu en EQC, den platsar dock inte in bland småbilar.

Golf är för dyrt och för tyskt. Man riktigt hör knarret från marscherade stövlar när man kör tyskt. Det måste vara en bil med själ.
Citera
2021-01-01, 18:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Golf är för dyrt och för tyskt. Man riktigt hör knarret från marscherade stövlar när man kör tyskt. Det måste vara en bil med själ.
Vilket innebär att ni antagligen redan ringat in vilka bilar som kan tänkas passa, då tillför idéer här knappast så mycket.
Citera
2021-01-01, 18:15
  #5
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilket innebär att ni antagligen redan ringat in vilka bilar som kan tänkas passa, då tillför idéer här knappast så mycket.

Ja, det skrev jag ju i trådstarten? Jag är intresserad av en Renault Zoe! Men jag vill veta om den är bra och om det finns annat som är lika bra. En Golf är inte i samma klass.
Citera
2021-01-01, 18:16
  #6
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Golf är för dyrt och för tyskt. Man riktigt hör knarret från marscherade stövlar när man kör tyskt. Det måste vara en bil med själ.
Ska du hålla på och larva dig så där så tycker jag att du borde köpa en cykel istället. Du grinar ju värre än en kommunist/miljöpartist.
Citera
2021-01-01, 18:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag funderar på att köpa en billig och driftsäker småbil! Jag tänker mig en elbil eftersom det sägs vara framtiden, och en sådan liten praktisk bil verkar ett stabilt val. Jag blir dock lite osäker av att det babblats i minst 7 olika trådar om brister i kvaliteten. Jag har inte beläggning i min carport och det verkar som bilen kan fastna om man parkerar i grus? Är det värt att köpa en begagnad, eller är en ny bäst?
Jag tror att möjligen så kan någon på forumet sälja en till ett bra pris för tillfället..
Citera
2021-01-01, 18:20
  #8
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tror att möjligen så kan någon på forumet sälja en till ett bra pris för tillfället..

Nä tack. Jag har sett de trådarna. Jag tänkte om någon annan hade andra erfarenhet av denna bil. Jag hade en Renault 4 när det begav sig. Jag vet saker om fransk storhet i bilvärlden.
Citera
2021-01-01, 18:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ja, det skrev jag ju i trådstarten? Jag är intresserad av en Renault Zoe! Men jag vill veta om den är bra och om det finns annat som är lika bra. En Golf är inte i samma klass.
Om ni följt med i de trådar vilka behandlat ett exemplar av bemälda bil så bör det ha framgått att bilen ifråga säkert är bra på något, dock ännu inte hittat vad det skulle vara, möjligen att hålla berkstäder med sysselsättning.
Citera
2021-01-01, 18:22
  #10
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du tycker att frågan om en bils själ är larv?
Ja, en bil har man antingen yrkesmässigt eller för att ta sig ifrån punkt A till B för att tex handla, så vad själen har med biljäveln att göra förstår jag inte.
Om du nu köper en fransk ZOE, hur vet du att den är byggd utav fransmän och inte av ett gäng tyskar som står vid det löpande bandet vid tillverkningen?
Citera
2021-01-01, 18:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nä tack. Jag har sett de trådarna. Jag tänkte om någon annan hade andra erfarenhet av denna bil. Jag hade en Renault 4 när det begav sig. Jag vet saker om fransk storhet i bilvärlden.
Renault Zoe vet jag inte mycket om förutom att efter covid-19 är det toppämnet på fb.
Däremot har jag ägt en Renault och lärde mig att aldrig göra det igen.
Citera
2021-01-01, 18:23
  #12
Medlem
Det där om att fastna i grus förstår jag inte, men det kvitter iofs.

Finns en kille vid namn Ian Sampson i England som kört en hel del elbil och Vloggat om det.
Först var det några år med Nissan Leaf, sedan Renault Zoe 41kWh tillsammans med en Nissan e-NV200. Vagnparken är numera utökad till tre bilar då en Honda e tillkommit.

Spellista med 42 youtubeklipp med Zoe:
https://www.youtube.com/watch?v=AX-Q...qAILIUZwGO-xBo

Annars finns ju norske Björn Nyland som testat i stort sett alla elbilar som finns. Han har även googledoc med massor av data och jämförelser man kan kolla på. Där borde du finna svar på dom flesta frågar du kan tänkas ha.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland/featured

Har själv kört Zoe (och en hel del andra elbilar) och det är väl i princip två saker som jag tycker du ska ha koll på. Det viktigaste är om bilen har friköpt batteri eller om det tillkommer batterihyra. Massor av begagnade bilar har leasingavtal på batteriet.

Det andra är att baksätet ej har delbart ryggstöd. Bilen är alltså 2 eller femsitsig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback