Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-28, 21:12
  #1
Medlem
Drozds avatar
Det här är ingen diskussion om själva Estoniaolyckan eller dess orsaker. Den här tråden befattar sig enkom med frågan om vad det var för militär utrustning som gick ned med skeppet i djupet.

Följande får anses som klarlagt:

-Det transporterades militär utrustning av ytterst känslig natur på Estonia då färjan sjönk

-Det var utrustning från tidigare Sovjetblocket som smugglades till något NATO-land, (troligen Storbritannien)

-Den känsliga/hemliga utrustningen är idag förstörd eller redan bärgad (med tanke på Regeringens kovändning)

Min gissning är att det rörde sig om pjäser ingående i något större missilsystem. Tillgången till styrenheterna skulle möjliggöra för NATO att slå ut viktiga delar av Rysslands försvar.

Vad säger ni militär- och vapenexperter?
__________________
Senast redigerad av Drozd 2020-12-28 kl. 22:10.
Citera
2020-12-28, 21:16
  #2
Avstängd
alima3342s avatar
Min gissning är en liten kärnreaktor , av typ u-båts modell , där av tankarna att en betong sarkofag skulle på plats efter kort tid , skydda mot strålning och bärgning i framtiden

hoppas smugglingen verkligen det va värt det som hände de omkomna människorna
Citera
2020-12-28, 21:33
  #3
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Min gissning är en liten kärnreaktor , av typ u-båts modell , där av tankarna att en betong sarkofag skulle på plats efter kort tid , skydda mot strålning och bärgning i framtiden

hoppas smugglingen verkligen det va värt det som hände de omkomna människorna
En kärnreaktor till en ubåt väger runt 110 ton, alltså mer än två stridsvagnar. Dessutom finns det inget av värde att hitta i en sovjetisk kärnreaktor.

Jag tror på ryktena i olika trådar här på forumet som säger att det var avancerad radioutrustning med avancerad krypteringsfunktionalitet som smugglades. I tråden om Palmemordet har det länkats en del som visar vilken typ av utrustning det skulle kunna röra sig om. Omodern och värdelös idag, men på 1980-talet var det tydligen heta grejer.

Sedan är jag tveksam till att Estonia sänktes på det dramatiska sätt som det spekulerats om på sista tiden, med ubåtar som rammar fartyget, etc. Möjligen kan smugglarna ha tvingat upp bogvisiret och bogporten under gång för att göra sig av med smuggelgodset om de fått information om att tullen väntade på dem i Sverige. Men i så fall är det nog inte svenskar som har smugglat utan exempelvis ryska maffian på uppdrag av underrättelsetjänster i väst. En svensk statstjänsteman på traktamente tror jag inte sänker en passagerarfärja för lite kontraband i en resväska.
Citera
2020-12-28, 21:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det här är ingen diskussion om själva Estoniaolyckan eller dess orsaker. Den här tråden befattar sig enkom med frågan om vad det var för militär utrustning som gick med skeppet i djupet.

Följande får anses som klarlagt:

-Det smugglades militär utrustning av ytterst känslig natur på Estonia då färjan sjönk

-Det var militär utrustning från tidigare Sovjetblocket som smugglades till något NATO-land, (troligen Storbritannien)

-Den militära utrustningen är idag förstörd eller redan bärgad (med tanke på Regeringens kovändning)

Slänger ut en gissning här att det rörde sig om pjäser ingående i något större missilsystem. Tillgången till styrenheterna skulle möjliggöra för NATO att slå ut viktiga delar av Rysslands försvar.

Vad säger ni militärexperter?
För att fraktas vidare (via ARN) till storbritannien? Verkligen?
Från usa hade ju den 28. sept flugits in två st. "Chartrade" jetplan, ett stort och ett mindre.
De hade förmodligen med mil.transporterna att göra. Borde inte deras ärende vara, att fort föra stöldmaterielen direkt till usa??

Betr. VAD som "smugglades" på E. då hon sjönk, så får vi sannolikt aldrig någon klarhet, ens om vad det KAN ha varit för saker.
Citera
2020-12-28, 21:37
  #5
Medlem
En uppgift som jag tycker är intressant och vars sanningshalt jag inte har en aning om..men den kommer från en trovärdig person..är att Ericsson sålt avancerad radioutrustning till Sovjetarmen, i denna utrustning fanns avlyssningsinstrument av så pass avancerad art att västsidan kunde avlyssna all radiotrafik som pågick utan att ryssarna hade en aning om saken. Den utrustningen måste snabbt tas ut från det befriade Baltikum för att hemligheten om detta skulle bevaras.
Citera
2020-12-28, 21:41
  #6
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
En kärnreaktor till en ubåt väger runt 110 ton, alltså mer än två stridsvagnar. Dessutom finns det inget av värde att hitta i en sovjetisk kärnreaktor.

Jag tror på ryktena i olika trådar här på forumet som säger att det var avancerad radioutrustning med avancerad krypteringsfunktionalitet som smugglades. I tråden om Palmemordet har det länkats en del som visar vilken typ av utrustning det skulle kunna röra sig om. Omodern och värdelös idag, men på 1980-talet var det tydligen heta grejer.

Sedan är jag tveksam till att Estonia sänktes på det dramatiska sätt som det spekulerats om på sista tiden, med ubåtar som rammar fartyget, etc. Möjligen kan smugglarna ha tvingat upp bogvisiret och bogporten under gång för att göra sig av med smuggelgodset om de fått information om att tullen väntade på dem i Sverige. Men i så fall är det nog inte svenskar som har smugglat utan exempelvis ryska maffian på uppdrag av underrättelsetjänster i väst. En svensk statstjänsteman på traktamente tror jag inte sänker en passagerarfärja för lite kontraband i en resväska.

Mycket troligt att britterna kommit över någon viktig kryptoutrustning.

Hur Estonia sänktes hör inte hit, men trevligt att du använder det gamla fina uttrycket "kontraband"
Citera
2020-12-28, 21:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
För att fraktas vidare (via ARN) till storbritannien? Verkligen?
Från usa hade ju den 28. sept flugits in två st. "Chartrade" jetplan, ett stort och ett mindre.
De hade förmodligen med mil.transporterna att göra. Borde inte deras ärende vara, att fort föra stöldmaterielen direkt till usa??

Betr. VAD som "smugglades" på E. då hon sjönk, så får vi sannolikt aldrig någon klarhet, ens om vad det KAN ha varit för saker.
Var det onormalt att det flögs in chartrade plan?
Citera
2020-12-28, 21:46
  #8
Avstängd
alima3342s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
En kärnreaktor till en ubåt väger runt 110 ton, alltså mer än två stridsvagnar. Dessutom finns det inget av värde att hitta i en sovjetisk kärnreaktor.

Jag tror på ryktena i olika trådar här på forumet som säger att det var avancerad radioutrustning med avancerad krypteringsfunktionalitet som smugglades. I tråden om Palmemordet har det länkats en del som visar vilken typ av utrustning det skulle kunna röra sig om. Omodern och värdelös idag, men på 1980-talet var det tydligen heta grejer.

Sedan är jag tveksam till att Estonia sänktes på det dramatiska sätt som det spekulerats om på sista tiden, med ubåtar som rammar fartyget, etc. Möjligen kan smugglarna ha tvingat upp bogvisiret och bogporten under gång för att göra sig av med smuggelgodset om de fått information om att tullen väntade på dem i Sverige. Men i så fall är det nog inte svenskar som har smugglat utan exempelvis ryska maffian på uppdrag av underrättelsetjänster i väst. En svensk statstjänsteman på traktamente tror jag inte sänker en passagerarfärja för lite kontraband i en resväska.

Nu menade jag en mindre fungerande modell av samma reaktor som sitter i vissa u-båtar , för utbildningssyfte givetvis , en sådan får du med på ett lastbilsflak
Citera
2020-12-28, 21:48
  #9
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Mycket troligt att britterna kommit över någon viktig kryptoutrustning.

Hur Estonia sänktes hör inte hit, men trevligt att du använder det gamla fina uttrycket "kontraband"
Om man lägger in smuggling som en variabel när man diskuterar Estonia måste man nog också lägga in en eventuell medveten sänkning av fartyget i diskussionen. Kanske inte exakt hur Estonia i så fall sänktes, men i alla fall om hon gick till botten genom skumrask.
Citera
2020-12-28, 23:15
  #10
Medlem
Zorzarns avatar
I dokumentären talades det ju om att det kom personbilar som inte skulle genomsökas av tullen i Stockholm. Vill minnas att jag hörde i någon podd att det handlade om Volvo herrgårdsvagn, t.ex. 745/945.
Citera
2020-12-28, 23:27
  #11
Medlem
jori9900s avatar
Det var nog ritningar och dokument om en superbomb, typ EMP bomb som kan slå ut all elektronik och el på 20 mils avstånd...
Citera
2020-12-28, 23:33
  #12
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det här är ingen diskussion om själva Estoniaolyckan eller dess orsaker. Den här tråden befattar sig enkom med frågan om vad det var för militär utrustning som gick ned med skeppet i djupet.

Följande får anses som klarlagt:

1-Det transporterades militär utrustning av ytterst känslig natur på Estonia då färjan sjönk

2-Det var utrustning från tidigare Sovjetblocket som smugglades till något NATO-land, (troligen Storbritannien)

3-Den känsliga/hemliga utrustningen är idag förstörd eller redan bärgad (med tanke på Regeringens kovändning)

Min gissning är att det rörde sig om pjäser ingående i något större missilsystem. Tillgången till styrenheterna skulle möjliggöra för NATO att slå ut viktiga delar av Rysslands försvar.

Vad säger ni militär- och vapenexperter?

Jag anser inte 1 vara fastställd, om än trolig med tanke på att det bekräftats att materiel skickats vid tidigare resor.

2 stämmer i så fall säkert.

3 är i så fall rätt trolig.

Att det skulle röra sig om något av sovjets mest hemliga är väldigt otroligt. De sovjetiska styrkorna hade helt lämnat landet en månad tidigare. Det var stressigt för dem då det slutliga avtalet om tillbakadragandet slöts i juli samma år - den stressen och allmänna oredan är säkerligen orsaken till att det fanns material kvar att skicka till Sverige.

Men, det är också så att Sovjet/Ryssland förberett ett tillbakadragande under tre år (Estland blev självständigt i september 1991). Självfallet hade Ryssarna flyttat det mest känsliga under den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback