Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-16, 09:20
  #1
Medlem
fendadens avatar
Citat:
FOI:s forskningsrapport ”Det digitala hatets karaktär” har genom en större datainsamling från internetforumet Flashback granskat tiotusentals kommentarer på nätet. Man har bland annat med hjälp av artificiell intelligens tränat upp en mjukvara att känna igen hatfulla kommentarer. I kategorin kvinnliga journalister är siffran allra värst, där har hela 67 procent utsatts för hat.

Citat:
Hot mot demokratin
Johan Fernquist ser risker för att utvecklingen går åt fel håll och menar att det till sist kan innebära att personer väljer att inte uttrycka sig för att slippa hat.

– Självcensur kan i förlängningen bli ett hot mot vår demokrati, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...hatas-pa-natet

Jaha, vad tycker vi Flashbackare om detta påstådda utspridda "hat"? Har FOI gjort någon motsvarande undersökning över hur mycket hat som väller ut ur massmedia mot svenskar/vita män dagligen? Det skulle vara intressant att sätta detta i proportion till studien.

Är det verkligen ett hot mot demokratin att vi i detta forum anonymt kan diskutera journalisters förehavanden, även om tongången kan bli rå emellanåt?

Diskutera!
Citera
2020-12-16, 09:26
  #2
Medlem
Det är oftast deras eget fel de hatar och skriver en massa skit sen gråter de när de får samma hat tillbaka.
Citera
2020-12-16, 09:27
  #3
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag tror att det är fler. Minst 3 av 3. Och det gäller även manliga och ickebinära journalister.
Citera
2020-12-16, 09:28
  #4
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Hur intelligent är den programvaran? Kan den känna igen kvinnliga journalister som bara hatar och därför blir hatade? Typ 4 av 3 kvinnliga journalister hatar, därför blir dom hatade tillbaka.
__________________
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-12-16 kl. 09:32.
Citera
2020-12-16, 09:31
  #5
Medlem
För det första vill jag se den definition av "hat" som FOI grundar sitt yttrande på.
För det andra vill jag se hur FOI:s rutin för att bedöma och ta fram denna statistik ser ut.
För det tredje vill jag se hur många av kvinnliga journalister som själva skulle bedömas uttrycka hat i sina alster, med avseende på samma definition och rutin som ovan.
Citera
2020-12-16, 09:38
  #6
Medlem
Inte så konstigt. Om det är hat vet jag inte, men visst finns det anledning att ifrågasätta många kvinnliga journalisters insatser. Någon som sett FHM's presskonferenser? Där framstår 2 av 3 damer i journalistkåren som rena stolpskotten.
Citera
2020-12-16, 09:38
  #7
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
För det första vill jag se den definition av "hat" som FOI grundar sitt yttrande på.
För det andra vill jag se hur FOI:s rutin för att bedöma och ta fram denna statistik ser ut.
För det tredje vill jag se hur många av kvinnliga journalister som själva skulle bedömas uttrycka hat i sina alster, med avseende på samma definition och rutin som ovan.

Rapporten finns på FOIs hemsida https://www.foi.se/rapportsammanfatt...%20Memo%207429

Där skriver dom om deras definition av "hat" bland annat detta:
Citat:
Vi använder här en bred definition, som inkluderar allt från hot eller hets mot folkgrupp till ryktesspridning eller förolämpande kommentarer om utseende. Anledningen till att vi inkluderar relativt ”milda”, och lagliga kränkningar är att även dessa bidrar till att skapa självcensur och anpassning.
__________________
Senast redigerad av najas 2020-12-16 kl. 09:41.
Citera
2020-12-16, 09:44
  #8
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Det är oftast deras eget fel de hatar och skriver en massa skit sen gråter de när de får samma hat tillbaka.


Som kvinna känner mig inte särskilt hatad här på Flashback. Här får man ju gilla sex och stora kukar, vilket ju är helt förbjudet ute i det vanliga samhället.
Citera
2020-12-16, 09:48
  #9
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Det här var det bisarraste jag läst på länge.

47 % av "hatet" är kränkning. Rapportens definition:

Citat:
 Kränkningar: Andra former av hat, som inte faller under kategorierna ovan. Det kan röra
sig om allt från förtal, elaka rykten, kränkningar och andra former av elakheter.
Andra former av elakheter!

Försvaret kartlägger alltså om folket skriver elakheter om kändisar. Jag saknar ord...
Citera
2020-12-16, 09:54
  #10
Moderator
najass avatar
Rätt kul att läsa rapporten faktiskt. Jag letade särskilt efter hur de definierade hat (se ovan) och hur de automatiserade "Hat-letandet". Det verkar som att det i detta sammanhang är hat om mer än häften av ett okänt antal utvalda psykologistudenter i Uppsala anser en mening vara hat.

Citat:
Den initiala träningen av en språkmodell är resurskrävande. Vi tränade Kungliga bibliotekets
svenska version av BERT19 genom att låta psykologistudenter från Uppsala universitet bedöma cirka
8 500 meningar från olika forum. Om mer än hälften av studenterna som bedömde en mening var
överens om att meningen innehöll hat så annoterades den som hat i träningsdatan. Av dessa
annoteringar bildade vi träningsdata med cirka 5 700 meningar varav hälften var hat.

(Sidan 5 i rapporten som länkades ovan)
Citera
2020-12-16, 09:55
  #11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Samma gamla, de använder en subjektiv definition av hat och får såklart de resultat de vill. Visst finns det hat men mycket av det är gnäll eller maktkritik som man inte alls vill diskutera eller ta till sig.

Det är extra ironiskt att de använder Flashback eftersom folk som skriver här regelbundet skildras som nazister, rasister, efterblivna och i stort sett allt annat negativt av de "hatade" journalisterna. Men von oben-hatet är som vanligt inte av intresse om man vill göra karriär som statlig rapportförfattare.
Citera
2020-12-16, 09:58
  #12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Den initiala träningen av en språkmodell är resurskrävande. Vi tränade Kungliga bibliotekets svenska version av BERT19 genom att låta psykologistudenter från Uppsala universitet bedöma cirka 8 500 meningar från olika forum. Om mer än hälften av studenterna som bedömde en mening var överens om att meningen innehöll hat så annoterades den som hat i träningsdatan. Av dessa annoteringar bildade vi träningsdata med cirka 5 700 meningar varav hälften var hat.

Detta är metodologisk humor. En stående kritik mot psykologistudier är att de alldeles för ofta baseras på psykologistudenter.

Så vad gör dessa stjärnskott till forskare? Detta är fel enligt formulär 1A, otroligt pinsamt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback