Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-26, 09:48
  #217
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket jätteproblem, verkligen.

Skönt i alla fall att UK-medborgare måste söka visum om de vill stanna i EU. Studentutbytet Erasmus avslutas med UK. Deras flygbolag är inte heller välkomna inom EU som tidigare. Det kan de åtminstone gotta sig åt.

Småproblem, jag vet.
Citera
2020-12-26, 09:50
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skönt i alla fall att UK-medborgare måste söka visum om de vill stanna i EU. Studentutbytet Erasmus avslutas med UK. Deras flygbolag är inte heller välkomna inom EU som tidigare. Det kan de åtminstone gotta sig åt.

Småproblem, jag vet.

Erasmus avslutas inte.
Citera
2020-12-26, 09:53
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
Swexit kommer inte att hända, sverige ska vara ett föregångsland och erkänna sig avvecklat och uppgånget i EU. Sveriges överflöd ska vid det skeendet ställa sina tillgångar till förfogande för fattigare regioner. Alla av de riktiga partierna har skrivit under den agendan!
Håller med , det är kört för det gamla Sverige som många av oss hade äran att känna.
Citera
2020-12-26, 09:55
  #220
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sverige måste begära samma avtal.

Storbritannien vill inte ha öppna gränser eller andra företag i landet. Därför går de ur.

Frihandeln kvar, men inga avgifter. Total kontroll över invandring och gränser. Inga krav på EU-lagar.

Vi är idioter som betalar.

Lägg märke till att UK helt frivilligt gått med på en inre tullgräns inom det förenade kungariket. Det måste kännas som en Succé Sverige borde försöka följa. EU kan lägga Sveriges tulle i Jönköping ungefär. Helt i enlighet med avtalet som UK gått med på får de söder om EU-tullen följa EUs regler.
Citera
2020-12-26, 09:56
  #221
Medlem
Jag har då inte tolkat det som att SD vill ha en Swexit.
SD gör väl sitt yttersta för att samordna sin politik med M+KD .
Jag har aldrig hört någon M eller KD politiker uttala sig positivt om Swexit.
Citera
2020-12-26, 09:56
  #222
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Erasmus avslutas inte.

Nej. Otydligt skrivet av mig. Det är bara UK som går ur Erasmus. Utbytet fortsätter inom EU.
Citera
2020-12-26, 10:00
  #223
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Lägg märke till att UK helt frivilligt gått med på en inre tullgräns inom det förenade kungariket. Det måste kännas som en Succé Sverige borde försöka följa. EU kan lägga Sveriges tulle i Jönköping ungefär. Helt i enlighet med avtalet som UK gått med på får de söder om EU-tullen följa EUs regler.
Men det är ju för att stödja grannen Irland. Bra att det blev löst. Sverige har ingen motsvarande situation.

Total succé. Frihandel utan extrema EU-avgifter.

Grattis Storbritannien.

Storbritannien tillåts att bara sluta betala EU-avgift och kontrollera sina egna gränser. De fortsätter frihandeln.

De är extremt privilegierade jämfört med Sverige. Nu måste väl några aktiva politiker vakna hos oss.
Citera
2020-12-26, 10:06
  #224
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ju för att stödja grannen Irland. Bra att det blev löst. Sverige har ingen motsvarande situation.

Total succé. Frihandel utan extrema EU-avgifter.

Grattis Storbritannien.

Storbritannien tillåts att bara sluta betala EU-avgift och kontrollera sina egna gränser. De fortsätter frihandeln.

De är extremt privilegierade jämfört med Sverige. Nu måste väl några aktiva politiker vakna hos oss.

Vi skulle kräva samma deal hävdar du.

UK har gått med på att fortsätta betala substantiella belopp till EU.

UK har betalat 4 miljarder SEK mer för sina vaccindoser än vad EU har förhandlat fram per styck.
Citera
2020-12-26, 10:06
  #225
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fel på fel. Självklart har Portugal inga problem med flyktingar eller tiggare, det är ett ganska fattigt land. Att du inte känner till att flyktingarna medvetet russin-plockade Sverige är besvärande för dig.

Jag nämnde bara Portugal för att det är ett land jag råkar känna till väl (det är dessutom inte så fattigt som du vill ge sken av, regionen Lissabon är rikare än alla Sveriges regioner förutom Stockholm). Det är kanske bekvämare för dig om jag byter ut det mot Danmark istället. Danmark har som bekant mycket liten flyktinginvandring och tydligen har de även ett nationellt tiggeriförbud vilket borde innebära att de inte har några tiggare heller.

Då har vi alltså ett grannland, Norge, som inte är EU-medlem men som har nästan lika mycket flyktingar och tiggare som Sverige. Och sedan har vi ett grannland, Danmark, som är EU-medlem men bara har en bråkdel av Sveriges flyktingar och tiggare. Hur förklarar du det annat än med att det är nationell politik snarare än EU-politik som avgör dessa saker?

Citat:
Du tycker att EUs lösning med att göra Rumänien rikare genom att ta svenska EU-pengar är den korrekta lösningen. Tycker du i så fall att hela Afrika ska vara med i EU?

Låt mig säga som så att jag tycker det är väldigt mycket bättre att svenska biståndspengar går till Rumänien än att de går till Afrika. Vi betalar som bekant betydligt mer i bistånd till tredje världen än vi
betalar i EU-avgift (vilket för övrigt också gäller för UK, jag utgår ifrån att de ska betala ännu mer i tredje-världen-bistånd nu när de sparar in några kronor på sitt andra-världen-bistånd).

Citat:
Jag har aldrig nämnt Grekland. Men det är bra att du gör det. Om EU fungerat hade EU ställt upp för Grekland och Italien som ytterkantsländer som ligger närmast flyktingområdena. Men Eu fungerar inte som koncept, alla länder får klara sig själva när det verkligen gäller.

EU saknar som sagt en gemensam migrationspolitik, vilket jag personligen tycker är en stor brist. Så givetvis tycker jag att EU borde ta ett större ansvar för de yttre gränserna.

Men det stannar inte vid det. EU har storlek och styrka nog för att lösa flyktingproblemen på en mer fundamental nivå. Det största problemet med dagens flyktingpolitik är att vi fortfarande är slavar under ett internationellt flyktingavtal som sattes ihop i hast på 1940-talet. Idag är det fullständigt omodernt men eftersom alla världens länder, förutom några skurkstater, är bundna av det är det i praktiken omöjligt för skitländer som Sverige att gå ur det. EU, såsom varandes världens moraliska stormakt, har däremot politisk möjlighet att göra det. Är man med i EU kan man verka för sådant. Står man utanför EU får man fortsätta att slava under historiens ok.

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Asylsökande flyktingar kommer säkerligen att söka sig till UK också efter brexit. Däremot kan man stänga gränsen för de horder av ficktjuvar, tiggare, stöldligor,
och andra icke önsvärda personer från främst Rumänien
och Bulgarien som gjort livet surt för britterna. Lär väl söka sig till ärans och hjältarnas land i allt högre utsräckning till följd av brexit.

Hur ska man veta vilka personer som är icke-önskvärda? En effekt av brexit är ju att UK får betydligt mer begränsad tillgång till andra EU-länders polisdatabaser. De kommer inte längre att automatiskt veta vem som är suspekt och inte. De kommer kanske få det enklare att slänga ut folk efter att de har begått brott i UK men de kommer rimligtvis att få det svårare att sålla ut icke-önskvärda redan vid gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, men nu när UK är ett eget land så bestämmer de själva vad de ska göra även med flyktingar. De kan t.ex bestämma att 100% av alla flyktingar ska tillbaka till sitt ankommande land som rimligen är Frankrike. Man kan inte vara flykting från ett krig och sedan välja bort Frankrike. Det tror jag inte ingår i någon flyktingkonvention.

EU hjälper inga länder med sina inkommande flyktingar. Stoppar dem inte vid sin yttre gräns. Fördelar inga flyktingar inom EU. Ger inga bidrag. Hur kan det vara bättre att vara med i EU än att vara ett eget land när det gäller just flyktingar? EU är en katastrof på det området.

UK var inte med i Schengen och har alltså alltid haft en hård persongräns mot resten av EU. Ingenting har förändrats på den punkten.

Som EU-medlem var de dock en del av Dublin-förordningen och hade rätt att skicka tillbaka flyktingar till första mottagande EU-land. Den rätten försvinner nu när de står utanför EU och rimligtvis kommer inte Frankrike vara alls lika motiverade att ta emot återskickade flyktingar.

Sedan ska man förstås ha i åtanke att UK är en rätt liten mottagare av flyktingar. Förra året beviljade man uppehållstillstånd till 17k asylsökare. Samma år tog man emot 82k anhöriginvandrare (båda dessa siffror är för icke-EU-medborgare, gissningsvis är lejonparten av anhöriginvandrarna pakistanier). 17k flyktingar är såklart en piss i havet för ett land med 67M invånare.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
(EU-utgifterna har skenat med nära 1000% i år när inte Storbritannien var kvar och höll emot. Detta slapp de också betala.)

Du blir motbevisad om detta löjliga påstående om och om igen och fortsätter ändå upprepa det. Det är som om du vill att det ska vara sant. Du måste vara en stor masochist eller bara en vanlig enkel Sverigehatare.
Citera
2020-12-26, 10:15
  #226
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Total framgång för Storbritannien.

De slipper avgifterna. De får kontrollera sina gränser, invandring och tullar. De får fortsätta frihandla.

Det kan inte accepteras att Storbritannien är privilegierat på detta sätt. De slipper höga avgifter och EU-migranter. (EU-utgifterna har skenat med nära 1000% i år när inte Storbritannien var kvar och höll emot. Detta slapp de också betala.)

Dvs nu fungerar de som ett land ska fungera.

Självklart måste Sverige begära samma avtal.

Sedan får det kallas Swexit eller vad som helst. EU kan inte bestå där vissa länder har extrema privilegier. Island, Norge, Schweiz, Turkiet har också stora fördelar. Men när Storbritannien bara tillåts sluta betala och ta över sina lagar och gränser är måttet rågat. EU-lagstiftning - Hej då!

(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Grattis Storbritannien!


Citat:
EU-utgifterna har skenat med nära 1000% i år när inte Storbritannien var kvar och höll emot. Detta slapp de också betala.)

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Du blir motbevisad om detta löjliga påstående om och om igen och fortsätter ändå upprepa det. Det är som om du vill att det ska vara sant. Du måste vara en stor masochist eller bara en vanlig enkel Sverigehatare.
Det stämmer inte alls det du säger. Men det kan vi inte ta i denna tråd. Mitt svar finns här:

(FB) Hur ser Sveriges ekonomiska läge mot EU ut?
Citera
2020-12-26, 10:55
  #227
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ju för att stödja grannen Irland. Bra att det blev löst. Sverige har ingen motsvarande situation.

Total succé. Frihandel utan extrema EU-avgifter.

Grattis Storbritannien.

Storbritannien tillåts att bara sluta betala EU-avgift och kontrollera sina egna gränser. De fortsätter frihandeln.

De är extremt privilegierade jämfört med Sverige. Nu måste väl några aktiva politiker vakna hos oss.

Jag har fetat.

Svenska politiker är köpta/tvingade (hela högen) på nå't vis av dem som absolut vill ha oss med i EU.
Köpta = mutade med löften om tillbakalutade liv efter politiken, tvingade m.h.a. hållhakar.
De sitter nog stilla i båten och inväntar order.
Citera
2020-12-26, 11:00
  #228
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Jag har fetat.

Svenska politiker är köpta/tvingade (hela högen) på nå't vis av dem som absolut vill ha oss med i EU.
Köpta = mutade med löften om tillbakalutade liv efter politiken, tvingade m.h.a. hållhakar.
De sitter nog stilla i båten och inväntar order.
Det är precis så det fungerar. EU-parlamentarikerna får t.o.m. sitta i styrelser under samma period de sitter i parlamentet. Cecilia Wikström satt i två styrelser som gav lika mycket som att vara vår representant. Det gick bra för hon ansåg sig ha "hög arbetskapacitet"! Hon skrev en artikel om medicinsk-tekniska centra i Europa eftersom hon fick styrelsepengar därifrån. Hennes kvalifikationer? - Prästutbildning!

Ett av de främsta argumenten för Swexit är att minska korruptionen. Ledamöterna i Stockholm kan vi kolla upp bättre.

Bra lön får de gärna ha. Men de skall jobba för oss.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-26 kl. 11:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback