Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-18, 15:07
  #1
Medlem
Har varit en extrem missbrukare av tv spel och porr och internet, även koffein. Det gick även över till sex ett tag.
Bestämde mig för att köra nofap och blev så jävla sjuk så det var helt otroligt.
Fick restless legs (symptom på lågt dopamin) och en helvetes massa andra symptom.
Varje gång jag gick tillbaka till porr och kaffe mådde jag som en gud. Fick motivation och energi och blev glad.

Att titta på porr och ha sex höjer dopaminet runt 200% i hjärnan och det pågår så länge man håller på med det. Tv spelande och sociala medier kan ge ökningar på 100%. Detta är inte normalt och är inte tänkt det skall vara så. Våra hjärnor kan inte hantera det.

Lågt dopamin ger problem med högt prolaktin och lågt testosteron. Man blir ett vrak helt enkelt. Jag blev personlighetsförändrad, grinig, ängslig, koncentrationsproblem deluxe.

Detta elände ställde till det rejält för mig och jag var så skör att jag gick in i väggen till slut och nu är allt värre än innan även om jag är påväg tillbaka.

Något mer som gjort detta? Jag är helt övertygad om att dagens trötta människor och alla add diagnoser som ställs beror på att vi ständigt matats med dopamin.

Jag tror att vi kommer att se katastrofala effekter i psykisk ohälsa pga detta framöver.
Citera
2020-12-18, 15:13
  #2
Medlem
Det är enbart kemiska substanser som skadar dopaminproduktionen, upp och ner.
Citera
2020-12-18, 15:15
  #3
Medlem
Intressant inlägg.

Ja, det mest skadliga med porr är ju att det tränar dig till att bli en cuckold som tänder på att se andra män sätta på brudar som du är attraherad av.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lågt dopamin ger problem med högt prolaktin och lågt testosteron.

Fann det här särskilt intressant, har du någon källa till det?
Citera
2020-12-18, 15:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är enbart kemiska substanser som skadar dopaminproduktionen, upp och ner.
Falskt. Vi är inte ämnade att få så mycket dopamin i hjärnan på det sättet. Vi är gjorda för att bo en en grotta, jaga föda, fortplanta oss i 1 min ibland, sova.
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Intressant inlägg.

Ja, det mest skadliga med porr är ju att det tränar dig till att bli en cuckold som tänder på att se andra män sätta på brudar som du är attraherad av.



Fann det här särskilt intressant, har du någon källa till det?
https://www.yourhormones.info/hormones/prolactin/

Allmänt känt hur dopamin inhiberar prolaktin och hur prolaktin inhiberar testosteron genom att hämma GNRH.

Många män idag lider av erektionsproblem enligt artiklar och vad man kan läsa. Nedreglerat dopaminsystem/porrimpotens och för mycket ständigt cirkulerande prolaktin som hämmar testosteron är orsaken.
För mycket orgasmande leder även till att androgena receptorer minskar. Dvs får testosteronet i blodet ingen verkan trots att man har någorlunda normala nivåer.
__________________
Senast redigerad av VillJalentine 2020-12-18 kl. 15:23.
Citera
2020-12-18, 15:36
  #5
Medlem
Har även bevis på att mina prolaktinnivåer (som var höga innan runt 500 i värde) minskade med detoxen. Men jag gjorde den inte helhjärtat och fullt ut då jag fortfarande hade sex och spelade lite tv spel den tiden. Återhämtningen tog längre.

Efter ca ett år hade mina prolaktinnivåer gått ner till 150 och testosteronet ökade från 10 till 20. Alltså en fördubbling.

I början blir dock alla symptom mycket mycket värre eftersom vi dels inte får dopamin som frigörs, sedan var vi även nedreglerade D2 receptorer som inte svarar. Därför störtdyker måendet och man måste ha sina droger igen. När man då sitter där med sin kaffemugg framför sitt tv spel samtidigt som man spelar skinnfiol och edgar till porr under spelets gång mår man som en kung.

En bit in i detoxen tappar man dock allt sug för det mesta. Jag tror det är kroppens sätt att stänga av när den läker.
__________________
Senast redigerad av VillJalentine 2020-12-18 kl. 15:40.
Citera
2020-12-18, 15:43
  #6
Medlem
En full återställning brukar i regel ta 90 dagar förutsatt att du verkligen följer det. Om man fuskar kan tiden ta flera år. Allt är ju även beroende på hur beroende man varit av dopamin, ålder och hur man lever förövrigt.
Diverse psykofarmaka och bruk av alkohol, koffein och tobak stör återhämtningen väldigt mycket och bör avslutas det också.

Kan jag rädda någon eller göra folks liv bättre med mina erfarenheter så är jag glad. Jag är inte ensam om detta överhuvudtaget utan det är hundratusentals människor i världen som upptäckt detta och gör sina liv bättre. Ni kommer att bli riktigt jävla låga ett tag, tro mig men det vänder.
Citera
2020-12-18, 15:44
  #7
Medlem
Av att läsa din historia får jag intrycket att du hade problem redan innan du gick in i beroende. Att du sedan använde beroende för att fly undan din vardag förlängde väl bara tiden tills din kropp förstod att den inte pallar mer och sen braka in i väggen.
Citera
2020-12-18, 15:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Av att läsa din historia får jag intrycket att du hade problem redan innan du gick in i beroende. Att du sedan använde beroende för att fly undan din vardag förlängde väl bara tiden tills din kropp förstod att den inte pallar mer och sen braka in i väggen.

Jag hade inte jättestora problem innan beroendet, jag pluggade och tränade men var nedstämd och ensam. Jag är som sagt ett riktigt extremfall. Jag flydde bort från verkligheten med beroendet och av rusen jag fick.
Jag satt med porr 3-7 h om dagen och spelade tv spel resten av tiden. Jag misshandlade mitt belöningssystem totalt.

Jag tror även att det är individuellt hur negativt man svarar på ständigt dopaminrus men från vad jag läst av andras upplevelser så är det väldigt enkelt.
Vissa kan återhämta sig så snabbt som 3 veckor men det är ett faktum att ingen idag har ett optimalt dopaminsystem pga hur vi lever.
Citera
2020-12-18, 16:01
  #9
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag hade inte jättestora problem innan beroendet, jag pluggade och tränade men var nedstämd och ensam. Jag är som sagt ett riktigt extremfall. Jag flydde bort från verkligheten med beroendet och av rusen jag fick.
Jag satt med porr 3-7 h om dagen och spelade tv spel resten av tiden. Jag misshandlade mitt belöningssystem totalt.

Jag tror även att det är individuellt hur negativt man svarar på ständigt dopaminrus men från vad jag läst av andras upplevelser så är det väldigt enkelt.
Vissa kan återhämta sig så snabbt som 3 veckor men det är ett faktum att ingen idag har ett optimalt dopaminsystem pga hur vi lever.

Vad är tanken med "detoxen"? D.v.s efter dessa 90 dagar, ska du då aldrig mer använda sociala medier, spela TV-spel, titta på porr eller dricka kaffe?
Citera
2020-12-18, 16:02
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Har du någon NPF diagnos? Man får det intrycket om man läser mellan raderna.
Citera
2020-12-18, 16:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad är tanken med "detoxen"? D.v.s efter dessa 90 dagar, ska du då aldrig mer använda sociala medier, spela TV-spel, titta på porr eller dricka kaffe?

Kommer troligtvis att spela tv spel ibland som avkoppling. Det andra kan jag vara utan.

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Har du någon NPF diagnos? Man får det intrycket om man läser mellan raderna.

Ja jag fick asperger och add diagnos några år in i beroendet. Har aldrig känt igen mig i diagnoserna, mer än add möjligtvis vilket är en skämtdiagnos ändå.
Har regelbunden kontakt med en privatläkare nu som säger att jag är feldiagnostiserad. Han tycker att mitt experiment och mina tankar är väldigt intressanta.

Lågt dopamin och testosteron ger ju add symptom och stresskänslighet.
Citera
2020-12-18, 16:17
  #12
Medlem
https://youtu.be/vl-44jDYDJQ

För de som är intresserade över konceptet. Finns hur mycket information på nätet som helst och jag är övertygad om att detta kommer att uppmärksammas mer och mer framöver men det kommer att ta tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback