2020-12-16, 11:36
Medlem
Sonen vill börja spela Fortnite och vi har gemensamt bestämt oss för att köra via laptop istället för Playstation då han även kommer ha ett behov av att göra skolarbeten o dyl.

Är dock inte insatt och behöver länkar till plausibla datorer, spec som jag tror behövs:

• Minst 8 GB RAM
  • Minst 256 GB SSD
  • Någon form av vassare grafikkort än standard (för spelets skull antar jag?)
  • Att den INTE är en gamingdator, dvs han vill ha en "vanlig" laptop utan neonfärger och spejsade tribals.
  • Budget cirka 7000 SEK (om möjligt)
  • Skärmstorlek är han osäker på, men kanske minst 15"?

Har sett liknande trådar men de flesta länkar är inaktuella, därför behöver jag tips på vad som finns att köpa just nu.

Här är en dator som känns hyfsat passande men jag misstänker att det är för litet med 14" skärm?
https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1014202.8908/

Tack på förhand!
Citera
2020-12-16, 12:49
Medlem
aaerligs avatar
Det är väl integrerat grafikkort i den du länkade? Tror inte det blir mycket till gaming där.

https://www.elgiganten.se/product/ga...r-gaming-svart

Där har du en utan allt för mycket tribaler. Okej processor och grafikkort. Backlightning i tangentbordet kan du säkert stänga av eller byta färg på.

Annars ser Lenovo Legion och Razer Blade lite mer diskreta ut, men då går de nog på 9000 minst.

Mvh aaerlig
Citera
2020-12-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Det är väl integrerat grafikkort i den du länkade? Tror inte det blir mycket till gaming där.

https://www.elgiganten.se/product/ga...r-gaming-svart

Där har du en utan allt för mycket tribaler. Okej processor och grafikkort. Backlightning i tangentbordet kan du säkert stänga av eller byta färg på.

Annars ser Lenovo Legion och Razer Blade lite mer diskreta ut, men då går de nog på 9000 minst.

Mvh aaerlig

Tack för tips!
Det är just sådant där med grafikkort som jag inte riktigt har koll på. Har förstått att Fortnite inte är riktigt lika krävande som andra spel men det är ju poänglöst om man köper något med för låga spec som gör att spelet laggar.

Hmm undrar om det skulle vara värt att lägga en tusing eller två till då kanske men jag hittade ändå inga Razer i den prisklassen?

Tar gärna fler tips för jämförelse.
Citera
2020-12-16, 14:23
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackis
Tack för tips!
Det är just sådant där med grafikkort som jag inte riktigt har koll på. Har förstått att Fortnite inte är riktigt lika krävande som andra spel men det är ju poänglöst om man köper något med för låga spec som gör att spelet laggar.

Hmm undrar om det skulle vara värt att lägga en tusing eller två till då kanske men jag hittade ändå inga Razer i den prisklassen?

Det förstår jag! Sedan är det ju alltid trevlig när det laddar snabbt och är rapp även när man tabbar och gör annat.

Nej, de har nog gått upp igen kanske. Jag är lite black-friday skadad för tillfället.

https://www.mediamarkt.se/sv/product...p-1327283.html

Lite dyrare, lite bättre. Mer diskret än MSIn. Något prissänkt också.
Citera
2020-12-16, 20:48
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackis
Tack för tips!

Jag fortsätter på samma tips, jag sitter själv vid en Lenovo Legion med något år på nacken. Sett till prislappen är jag väldigt nöjd. Min erfarenhet är att det svider mer än det är värt att skarva på datorer. Jag har nog haft laptops i (nästan) samtliga prisklasser och har nog varit mest nöjd med 3 000 kr laptopen (där det inte alls gick att göra annat än jobba/se film) och min tidigare renodlade gaminglaptop i då 20 000 kr-skiktet.

Vill du att det ska fungera ordentligt så är nog prislappen närmare 10 000 kr. Ett alternativ, beroende på grabbens ålder, är väl att få honom att medinvestera eller avstå vecko/månadspeng om ni smäller på en lite bättre laptop?
Citera
2020-12-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Jag fortsätter på samma tips, jag sitter själv vid en Lenovo Legion med något år på nacken. Sett till prislappen är jag väldigt nöjd. Min erfarenhet är att det svider mer än det är värt att skarva på datorer. Jag har nog haft laptops i (nästan) samtliga prisklasser och har nog varit mest nöjd med 3 000 kr laptopen (där det inte alls gick att göra annat än jobba/se film) och min tidigare renodlade gaminglaptop i då 20 000 kr-skiktet.

Vill du att det ska fungera ordentligt så är nog prislappen närmare 10 000 kr. Ett alternativ, beroende på grabbens ålder, är väl att få honom att medinvestera eller avstå vecko/månadspeng om ni smäller på en lite bättre laptop?

Låter sunt, kanske gör man sig bara en otjänst att vara dumsnål. Men om man börjar komma upp mot mot 10 000 kr så känns ju alternativet PS4 + Chromebook som ett plausibelt alternativ antar jag? Spela på en och ha skolan på den andra.

Det är typiskt att man ska vara så velig...
Citera
2020-12-18, 12:37
Medlem
Här verkar det finnas ett alternativ, någon som har inpupt?

https://www.netonnet.se/art/gaming/g...1013309.12916/
Citera
2020-12-18, 14:15
Medlem
Är ett bra förslag.

Är inte så inne på grafikkort men det bör duga.

ryzen 4600H är snäppet vassare än den processoren jag har (4700u). 4600H har sex kärnor och 12 trådar.

Bör klara det mäste av spel du slänger åt den.
Citera
2020-12-18, 14:23
Medlem
Bonnatorps avatar
Det är mycket sällan som nya processorer flaskhalsar, såvida det inte handlar om mycket dyra grafikkort, så det jag föreslår är att du och grabben kollar youtubeklipp där de testar den föreslagna datorns grafikkort i hans favoritspel, och så får han avgöra om det verkar spelbart.
Citera
2020-12-19, 23:51
Medlem
Tack för tipsen, har köpt Lenovon med gott hopp om att sonen blir nöjd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in