• 2
  • 3
2021-02-28, 13:04
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Nej. Då har du helt enkelt inte förstått. Eller sitter du i ledningsgruppen?
Jag tänker inte outa min position i företaget men jag frågade om man som anställd fick äga aktier i företaget man jobbar hos och du sa att man är helt efterbliven om man ens ställer frågan och man får köpa aktier hur man vill. Återigen hade du fel. Shh nu.
Citera
2021-02-28, 22:33
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jag tänker inte outa min position i företaget men jag frågade om man som anställd fick äga aktier i företaget man jobbar hos och du sa att man är helt efterbliven om man ens ställer frågan och man får köpa aktier hur man vill. Återigen hade du fel. Shh nu.

Du var mig en envis jävel till att inte vilja förstå.
Citera
2021-02-28, 23:01
Medlem
Herrcykels avatar
Du får köpa aktier i det bolag du arbetar, men får dock inte köpa på insiderinformation. Beroende på position inom bolaget så kan det vara så att du enbart får köpa/sälja under vissa perioder på året efter att kvartalsrapporterna släppts till marknaden.
Citera
2021-03-01, 07:42
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Du får köpa aktier i det bolag du arbetar, men får dock inte köpa på insiderinformation. Beroende på position inom bolaget så kan det vara så att du enbart får köpa/sälja under vissa perioder på året efter att kvartalsrapporterna släppts till marknaden.
Så egentligen löper man alltid risk att "åka fast"? Jag menar, självklart måste en åklagare bevisa att jag är skyldig och jag kanske är helt oskyldig (jag skulle iaf inte göra något medvetet), men vi vet ju också att vid t.ex. #metoo så behövdes ingen bevisföring utan oskyldiga män dömdes en efter en.

Om jag vill vara helt safe så bör jag alltså inte handla den aktien?
Citera
2021-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
var det inte snack på nyheterna om att de som jobbar på swedbank fick typ 5000kr i bonus i form av aktier. sedan sålde dom av dom direkt innan swedbankaktien sjönk typ 50% eller vad det nu var.

och det var tydligen "insider handel".

Kan knappast varit "vanliga" anställda. Börsföretag ska föra en insiderförteckning/loggbok över vilka inom företaget som har insiderinfo och vilken typ.

https://www.bequoted.com/foer-foeret...eller-loggbok/
Citera
2021-03-06, 10:34
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jobbar hos ett av Sveriges största företag och hör ganska mycket hur det går, t.ex. om det går bra i företaget på grund av hög sysselsättning eller om det går dåligt. Jag äger idag inga aktier i företaget.

Jag pratade med en kollega som sade att man ska helst inte äga aktier i företaget eftersom man är anställd, det kan bli problem. Alternativt så ska man hålla sig till B-aktier.

Kan någon förklara hur det ligger till juridiskt egentligen? Jag vill inte investera stort, men definitivt månadsspara 500-1000:-. Kan det vara olika från företag till företag? Kan positionen man har i företaget spela roll?

Det får du förstås göra. Sitter du i ledningsgruppen så får du följa vissa regler som ex. handlar om insideraffärer. En del företag har fackklubbar som har en aktieklubb där man kan gå med i dessutom.

Företag kan även erbjuda sina anställda aktieköp ibland till bra pris jämfört med börsen.

Handlar du via Nordnet eller Avanza så är det inga som helst problem att handla på dig aktier i ditt eget eller andra företag.

Många anställda i företag som Ericson, Gränges, Tele2 mf äger aktier i de företag de arbetar vid.
Företagsledningen gillar nog då anställda köper aktier i företaget då de anställda intresserar sig för hur företaget utvecklas och ev. blir mer motiverade i företagets bästa för framtiden.
Citera
2021-03-06, 10:36
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Kan knappast varit "vanliga" anställda. Börsföretag ska föra en insiderförteckning/loggbok över vilka inom företaget som har insiderinfo och vilken typ.

https://www.bequoted.com/foer-foeret...eller-loggbok/

Ja. De enda "vanliga" löntagare som kan komma ifråga är Fackrepresentanter som sitter med i ledningsgruppen ex. Huvudskyddsombud och Fackordförande/suppleanter. Dessa får lännedom om ex. uppsägningar, resultat, sammanslagningar och annat som kan påverka aktiekursen för företaget.
Citera
2021-03-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Vet knappt hur man ska börja besvara en sån här TS. Känns lite som Hassan och 10000 tyska bögar. ” Min kompis säger att..”

Herregud människa. Om du inte är ett troll, googla för helsike 2 sekunder på ”aktie” så har du alla svar du behöver.

Din polare verkar inte vara nån börshaj precis. Varför skulle du inte kunna äga aktier i bolaget du är anställd hos? Klart du kan. Såvida det inte är onoterat, då. Men det har ändå inget att göra med din anställning.

Bara att köpa.

Varför kan man inte äga aktierna om de är onoterade?
Citera
2021-03-09, 07:03
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Varför kan man inte äga aktierna om de är onoterade?

Man kan men det är svårare att köpa menar jag. Någon måste ju vilja sälja och jämfört med börsnoterade så är det ju inte säkert att det ges tillfälle.
Citera
2021-03-09, 18:13
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Kan någon förklara hur det ligger till juridiskt egentligen? Jag vill inte investera stort, men definitivt månadsspara 500-1000:-. Kan det vara olika från företag till företag? Kan positionen man har i företaget spela roll?
Kolla med din högsta chef om hur det ligger till för dig. Beroende på ditt företags policy gällande detta och den position du har i företaget kan rent juridiskt sätta dig i besvärliga jävsituationer. Jag känner en kvinna som jobbar på en stor bank som bla ekonomisk rådgivare och hon får inte äga aktier i banken. Hon får ge råd om aktien men inte äga den privat.

Generellt sett är det dock helt problemfritt att äga aktier i det bolag man arbetar i, men beroende på din position/arbetsuppgifter i företaget kan det bli problem. Fråga högsta chefen vad som gäller för dig.
Citera
2021-03-09, 18:37
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Jobbar hos ett av Sveriges största företag och hör ganska mycket hur det går, t.ex. om det går bra i företaget på grund av hög sysselsättning eller om det går dåligt. Jag äger idag inga aktier i företaget.

Jag pratade med en kollega som sade att man ska helst inte äga aktier i företaget eftersom man är anställd, det kan bli problem. Alternativt så ska man hålla sig till B-aktier.

Din kollega är dum i huvudet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in