• 1
  • 2
2020-12-17, 11:00
Medlem
En logisk slutsats kan vara att det enda som går att veta är att det finns upplevelser.

Om det ska gå att veta vad upplevelser beror på måste det då till något som vi kallar (om vi finns) övernaturligt. Detta övernaturliga skulle på något sätt då kanske kunna bevisa hur allt ligger till. Känns omöjligt, och det är alltså därför det måste till något övernaturligt.

Tänk om detta övernaturliga är Gud. Det verkar ju trots allt finnas människor som säger att de vet! Logiken att de vet känns inte rimlig. Men det enda sättet det skulle kunna gå att veta något är kanske trots allt via det övernaturliga, och då är Gud nära till hands.

Kanske det går att veta allt om man hänger sig till Gud. Som det låter kräver ju Gud att man börjar tro på honom först då han inte kommer med några bevis för gemene man.

Så vill man veta något så kan man försöka hänge sig åt Gud eller hoppas på att något annat övernaturligt inträffar. Det kanske kommer ufon någon dag.

Klockrena tydliga slutsater va?
Citera
2020-12-17, 11:18
Medlem
Elmuffinss avatar
Nja. Man måste ju inte gå till det övernaturliga med en gång. Den logiska slutsatsen beror ju helt på premisserna.

Och om det enda du kan vara säker på är att du upplever något kanske även gud, religion och själva tanken ochså något du bara upplever men som inte finns.
Citera
2020-12-17, 11:41
Medlem
DAH? Är ju Gud hela tiden. Den ena inte den andra, jesus.. Sök sanningen själv och bli befriad.
Citera
2020-12-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Nja. Man måste ju inte gå till det övernaturliga med en gång. Den logiska slutsatsen beror ju helt på premisserna.

Och om det enda du kan vara säker på är att du upplever något kanske även gud, religion och själva tanken ochså något du bara upplever men som inte finns.

Det är just detta jag menar. Att det måste till något övernaturligt fenomen just för att med logik så går det inte att veta ens om att bevisen också bara skulle vara en upplevelse.

Det skulle alltså vara något övernaturligt som kan bevisa allt som med vår nuvarande logik inte går.
Citera
2020-12-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalSoul
DAH? Är ju Gud hela tiden. Den ena inte den andra, jesus.. Sök sanningen själv och bli befriad.

Har du hittat sanningen. Vad är den i så fall? Och hur vet du det?
Citera
2020-12-17, 12:33
Vi kan knappt ens veta att vi finns. Idag sprang jag på ett löparband.Framför mig hade jag glasrutor utåt vägen så jag såg mig själv. Jag var mycket trött men tills sist kände jag inte min kropp och jag tappade medvetandet.

Medvetandet blev istället han som sprang i rutan/spegeln men han kände och tänkte inget. Jag var utanför min kropp och omedveten om att jag fanns.

Medvetandet kunde tydligen stängas av samtidigt som jag fortsatte springa. Det var inte obehagligt men en mycket märklig upplevelse som fick mig att tvivla och ifrågasätta vem jag egentligen är.
Citera
2020-12-17, 13:28
Medlem
yz44s avatar
Angående logiska slutsatser så finns inget övernaturligt då allt är naturligt.
Bara för att vi inte kan hela historien betyder inte det att man kan fylla i luckorna med vad som helst.
Citera
2020-12-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BETONGKRILLE
Vi kan knappt ens veta att vi finns. Idag sprang jag på ett löparband.Framför mig hade jag glasrutor utåt vägen så jag såg mig själv. Jag var mycket trött men tills sist kände jag inte min kropp och jag tappade medvetandet.

Medvetandet blev istället han som sprang i rutan/spegeln men han kände och tänkte inget. Jag var utanför min kropp och omedveten om att jag fanns.

Medvetandet kunde tydligen stängas av samtidigt som jag fortsatte springa. Det var inte obehagligt men en mycket märklig upplevelse som fick mig att tvivla och ifrågasätta vem jag egentligen är.

Men medvetandet fanns där ändå. Du beskriver ju en upplevelse.
Citera
2020-12-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Angående logiska slutsatser så finns inget övernaturligt då allt är naturligt.
Bara för att vi inte kan hela historien betyder inte det att man kan fylla i luckorna med vad som helst.

Det är nog naturligt, men ofattbart. Vilket vi ofta kallar övernaturligt.
Citera
2020-12-17, 14:07
Medlem
Om det övernaturliga finns så är det ju helt naturligt och inte övernaturligt och då finns ju inte det övernaturliga.
Citera
2020-12-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Har du hittat sanningen. Vad är den i så fall? Och hur vet du det?

Började med att jag ville veta och följa den viktigaste sanningen, en spirituell sanning om efterlivet/själen om det fanns en sådan.. Därefter följde jag bibeln utan ens läsa den eller hörafrån någon vad det står i den.. Därefter blev jag självmordsbenägen och jade "att inta dmt" som sist att göra på min lista innan jag tog licet av mig. Denna molekyl som utsöndras vod döden och får enatt se sådana här saker (FB) Tydliga beskrivingar av dmt varelser fick mig möta gud och han såg ut som bibeln beakriver i en dimension/himmelrike som bibeln beskriver, detta utan att ha läst om det eller hört... Detta räddade mig frān självmord.
Citera
2020-12-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalSoul
Började med att jag ville veta och följa den viktigaste sanningen, en spirituell sanning om efterlivet/själen om det fanns en sådan.. Därefter följde jag bibeln utan ens läsa den eller hörafrån någon vad det står i den.. Därefter blev jag självmordsbenägen och jade "att inta dmt" som sist att göra på min lista innan jag tog licet av mig. Denna molekyl som utsöndras vod döden och får enatt se sådana här saker (FB) Tydliga beskrivingar av dmt varelser fick mig möta gud och han såg ut som bibeln beakriver i en dimension/himmelrike som bibeln beskriver, detta utan att ha läst om det eller hört... Detta räddade mig frān självmord.

Jasså, utsöndras dmt vid döden? Men molekyler och ämnen låter inte så gudomligt, låter mer som en drog som ger hallucinationer. Intressant ändå att du fick upplevelser som stämmer med bibeln. Går du i kyrkan och följer guds ord nu då, och du bara inte tror, utan du vet?

Skönt att du hittade en väg ut ur självmordsplanerna!

Du skriver lite sisådär. Påtänd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in