2020-12-18, 23:33
Medlem
Vad är skillnaden mellan Ansökan om medborgarskap och Anmälan om medborgarskap?

Tid till beslut

Ansökan om medborgarskap
Tid till beslut: 37 månader.

Anmälan om medborgarskap
Tid till beslut: 13 månader.

Jag har en permanent uppehållstillstånd sedan flera år tillbaka. Jag ansökte i mars månad 2019 om ett svenskt medborgarskap pga att jag hade planerat att studera utomlands inkom kort.
Med tanken på dessa globala omvärldsförändringar som sker nuförtiden så tänkte jag att svenskt medborgarskap skulle passa fint ifall jag skulle hamnar i ett besvärlig situation.

För någon månad sen kontaktade jag en anställd på migrationsverket och de hävdade
att jag skulle få vänta hela 2,5 år! Och detta tycker jag är helt absurt.

Jag har familjemedlemmar som har ansökt om svensk medborgarskap och de fick endast vänta 5 månader respektive 8 månader som högst. Dessutom så ansökte dem under en av Sveriges eller världens värsta flykting våg (under syrien kriget), jag menar jag skulle kunna tänka mig att migrationsverket hade mycket att göra under den tiden vilket skulle potentiellt förlänga handlingsprocessen men så var det inte då, så varför är det nu såhär?
Varför ska jag vänta 2,5 år?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig och eventuellt ge mig tips på hur eller varför sådant här sker?

Migrationsverket kan inte skylla långa handlingstider pga corona, med hänsyn till att sverige har inte alls haft strikta restriktioner.
Citera
2020-12-18, 23:39
Medlem
Du förstår alltså inte skillnaden mellan att anmäla och att ansöka?

Anmäla är att informera dom om, vilket går snabbare att registrera och få papper på.

Ansöka är att begära om att få något, vilket kräver en ansökningsprocess med utredning, vilket alltså tar längre tid.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Att det hela tar lång tid har inte med corona att göra, utan snarare på det enorma tryck som följer av massiva mängder med ansökningar om medborgarskap, dels av alla som kommit hit, men också för deras anhöriga. Det kräver mycket administrativa resurser i form av handläggning, utredning, beslut osv.
Citera
2020-12-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du förstår alltså inte skillnaden mellan att anmäla och att ansöka?

Anmäla är att informera dom om, vilket går snabbare att registrera och få papper på.

Ansöka är att begära om att få något, vilket kräver en ansökningsprocess med utredning, vilket alltså tar längre tid.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Att det hela tar lång tid har inte med corona att göra, utan snarare på det enorma tryck som följer av massiva mängder med ansökningar om medborgarskap, dels av alla som kommit hit, men också för deras anhöriga. Det kräver mycket administrativa resurser i form av handläggning, utredning, beslut osv.

Anmälan och ansökan är väl i grunden samma sak?

fan också!

Jag tror jag har fyllt i ansökan fel.

Är det möjligtvis därför det tar lång tid?

Skulle jag kanske ha valt anmälan om svenskt medborgarskap istället?
FUCK.
Citera
2020-12-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Anmälan och ansökan är väl i grunden samma sak?

När du går till tandläkaren, brukar du då ansöka om att du är på plats?

Brukar du anmäla om att få vissa semesterveckor?

När du ser en trasig glödlampa, brukar du då ansöka till vaktmästaren om att det är trasigt?

När du ska skaffa dig ett nytt kreditkort, brukar du då anmäla om att få ett visst kort?

Svarar du ja på något av ovanstående så är det nog utflyttning du ska anmäla om till MIG snarare än det du nu försöker att göra.
Citera
2020-12-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
När du går till tandläkaren, brukar du då ansöka om att du är på plats?

Brukar du anmäla om att få vissa semesterveckor?

När du ser en trasig glödlampa, brukar du då ansöka till vaktmästaren om att det är trasigt?

När du ska skaffa dig ett nytt kreditkort, brukar du då anmäla om att få ett visst kort?

Svarar du ja på något av ovanstående så är det nog utflyttning du ska anmäla om till MIG snarare än det du nu försöker att göra.

förstår din poäng
Citera
2020-12-19, 03:14
Medlem
miikoss avatar
Anmäla är för medborgare i andra länder eller självtyrande områden i Norden, eller för statslösa barn som fötts i Sverige.

Ansökan är för övriga.

Att det skiljer i handläggningstider beror på att informationsutbytes är smidigare mellan länder i Norden, alt. att antalet ärenden skiljer.
Citera
2020-12-19, 09:03
Medlem
Barn under 18 år kan bli medborgare genom anmälan. Det är nog inte aktuellt för dig. Ansökan var det korrekta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in