• 1
  • 2
2020-12-30, 15:54
Medlem
Soetroevs avatar
Hej!

Kan fan ingenting om sånt här men då mitt kort går ut 01/21 så beställde jag ett nytt via Swedbank. Nu har mitt gamla kort, som ska fungera tills den 31 januari, signat ut och fungerar inte att varken ta ut kontanter från, betala med i butiker eller på internet. Ringde kundservice och satt i kö i 1h tills samtalet bröts och jag pallar inte försöka igen.

Finns det något man kan göra? Är det banken som har klantat sig eller kan jag fixa detta på egen hand? Har Swedbank som sagt.

Mitt nya kort har inte kommit än.
Citera
2020-12-30, 16:03
Medlem
sommarlovs avatar
Det var konstigt, vanligen funkar det gamla, tills man använt det nya, som så att säga tar över.
Citera
2020-12-30, 16:05
Medlem
mikaelss avatar
Ja, och det nya kommer automatisk, så man behöver inte beställa det.
Jag gissar att när du stack in på banken så spärrade de det gamla kortet för att kunna utfärda ett nytt, vilket ju är vad man gör när det inte är vanlig, automatisk förnyelse.
Citera
2020-12-30, 16:07
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, och det nya kommer automatisk, så man behöver inte beställa det.
Jag gissar att när du stack in på banken så spärrade de det gamla kortet för att kunna utfärda ett nytt, vilket ju är vad man gör när det inte är vanlig, automatisk förnyelse.

Ja det måste vara något sånt. Kan man fixa detta själv eller måste jag tillbaka till banken?
Citera
2020-12-30, 16:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Ja det måste vara något sånt. Kan man fixa detta själv eller måste jag tillbaka till banken?
Det beror nog på hur snabbt du behöver det, det nya är ju beställt, och kanske redan på väg. Man vill ju inte ha mer än ett giltigt kort per konto, så på min bank är det nya kortet oaktiverat när det skickas, och måste aktiveras, antingen i Internetbanken eller genom ett uttag i bankomat (dvs PIN-verifiering)
Man brukar inte kunna häva en spärr, men det kan ju vara olika mellan olika banker.

Tror du nog måste ringa/gå in och höra hur de gör i detta fall.

Varför gick du in och beställde ett nytt, förresten? Trodde du inte det skulle komma av sig själv? Första kortet? Kunde inte bankpersonalen sagt till dig att det var onödigt, eller behövde du det tidigare?
Citera
2020-12-30, 16:16
Medlem
Banken borde talat om för dig att man inte ska göra någonting. Det nya kortet kommer automatiskt i god när det gamla är på väg att gå ut.

Vet inte om du personligen gick in på banken, eller om du beställde nytt på nätbanken. Det som hänt är att de spärrat det gamla kortet precis som brukligt om man måste beställa ett nytt kort pga att man slarvat bort det eller liknande (alltså alla övriga händelser som kan hända då man behöver ett nytt kort trots att giltighetstiden inte är på väg att ta slut).
Citera
2020-12-30, 16:20
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det beror nog på hur snabbt du behöver det, det nya är ju beställt, och kanske redan på väg. Man vill ju inte ha mer än ett giltigt kort per konto, så på min bank är det nya kortet oaktiverat när det skickas, och måste aktiveras, antingen i Internetbanken eller genom ett uttag i bankomat (dvs PIN-verifiering)
Man brukar inte kunna häva en spärr, men det kan ju vara olika mellan olika banker.

Tror du nog måste ringa/gå in och höra hur de gör i detta fall.

Varför gick du in och beställde ett nytt, förresten? Trodde du inte det skulle komma av sig själv? Första kortet? Kunde inte bankpersonalen sagt till dig att det var onödigt, eller behövde du det tidigare?

Tror jag vet problemet nu. Hon på banken verkade lite snurrig och måste ha blandat ihop mitt nuvarande kort med det som hade beställts automatiskt. Är ganska ung och då jag har levt lite slarvigt tidigare så har jag alltid ersatt stulna/borttappade kort med nya istället för att låta tiden på korten löpa ut. Visste därmed inte att det kom automatiskt och beställde då ett via tjejen på banken.

Fick senare reda på att ett nytt kort beställdes automatiskt den 14/12 men ingenting har dykt upp i min brevlåda. Det såg också hon på banken och hon beställde ännu ett då hon (pga den långa väntetiden) inte trodde att det redan beställda skulle komma. Har alltså troligtvis två kort på väg och det som beställdes den 14e är det som är aktivt. Jävla röra
Citera
2020-12-30, 16:23
Medlem
Soetroevs avatar
Bör jag ringa banken och försöka "avspärra" mitt befintliga kort eller är det bättre att bara vänta? Är ju lite surt ifall postnord är cp och försenar leveransen med flera veckor. Vill inte behöva låna kontanter av folk..
Citera
2020-12-30, 16:30
Medlem
Har du ännu inte fått ditt kort som skickades 14 december, så lär det inte komma nu.

Du kan aldrig "öppna" kort via samtal.
Citera
2020-12-30, 17:24
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Bör jag ringa banken och försöka "avspärra" mitt befintliga kort eller är det bättre att bara vänta? Är ju lite surt ifall postnord är cp och försenar leveransen med flera veckor. Vill inte behöva låna kontanter av folk..

De är väl bättre att du ringer till Databanken och personlig service och pratar med en handläggare, berätta hela storyn där...
Citera
2020-12-31, 02:19
Medlem
glajarns avatar
Hade du väntat så hade ditt nya kort kommit i Postlådan. Bankerna har koll på när korten går ut och skickar ut ett nytt automatiskt. Nu har du själv varit in på banken och beställt nytt kort därav att ditt kort inte fungerar. Så det är bara att invänta det nya kortet.
Citera
2020-12-31, 09:03
Medlem
Citat:
Tror jag vet problemet nu. Hon på banken verkade lite snurrig och måste ha blandat ihop mitt nuvarande kort med det som hade beställts automatiskt. Är ganska ung och då jag har levt lite slarvigt tidigare så har jag alltid ersatt stulna/borttappade kort med nya istället för att låta tiden på korten löpa ut. Visste därmed inte att det kom automatiskt och beställde då ett via tjejen på banken.

Fick senare reda på att ett nytt kort beställdes automatiskt den 14/12 men ingenting har dykt upp i min brevlåda. Det såg också hon på banken och hon beställde ännu ett då hon (pga den långa väntetiden) inte trodde att det redan beställda skulle komma. Har alltså troligtvis två kort på väg och det som beställdes den 14e är det som är aktivt. Jävla röra
Du kan inte ha tre kort samtidigt, därför spärras det äldsta per automatik. Alltså, du har ett befintligt kort som snart går ut, ditt nya är på väg automatiskt och du bör ha det i början av januari. Du har utöver detta beställt ytterligare ett kort, därför spärras det äldsta kortet automatiskt, som är det du har i plånboken just nu.

Inget att göra annat än att lära sig av det och skaffa ett back up-kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in