Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 19:24
  #1
Medlem
Tja!
Tänkte gå på min första kur strax efter årsskiftet på bara Test E.

Info om mig:
- 18-20 år
-184 cm lång
~ 85kg
- kronisk tarmsjukdom (relativt mild)
- tränat till och från under 3-4 år och börjat köra mer senaste tiden.

Mitt planerade upplägg är att fronta de två första sticken (500mg) sen köra 250mg e5d.
Som PCT tänker jag HCG 500ie två gånger per vecka två veckor innan avslutande av kur och upp till 6 veckor efter, samt med Nolva.

Då detta är min första kur har jag lite frågor om hur jag borde göra. Men som jag har tänkt nu kommer jag köpa 6000mg test e, (22 stick med 2 dubbel (tot 24 doser)) vilket blir 110 dagar, strax under 16 veckor.

Mina ena fråga är då om HCG ska tas efter ett visst antal veckor in i kuren då den är nästan 16 veckor eller om jag ska hålla mig till det endast för PCT, det vill säga två veckor innan avslutandet av kuren.

Min andra fråga är angående Nolva, jag har fått höra av polare att nolva kan man ta i låg dos hela kuren, ska man det eller ska man bara ha vid gynokännningar samt PCT? Helst tar man det så lite som möjligt tänker jag, men som sagt är ny till detta och många säger olika.


Frågan om varför jag gör detta? Såklart vill man bli lite krallig, men även för min kroniska tarmsjukdom som kan ge ledproblem och annat då den är autoimmun. Har redan lite problem med knän, axlar och handleder. Så hoppas väl att teston kanske ska kunna hjälpa mig. (Vet att deca är sjukt bra mot sådant men vill börja med en ren testokur)


Om jag har glömt något eller om ni har synpunkter/tillägg skriv gärna! Tackar på förhand för all hjälp och alla tips jag kan få! (Kurrapport kommer om tiden finns vilket är målet )

Mvh Styrare
__________________
Senast redigerad av Styrare 2020-12-21 kl. 19:42.
Citera
2020-12-21, 22:22
  #2
Medlem
Du bör absolut inte experimentera med testo vid kronisk sjukdom. Även ditt immunförsvar kommer att vara på steroider, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i att din kroniska sjukdom blir värre och i värsta fall drar du på dig ytterligare autoimmuna sjukdomar.
__________________
Senast redigerad av zpoil 2020-12-21 kl. 22:56.
Citera
2020-12-22, 00:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpoil
Du bör absolut inte experimentera med testo vid kronisk sjukdom. Även ditt immunförsvar kommer att vara på steroider, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i att din kroniska sjukdom blir värre och i värsta fall drar du på dig ytterligare autoimmuna sjukdomar.

Är det verkligen så? Min vetskap är att testo hjälper kroppen med att reparera sig mer då kroppen (speciellt den manliga) behöver testo för att fungera, som också är inflammationsdämpande, vilket är det kroppen jobbar emot vid en autoimmun sjukdom.

Har skumläst en forskningsartikel där de provade andra AAS mot just Crohns som jag har och det visade sig bättra deras sjukdomstillstånd.

Jag vet dock inte 100% men får kanske göra lite forskning på den fronten, har du något material man kan läsa angående det?

Mvh
Citera
2020-12-22, 00:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrare
Är det verkligen så? Min vetskap är att testo hjälper kroppen med att reparera sig mer då kroppen (speciellt den manliga) behöver testo för att fungera, som också är inflammationsdämpande, vilket är det kroppen jobbar emot vid en autoimmun sjukdom.

Har skumläst en forskningsartikel där de provade andra AAS mot just Crohns som jag har och det visade sig bättra deras sjukdomstillstånd.

Jag vet dock inte 100% men får kanske göra lite forskning på den fronten, har du något material man kan läsa angående det?

Mvh

Vid autoimmun sjukdom är ditt immunförsvar överaktivt och attackerar den egna kroppen. Om du tillför extra testosteron blir ditt immunförsvar starkare vilket kan innebära att även attacken blir starkare. Testosteron hjälper kroppen att reparera bl.a. muskelvävnad snabbare, det innebär inte att testo hjälper att reparera allt som är fel med kroppen. Studien du tittade på handlar med största sannolikhet om TRT. Detta kan hjälpa vid autoimmuna sjukdomar, förutsatt att personen i fråga tidigare haft en mycket låg egenproduktion av testosteron. Även en låg egenproduktion kan innebära större problem vid autoimmun sjukdom. Ska se ifall jag kan hitta en någorlunda kortfattad länk på ämnet. I ditt ställe hade jag iallafall inte riskerat att experimentera med hormoner.
Citera
2020-12-22, 00:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpoil
Vid autoimmun sjukdom är ditt immunförsvar överaktivt och attackerar den egna kroppen. Om du tillför extra testosteron blir ditt immunförsvar starkare vilket kan innebära att även attacken blir starkare. Testosteron hjälper kroppen att reparera bl.a. muskelvävnad snabbare, det innebär inte att testo hjälper att reparera allt som är fel med kroppen. Studien du tittade på handlar med största sannolikhet om TRT. Detta kan hjälpa vid autoimmuna sjukdomar, förutsatt att personen i fråga tidigare haft en mycket låg egenproduktion av testosteron. Även en låg egenproduktion kan innebära större problem vid autoimmun sjukdom. Ska se ifall jag kan hitta en någorlunda kortfattad länk på ämnet. I ditt ställe hade jag iallafall inte riskerat att experimentera med hormoner.

Ja så är det, immunförsvaret jobbar mot sig självt då inflammationen lurar kroppen att det är immunförsvaret som är felet, kan uppstå av t.ex läckande tarm. Min tanke då är att om inflationen lägger sig (av test) at immunförsvaret går tillbaks och inte attackerar då källan är eliminerad.

Men ska absolut läsa lite om det, men tar gärna emot kritik och inputs på min ”plan” jag har lagt upp. Då jag nog kommer köra om det inte visar sig vara extremt dåligt, ska även prata med en doktor någon dag om det.
Citera
2020-12-22, 01:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrare
Ja så är det, immunförsvaret jobbar mot sig självt då inflammationen lurar kroppen att det är immunförsvaret som är felet, kan uppstå av t.ex läckande tarm. Min tanke då är att om inflationen lägger sig (av test) at immunförsvaret går tillbaks och inte attackerar då källan är eliminerad.

Men ska absolut läsa lite om det, men tar gärna emot kritik och inputs på min ”plan” jag har lagt upp. Då jag nog kommer köra om det inte visar sig vara extremt dåligt, ska även prata med en doktor någon dag om det.

Jag är ingen expert på immunförsvaret så det är nog en bra idé att rådfråga en läkare. Vad jag förstått består immunförsvaret av två delar (A och B). Hos en person med benägenhet till autoimmuna sjukdomar är A den dominanta/mer aktiva delen av systemet. Om jag minns rätt innebär en dominant del B istället en större benägenhet att få cancersjukdomar. Säkrast att experimentera med höga nivåer av testosteron är det för personer med en balans i delarna av systemet dvs. ingen dominant/mer aktiv del. Med andra ord kan du riskera att åka på diverse andra autoimmuna sjukdomar. Må vara att din inflammation i tarmen möjligtvis lägger sig men att ditt immunförsvar sedan istället börjar attackera andra delar av din kropp.
__________________
Senast redigerad av zpoil 2020-12-22 kl. 01:31.
Citera
2020-12-22, 10:05
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Styrare
Ja så är det, immunförsvaret jobbar mot sig självt då inflammationen lurar kroppen att det är immunförsvaret som är felet, kan uppstå av t.ex läckande tarm. Min tanke då är att om inflationen lägger sig (av test) at immunförsvaret går tillbaks och inte attackerar då källan är eliminerad.

Men ska absolut läsa lite om det, men tar gärna emot kritik och inputs på min ”plan” jag har lagt upp. Då jag nog kommer köra om det inte visar sig vara extremt dåligt, ska även prata med en doktor någon dag om det.


varför i helv..utsätta sig för livsfara,bara för att få en muskel?det kan du få utan steroider
Citera
2020-12-22, 17:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpoil
Jag är ingen expert på immunförsvaret så det är nog en bra idé att rådfråga en läkare. Vad jag förstått består immunförsvaret av två delar (A och B). Hos en person med benägenhet till autoimmuna sjukdomar är A den dominanta/mer aktiva delen av systemet. Om jag minns rätt innebär en dominant del B istället en större benägenhet att få cancersjukdomar. Säkrast att experimentera med höga nivåer av testosteron är det för personer med en balans i delarna av systemet dvs. ingen dominant/mer aktiv del. Med andra ord kan du riskera att åka på diverse andra autoimmuna sjukdomar. Må vara att din inflammation i tarmen möjligtvis lägger sig men att ditt immunförsvar sedan istället börjar attackera andra delar av din kropp.

Mm, ser vad du menar. Har skrivit lite med en läkare om det men då den inte visste så mycket om just testo och crohn så tyckte han att jag ska rådfråga behandlande läkare om någon.

Ska försöka googla lite info om folk som kurat med autoimmuna sjukdomar nån kommande dag här.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Styrare 2020-12-22 kl. 17:07.
Citera
2020-12-22, 17:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
varför i helv..utsätta sig för livsfara,bara för att få en muskel?det kan du få utan steroider

Får muskler utan Testo, ja. Men om du läser inlägget så står det att jag ger ett hopp att testokuren ska "läka" min sjukdom som annars plågar mig livet ut. Sen vad baserar du livsfaran på?

Mvh
Citera
2021-01-14, 12:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpoil
Du bör absolut inte experimentera med testo vid kronisk sjukdom. Även ditt immunförsvar kommer att vara på steroider, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i att din kroniska sjukdom blir värre och i värsta fall drar du på dig ytterligare autoimmuna sjukdomar.

Så, har nu kollat med min behandlande läkare som sa att oavsett om jag går på testo eller inte skulle det inte spela någon roll. Då de tagit testonivåer på mig som var "bra" enligt dom dvs.

Den sa även att om jag skulle ha testobrist eller vilken annan patient som helst hade de också fått testo av läkarna.

Önskar att jag kan få lite extra hjälp med PCT proceduren nu när läkaren sa att din fakta inte stämmer, som du även inte kan backa upp, eller inte har gjort hittills i alla fall.

Mvh Styrare
Citera
2021-03-29, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrare
Så, har nu kollat med min behandlande läkare som sa att oavsett om jag går på testo eller inte skulle det inte spela någon roll. Då de tagit testonivåer på mig som var "bra" enligt dom dvs.

Den sa även att om jag skulle ha testobrist eller vilken annan patient som helst hade de också fått testo av läkarna.

Önskar att jag kan få lite extra hjälp med PCT proceduren nu när läkaren sa att din fakta inte stämmer, som du även inte kan backa upp, eller inte har gjort hittills i alla fall.

Mvh Styrare

Nu har du nog missförstått din läkare. Din läkare pratar ju om testosteronbrist och att få testosteron utskrivet för att ligga på normala nivåer hos en frisk man. Det du kommer göra är att ligga på tre gånger så högt testosteron som en vanlig man, för att sedan vid avslutad kur gå ner till att ha en i princip helt nollad egenproduktion under en begränsad tid. Det har ingenting med det du frågat din läkare om att göra. Du kommer alltså att ha en självinducerad testosteronbrist, testa googla på chronic disease + testosterone så kanske du lär dig något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback