• 2
  • 3
2020-12-21, 20:41
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag trodde att man hade en god man för att man inte kan hantera sin ekonomi.
Då kan han ju inte "hjälpa" individen om individen fortfarande få fatta korkade beslut.

Men jag har kanske inte förståt riktigt vad en god man har för syfte.

Läs mitt sista inlägg.
Finns i ett fullt God man skap flera delar. INTE bara ekonomi som alla tror......

Uppdraget består av tre delar
Ett godmanskap eller förvaltarskap kan bestå av tre olika delar: ”bevaka rätt”, ”förvalta egendom” och ”sörja för person”. Det är vanligast att alla tre delarna finns med i gode mannens eller förvaltarens uppdrag, men det behöver inte vara så.
Senast redigerad av Jagersro 2020-12-21 kl. 20:47.
Citera
2020-12-21, 22:10
Medlem
▪︎Godmanskap är alltid frivilligt. Så fort samtycke saknas ska godmanskapet upphöra. Du begär hos tingsrätten där du bor att det ska upphöra. Det görs ingen prövning av hur gode mannen skött uppdraget utan det ska upphöra när det begärs. Numera är vissa tingsrätter lite omständiga och kräver att det ska presenteras ett läkarintyg fastän det är solklart att personen ifråga förstår vad upphörandet innebär.

▪︎Att samtycke inte behövs när personen inte förstår vad saken handlar om är rätt självklart. Det är dessutom rätt vanligt att samtycke inte behövs pga att personen är tex dement. Skulle säga att 20-25% av godmanskapen anordnas utan samtycke.

/ Arbetat två år på tingsrätt och sedan 2012 på Överförmyndaren
Senast redigerad av Preminin 2020-12-21 kl. 22:14. Anledning: Felstavning
Citera
2020-12-21, 23:12
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preminin
▪︎Godmanskap är alltid frivilligt. Så fort samtycke saknas ska godmanskapet upphöra. Du begär hos tingsrätten där du bor att det ska upphöra. Det görs ingen prövning av hur gode mannen skött uppdraget utan det ska upphöra när det begärs. Numera är vissa tingsrätter lite omständiga och kräver att det ska presenteras ett läkarintyg fastän det är solklart att personen ifråga förstår vad upphörandet innebär.

▪︎Att samtycke inte behövs när personen inte förstår vad saken handlar om är rätt självklart. Det är dessutom rätt vanligt att samtycke inte behövs pga att personen är tex dement. Skulle säga att 20-25% av godmanskapen anordnas utan samtycke.

/ Arbetat två år på tingsrätt och sedan 2012 på Överförmyndaren

Då krävs inte samtycke alltid.
Samtycke + behov = god man
Läkarintyg + behov = god man

Grundas godmanskapet på samtycke? Ansök om upphörande om du inte längre samtycker. Har du blivit koko under tiden kan det bli svårt.
Börja med att ringa kommunen du bor i och prata med en handläggare.

Off topic kanske du behöver en god man om du har fått det. Inte alla som vill får det, det måste finnas ett behov.
Citera
2020-12-22, 12:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Jag trodde att man hade en god man för att man inte kan hantera sin ekonomi.
Då kan han ju inte "hjälpa" individen om individen fortfarande få fatta korkade beslut.

Men jag har kanske inte förståt riktigt vad en god man har för syfte.
Det bygger lite på att tvångsmedel inte alltid är nödvändigt. Ibland räcker det med någon som bara hjälper till lite.
Citera
2020-12-22, 12:15
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det bygger lite på att tvångsmedel inte alltid är nödvändigt. Ibland räcker det med någon som bara hjälper till lite.

Är det är alltså till för sinnesslöa personer?
Inte rena idioter eller personer som har adhd drag på ekonomin.
Citera
2020-12-22, 12:16
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Är det är alltså till för sinnesslöa personer?
Typ, eller folk som helt enkelt bara inte klarar av att sköta ekonomin. Finns många normalintelligenta som inte klarar det av någon anledning.
Citera
2020-12-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesOnd
Var är det för mat du inte får köpa? Är du en liten gottegris?
Jordnötter, ägg och annat jag behöver för att inte bli kaos i hjärnan
Citera
2022-06-28, 20:18
Medlem
de som säger att det är restriktivt med förvaltare i denhär tråden har fel. räcker med falska läkarintyg och en korrupt överförmyndare.
Citera
2024-12-07, 12:19
Medlem
är ts full eller knarkare?!
ts kan betala sina skulder oavsett om HAN ELLER HON har godman eller inte
Citera
2024-12-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalSoul
Hej hur blir jag av med min godman? Han har bara förstört för mig och betalat räkningar jag kunnat göra själv..

Måste bli av med han snabbt! Det är kallt och jag måste ha pengar till mat men han ger inte mig mina pengar utan betalar skulder jag kunnat skjuta fram på.
Gissningsvis har du slarvat bort de pengar som gode mannen beräknat att du skulle ha haft för mat under månaden på annat. Vilket bevisar värdet av att du har god man. Lite byfånevarning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in