Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 19:11
  #1
Medlem
Någon som kan rekommendera växtbelysning för kryddor inomhus? Mkt tacksam för input!
Citera
2020-12-21, 19:53
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilken djävla belysning som helst duger, själv använt vanliga lågenergilampor, lysrör och ledlampor med gott resultat till växter, gäller bara att ha tillräckligt med effekt.

Vill du att bostaden ska se ut som red light district så kan du köpa lampor med rödblått ljus, större andel av ljuset kan användas av växter så det är mer energieffektivt men i gengäld dyrare att köpa in.

Min favorit är lågenergilampor med 6500K färgtemperatur, växterna trivs bra samtidigt som ljuset inte är störande för mig.
Citera
2020-12-21, 20:06
  #3
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudj
Någon som kan rekommendera växtbelysning för kryddor inomhus? Mkt tacksam för input!

Det beror på omfattningen av kryddodlingen såklart. Är det en mindre odling du har i fönstret räcker det i regel med en vanlig fönsterarmatur (e14 eller e 27) som du förser med en enkel Led-lampa avsedd för odling. Är det kallt på fönsterbrädan, vilket inte är ovanligt i äldre hus, kan du kika på glödlampor som alstrar mer värme. Dock kräver mer värme i regel mer ljus.

Men är temperaturen vid fönstret 15-20 grader bör du klara dig med led-lampor om det är "vanliga" kryddor du ska odla.
Citera
2021-01-31, 23:32
  #4
Medlem
Biarkes avatar
Har en AeroGarden som funkar bra. Julstjärnorna har berikats med Airams E14-växtlämpa. Än så länge verkar tomaten digga den i alla fall.
Citera
2021-02-02, 08:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilken djävla belysning som helst duger, själv använt vanliga lågenergilampor, lysrör och ledlampor med gott resultat till växter, gäller bara att ha tillräckligt med effekt.

Vill du att bostaden ska se ut som red light district så kan du köpa lampor med rödblått ljus, större andel av ljuset kan användas av växter så det är mer energieffektivt men i gengäld dyrare att köpa in.

Min favorit är lågenergilampor med 6500K färgtemperatur, växterna trivs bra samtidigt som ljuset inte är störande för mig.
Så gör jag också. Tycker att det ser trevligare ut. Använder gärna skrivbordslampor så att man kan höja och sänka efter behov. Har några sådana här t.ex.:

https://www.ikea.com/se/sv/p/ranarp-...hite-30231315/

Snygga och riktar ljuset bra. Resten av året när man inte behöver extraljus till odling kan man använda dem till något annat, eller så får de bara vara trivselbelysning i fönstret.

Har även två sådana här, men de får hållas i rum där man inte vistas så mycket (tvättstuga t.ex.).

https://www.clasohlson.com/se/V&auml...-LED/p/44-6000
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback