2020-12-23, 21:29
Medlem
Jag bor utanför Stockholm, men jag antar att det ser likadant ut i de flesta stora städer i Sverige. På 5 år har det skett en enorm förslumning av Stockholms innerstad. På många platser och knutpunkter stöter man knappt på några svenskar längre. Något som var helt otänkbart för inte så länge sedan. Det här har gjort att jag framförallt nu under pandemin undviker innerstan så mycket som det bara går. Jag klarar inte av att se eländet. Jag mår dåligt av det och får ångest över vad som har hänt med vårt land. Att det här tillåts äga rum utan att fler reagerar över det.

Är det fler här som känner igen sig? Har ni också börjat undvika att åka in till centrum i de städer där ni bor?

Det har bland annat skrivits om Järntorget i Göteborg som polisen uppmanar människor att hålla sig borta från på kvällstid. Det är så sorgligt den här utvecklingen.
Citera
2020-12-23, 21:32
Medlem
Tribolts avatar
Så har det alltid varit. Som barer och nattklubbar i Sthlm: Svenskarna försvinner när invandrarna kommer dit. Det är därför det öppnas (öppnades) nya ställen hela tiden.
Citera
2020-12-23, 21:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag stannar hemma så mycket jag kan. Senaste tiden har det regnat konstant och varit mörkt, så har knappt varit ute på flera veckor. Stockholms innerstad åker jag aldrig till numera, alldeles för bekvämt att jobba hemifrån och få det mesta hemskickat.
Citera
2020-12-23, 21:35
Slutade åka in till stan för flera år sen. Hade det inte varit för jobbet hade jag bott i Norrtälje nu.

Nåja, lyckades iaf hitta en bra stabil förort där man kan låtsas att man inte bor i Dräggholm.
Citera
2020-12-23, 21:43
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag bor utanför Stockholm, men jag antar att det ser likadant ut i de flesta stora städer i Sverige. På 5 år har det skett en enorm förslumning av Stockholms innerstad. På många platser och knutpunkter stöter man knappt på några svenskar längre. Något som var helt otänkbart för inte så länge sedan. Det här har gjort att jag framförallt nu under pandemin undviker innerstan så mycket som det bara går. Jag klarar inte av att se eländet. Jag mår dåligt av det och får ångest över vad som har hänt med vårt land. Att det här tillåts äga rum utan att fler reagerar över det.

Är det fler här som känner igen sig? Har ni också börjat undvika att åka in till centrum i de städer där ni bor?

Det har bland annat skrivits om Järntorget i Göteborg som polisen uppmanar människor att hålla sig borta från på kvällstid. Det är så sorgligt den här utvecklingen.

Känner igen mig mycket i din text, delar din ångest över utvecklingen. Besöker Stockholm titt som tätt, när jag var där för inte så längesedan och åkte tunnelbana var det en tragisk syn. Kan på rak arm säga att jag räknade till kanske 3-4 blonda av svenskar av ca 150 resenärer som stod på perrongerna. Att känna sig som en främling i landet ens förfäder byggde upp och verkat i hundratals år är ingenting annat än tragiskt. Att det från regeringshåll inte finns någon politisk vilja att minska invandringen rejält är oroväckande. Vad kan man göra, bara fortsätta hålla huvudet uppe och hoppas på förändring.
Citera
2020-12-23, 21:45
Medlem
Jag bor på Östermalm, det är mitt i stan

Var bor du själv?
Citera
2020-12-23, 21:54
Medlem
sasos avatar
Vi svenskar besöker barer när vi är utomlands men inte barer i vårt eget land, pga utlänningar.
Citera
2020-12-23, 21:56
Bannlyst
Låter lite ologiskt då det är fler utlänningar utanför stan än i stan.
Citera
2020-12-23, 22:06
Medlem
Numera finns invandrarna överallt. Bor själv i mindre ort som en gång i tiden var helvitt och helt fritt från kriminalitet, sen tyckte kommunen att det var en smart ide att skicka hit somalier och pundare så lugnet försvann fort.
Citera
2020-12-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Jag bor på Östermalm, det är mitt i stan

Var bor du själv?
Många gator är nog ganska fredade, men så fort man kommer nära platser där många människor samlas som Medborgarplatsen eller Fridhemsplan förändras det.

Själv bor jag utanför innerstan. Tänker inte säga exakt var.
Citera
2020-12-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Låter lite ologiskt då det är fler utlänningar utanför stan än i stan.
Jag tycker att det har ändrat sig mycket de senaste åren. Utanför stan är det mer förutsägbart på vilka platser man träffar på utlänningar och svenskar. Inne i stan har det blivit mer uppdelat.
Citera
2020-12-23, 22:20
Medlem
Knotknets avatar
Just nu åker jag inte in till stan på grund av pandemin, ingen annan orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in