2023-02-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Jag har lagt en beställning på en E8 som kommer imorgon. Har också läst recensioner och folk i Sverige är inte nöjda med den svenska avdelningen. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra, kan återkomma med mer info om du vill.

.
Citera
2023-03-03, 10:02
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Såg en video där man kunde ändra region så gick skotern 30 istället för 20. Tycker inte dom ska låsa den funktionen när den är byggd att klara snabbare hastigheter. DOm som vill ska kunna ändra när det behövs.
Det blev en eway för mig. Hade tänk mig ewheel först, men deras "kundtjänst" kontaktchatt var usel och det var ingen chatt utan email...kort sagt den sög. Men där förlorade dom minst en sälj. Har några kompisar som ska köpa med så kan bli så att det är flera sälj dom förlorar nu.

Hur gick dem med e-way scootern? Har du hittat ett sätt att byta ut gummidäcken utan att byta ut fälgarna?
Citera
2023-03-11, 15:22
Medlem
Ska börja nytt jobb och kommer cykla med lådcykel till förskolan och lämna barnen och lämna den där så att barnens mor kan hämta dem och ta dem hem med lådcykeln. Min tanke är då att jag har en elspark eller dylikt med mig i lådcykeln för vidare transport till jobb och sedan hem efter arbetsdagens slut.

Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt, men den måste få plats i lådan utan att det blir obekvämt för barnen och den behöver duga att åka 8-9 km utan laddning. Någon som har en lämplig att rekommendera? Jag kan tänka mig att köpa begagnat också men behöver då veta vad man bör tänka på att kolla?
Citera
2023-05-07, 00:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Ska börja nytt jobb och kommer cykla med lådcykel till förskolan och lämna barnen och lämna den där så att barnens mor kan hämta dem och ta dem hem med lådcykeln. Min tanke är då att jag har en elspark eller dylikt med mig i lådcykeln för vidare transport till jobb och sedan hem efter arbetsdagens slut.

Jag kommer gärna undan så billigt som möjligt, men den måste få plats i lådan utan att det blir obekvämt för barnen och den behöver duga att åka 8-9 km utan laddning. Någon som har en lämplig att rekommendera? Jag kan tänka mig att köpa begagnat också men behöver då veta vad man bör tänka på att kolla?

Hur lång är du, och vad väger du?
Citera
2023-07-08, 13:08
Avstängd
Charlie-Whites avatar
Hjälp med val av Elscooter

Hej, går i tankarna att köpa mig en elscooter. Skulle vilja ha lite tips på den bästa elscooter som passar mina önskemål.

Jag väger 110kg
Vill ha en hastighet på minst 25 km/h, gärna högre. (Vet att det är olagligt)
Stark i backar
Budget runt 6000:-
Räckvidd är inte jätteviktigt men runt 20km vore bra.

Hittade denna: https://elkicken.se/produkt/minimali...QaAkTcEALw_wcB

Tankar om den?
Citera
2023-07-08, 14:28
Medlem
Drugglarns avatar
Du vill ha en elsparkcykel med minst 500W som har punkteringsfria däck samt tillräckligt stora däck för att du ska kunna låsa fast. Sedan vill du också ha en med dämpning för det blir väldigt tråkigt i fötterna efter ett tag annars.

Håller med föregående svar, får du inte tillräckligt med motion så rekommenderar jag INTE en elsparkcykel. Varför inte en elcykel där du måste trampa själv?

Har man inte pengarna för en elcykel direkt kan man först köpa en cykel och allt eftersom köpa till ett sådant kit där du byter ut ena hjulet och gör om den till en elcykel. Kanske ett alternativ?
Senast redigerad av Drugglarn 2023-07-08 kl. 14:30.
Citera
2023-07-08, 15:13
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Vikten är räknat på cirka 30kg packning. Jag väger själv 90kg muskler. Men tack för omtanken 😁
Edit: Ser nu att jag skrivit riktigt klumpigt. Förlåt för det

Ok, men du menar väl 20kg packning? 90 + 30 = 120kg.

