2020-12-20, 20:21
Medlem
ColinRobinsons avatar
Det finns massvis med kosttillskott/växter som folk trycker i sig, och väldigt ofta tycks de komma från andra sidan världen. Exempelvis Reishi, Chaga och cordyceps.

Min fråga är om det finns sådana supplement som kommer från Skandinavisk natur?

Uppenbarligen finns vitamin D i vår fisk, kreatin i vårt kött och protein i vår mjölk.

Men jag tänker mer växter, svampar, koda, bär och annat som kommer från Skandinavien och som används för dess hälsofördelar. Sånt som folk använder som tillskott. Att ICA säljer blåbär är jag väl medveten om.

Skriv gärna vad som står att finna och lite information om hur det påverkar kroppen, så att det inte bara blir en listtråd.

Tack på förhand.
Citera
2020-12-20, 20:28
Medlem
CarlXIIs avatar
magiska svampar finns, har inte lyckats hitta dock. kamomillblomma kan användas mot inflammation och lugnande, koka te. johannesört lugnande och stämningshöjande, koka te eller lös i brännvin. en del säger malört är medicinalväxt men har missat vad det är bra för?

vallmo växer här, men tror att nån jävel åker runt i stan och skär bort dom när de blommar. kommunen eller någon som använder?
Senast redigerad av CarlXII 2020-12-20 kl. 20:31.
Citera
2020-12-20, 20:41
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
magiska svampar finns, har inte lyckats hitta dock. kamomillblomma kan användas mot inflammation och lugnande, koka te. johannesört lugnande och stämningshöjande, koka te eller lös i brännvin. en del säger malört är medicinalväxt men har missat vad det är bra för?

vallmo växer här, men tror att nån jävel åker runt i stan och skär bort dom när de blommar. kommunen eller någon som använder?
Kanon, tack för tipsen. Ska kolla upp dessa.

Tranbärskapslar vet jag att det säljs också, tydligen rikt på antioxidanter.
Citera
2020-12-20, 20:42
Medlem
Äter torkad brännässla och nypon. Försöker också käka mycket lingon/blåbär.

Nässla sägs ju vara fördelaktigt. Är dock tveksam om iaf. jag lyckas spjälka den torkade ordentligt.
Citera
2020-12-20, 20:59
Medlem
tomatlarss avatar
Havtorn är väldigt rika på c vitamin. Och andra ämnen. https://www.skogsskafferiet.se/havtorn/
Citera
2020-12-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Det finns massvis med kosttillskott/växter som folk trycker i sig, och väldigt ofta tycks de komma från andra sidan världen. Exempelvis Reishi, Chaga och cordyceps.

Min fråga är om det finns sådana supplement som kommer från Skandinavisk natur?

Uppenbarligen finns vitamin D i vår fisk, kreatin i vårt kött och protein i vår mjölk.

Men jag tänker mer växter, svampar, koda, bär och annat som kommer från Skandinavien och som används för dess hälsofördelar. Sånt som folk använder som tillskott. Att ICA säljer blåbär är jag väl medveten om.

Skriv gärna vad som står att finna och lite information om hur det påverkar kroppen, så att det inte bara blir en listtråd.

Tack på förhand.

Chaga som du nämner har jag hittat här i södra Sverige.
Tång alger från havet.
Bär av många sorter.
Våtarv.
Finns också en facebookgrupp som heter Vilda ätliga växter.
Citera
2020-12-20, 21:41
Medlem
spermaoffrets avatar
Gran och tallbarr/skott. Mycket c-vitamin.

Gör te
Senast redigerad av spermaoffret 2020-12-20 kl. 21:45.
Citera
2020-12-21, 00:30
Medlem
De torkade blåbären på Ica kommer från Turkiet! Bättre gå ut och plocka egna. Själv plockar jag rönnbär och torkar. Perfekt i älggrytan och goda att tugga på om man blir godissugen och inget har. Nässelfrön torkas likaså svinmållefrön. Massor med näring i dem. Torka på Max 35 grader. Ett hjortron innehåller lika mycket C-vitaminer som 1 kg apelsiner (tror jag det var). Annars finns det mycket c-vitaminer i vitkål och potatis. Mest antioxidanter hittar du i svarta vinbär, tio ggr mer än i blåbär. Det finns mycket gott och gratis i naturen. Chaga däremot får du inte ta, den tillhör markägaren.
Citera
2020-12-21, 00:33
Medlem
Tallbarren ökar sin c-vitaminhalt med 600 % på vintern. Eftersom man inte får ta nåt från levande träd så måste du ha markägarens tillstånd att skörda tallbarr och granskott.
Citera
2020-12-21, 00:36
Medlem
I havtorn finns omega. Då slipper man ta fiskolja av odlad lax med tveksamt innehåll. Bättre äta sillmackor isåfall.
Citera
2020-12-21, 07:04
Medlem
ColinRobinsons avatar
Tack för alla tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
De torkade blåbären på Ica kommer från Turkiet!
Ja, fyfan. Det är samma i andra Europeiska länder, där står det att blåbären kommer från Chile. De smakar otroligt vattnigt och om man håller dem i handen så lämnar de inga blåbärssafter på fingrarna som svenska bär. Typ som om det vore syntetiska blåbär.

Jag undrar var alla svenska blåbär som plockas hamnar. Blir det sylt av allt? Jag har varit i många Europeiska länder och tittat på just blåbären, och i majoriteten av fallen kommer de från latinamerika.
Citera
2020-12-29, 10:56
Medlem
-Starpoop-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Gran och tallbarr/skott. Mycket c-vitamin.

Gör te

C-vitamin förstörs vid upphettning. Tugga råa för att tillgodose c-vitaminen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in