• 1
  • 2
2020-12-31, 14:47
Medlem
Hej,

Beställde en klocka från en webshop i England. En vanlig Casio som jag ville ha. Kostade c:a 2500 SEK att beställa därifrån, kostar c:a 4000 SEK från svenska sidor. Pengarna drogs från mitt konto, men nu har DHL mailat och skickat sms att de vill ha c:a 800 kr i moms+tullavgift som de har lagt ut. Kan klicka på en länk för att betala, annars skickar de en pappersfaktura inom ett par dagar. Har varit inne och läst på sidan creation watches som jag beställde ifrån och det står KLART och TYDLIGT att frakt ingår i priset. Vad fan är det här? Visste jag detta skulle jag inte beställt klockfan. Blir så jävla trött på sånt här skit. Gjorde research innan och creation watches är "legit" och en seriös sida. Har klockan här hemma men vill bara skicka tillbaka den. Snälla hjälp mig, varför blev det såhär???
Citera
2020-12-31, 14:55
Medlem
Doctors avatar
Brexit. UK är inte med i EU längre.
Citera
2020-12-31, 14:56
Bannlyst
Frakt är inte samma sak som Tull eller moms.
Citera
2020-12-31, 14:57
Medlem
Express prioritet med DHL är inte gratis
Citera
2020-12-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hej,

Beställde en klocka från en webshop i England. En vanlig Casio som jag ville ha. Kostade c:a 2500 SEK att beställa därifrån, kostar c:a 4000 SEK från svenska sidor. Pengarna drogs från mitt konto, men nu har DHL mailat och skickat sms att de vill ha c:a 800 kr i moms+tullavgift som de har lagt ut. Kan klicka på en länk för att betala, annars skickar de en pappersfaktura inom ett par dagar. Har varit inne och läst på sidan creation watches som jag beställde ifrån och det står KLART och TYDLIGT att frakt ingår i priset. Vad fan är det här? Visste jag detta skulle jag inte beställt klockfan. Blir så jävla trött på sånt här skit. Gjorde research innan och creation watches är "legit" och en seriös sida. Har klockan här hemma men vill bara skicka tillbaka den. Snälla hjälp mig, varför blev det såhär???

Avgiften avser inte frakt, utan enbart tull och moms.
Citera
2020-12-31, 14:58
Medlem
OK OK, det fanns en tråd i delforat där uppe "frakt och E-handel". Men 800 kr, det är bisarrt!!! Vad ska jag göra? Skicka tillbaka klockan?
Citera
2020-12-31, 15:00
Bannlyst
Citat:
OK OK, det fanns en tråd i delforat där uppe "frakt och E-handel". Men 800 kr, det är bisarrt!!! Vad ska jag göra? Skicka tillbaka klockan?
Du får bestämma själv hur du vill göra.
Citera
2020-12-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silencium
Avgiften avser inte frakt, utan enbart tull och moms.

Nej, det är sant. Men fick ingen information om det när jag beställde. Valde ett av tre alternativ vid frakten. Valde det alternativ med minst försäkringar och seciella önskemål. Det enklaste alternativet, så att säga.
Citera
2020-12-31, 15:01
Medlem
BigIvars avatar
Skyldighet att beta tull och moms på varor från Storbrittanien gäller från och med 2021-01-01

https://www.tullverket.se/sv/privat/...70c7915c2.html

"Pengarna drogs från mitt konto, men nu har DHL mailat och skickat sms att de vill ha c:a 800 kr i moms+tullavgift som de har lagt ut."

Är det verkligen möjligt att DHL har lagt ut för avgifter som inte finns? Ta kontakt med deras kundtjänst och bestrid fordran skriftligen.
Senast redigerad av BigIvar 2020-12-31 kl. 15:04.
Citera
2020-12-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Skyldighet att beta tull och moms på varor från Storbrittanien gäller från och med 2021-01-01

https://www.tullverket.se/sv/privat/...70c7915c2.html

Klockan kom igår och jag hämtade den i boxen på Lidl idag.
Citera
2020-12-31, 15:03
Medlem
Jag är ju för fan en dag rätt om årsskiften!!!
Citera
2020-12-31, 15:05
Medlem
Citat:
Men 800 kr, det är bisarrt!!!
Är det så bisarrt? 2500 * 0,25 = 625 kronor i moms. Dessutom tillkommer tullavgiften. Verkar stämma ganska bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in