20kg f ö? Ska du ut på camping?
Citera
2023-07-08, 18:22
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Vikten på packningen kommer variera mellan 10-30kg. Ja, ut på camping

Då så, en elsparkcykel är skitsmidig när man har packning eller vill från A-B kvickt bara att flyga iväg. Distanser på upp till 3 kilometer brukar gå snabbare än med bil, lätt att ta med sig på buss/tåg likaså.

Som sagt har redan skrivit vad jag rekommenderar, många elskotrar går inte att låsa fast vilket är värdelöst. Att kunna vika ihop den är rätt fint, samt däck som inte kan punkteras är nästan ett måste annars står man där fast mitt i skogen.

Inte jättemånga som lagar punktering på små elskoter däck men blir vanligare och vanligare tur det.

Kravet är ju 250W och max 20km/h men jag tycker du ska satsa på minst 500w, den kommer upp i 35 km/h lätt.

Har själv kört i flera år på min och aldrig blivit störd av polisen. Kör försiktigt runt folk såklart, att vara med i en olycka och t.ex skada ett barn med en oregistrerad moped (räknas som det) ser inte bra ut.
Citera
2023-07-08, 18:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
Köp en som går att låsa fast i något när du går in i en affär. jag fattar inte hur man kan vara så puckad att man köper något dyrbart och stöldbegärligt som inte går att låsa fast i något.

Det finns en del med ett hål där golvet möter styrstång, Allt annat är idioti-
Citera
2023-07-08, 18:26
Avstängd
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Då så, en elsparkcykel är skitsmidig när man har packning eller vill från A-B kvickt bara att flyga iväg. Distanser på upp till 3 kilometer brukar gå snabbare än med bil, lätt att ta med sig på buss/tåg likaså.

Som sagt har redan skrivit vad jag rekommenderar, många elskotrar går inte att låsa fast vilket är värdelöst. Att kunna vika ihop den är rätt fint, samt däck som inte kan punkteras är nästan ett måste annars står man där fast mitt i skogen.

Inte jättemånga som lagar punktering på små elskoter däck men blir vanligare och vanligare tur det.

Kravet är ju 250W och max 20km/h men jag tycker du ska satsa på minst 500w, den kommer upp i 35 km/h lätt.

Har själv kört i flera år på min och aldrig blivit störd av polisen. Kör försiktigt runt folk såklart, att vara med i en olycka och t.ex skada ett barn med en oregistrerad moped (räknas som det) ser inte bra ut.
Oerhört tacksam för dina svar! Känns som tillräckligt med information! Men eftersom jag är urusel på googla runt och jämföra kanske jag får vara så oförskämd att be dig länka en scooter som har dessa egenskaper jag är ute efter?
Citera
2023-09-13, 20:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackalicious
Ska köpa elfordon för jobbpendling. Behöver därför köpråd och kloka tankar kring köpet, gärna från någon som nyttjar elfordon själv till mer än bara glädjekörning.

Jag har 6 km till jobbet (enkel väg) och en ordentlig backe att ta sig upp för. Terrängen är 99% asfalterad bana, så hänsyn till dåligt körunderlag behövs ej tas.

Fordonet måste orka bära en 90+ kg människa som har körkort och gärna ha hjul som INTE åker på punka lättvindigt. Vill att den ska orka åtminstone 1 år innan den lägger av eller dylikt.

Topphastighet spelar ej roll, viktigt är lång räckvidden och att den är pålitlig och håller länge. Budget = Max 4.000 kr

Flashback, what say you?

Du får titta på beg.marknaden om du skall ha en bra med lång räckvidd och som är stabil för 100 kg.

Kan rekommendera en Ninebot MAX G30E II by Segway: https://se-en.segway.com/products/ni...oter-max-g30-1

Ny ca 9 papp, men du borde kunna hitta en beg. för runt halva priset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback