Citat:
Ursprungligen postat av
Finnj-vel
Jobbar hos ett av Sveriges största företag och hör ganska mycket hur det går, t.ex. om det går bra i företaget på grund av hög sysselsättning eller om det går dåligt. Jag äger idag inga aktier i företaget.
Jag pratade med en kollega som sade att man ska helst inte äga aktier i företaget eftersom man är anställd, det kan bli problem. Alternativt så ska man hålla sig till B-aktier.
Kan någon förklara hur det ligger till juridiskt egentligen? Jag vill inte investera stort, men definitivt månadsspara 500-1000:-. Kan det vara olika från företag till företag? Kan positionen man har i företaget spela roll?
Det får du förstås göra. Sitter du i ledningsgruppen så får du följa vissa regler som ex. handlar om insideraffärer. En del företag har fackklubbar som har en aktieklubb där man kan gå med i dessutom.
Företag kan även erbjuda sina anställda aktieköp ibland till bra pris jämfört med börsen.
Handlar du via Nordnet eller Avanza så är det inga som helst problem att handla på dig aktier i ditt eget eller andra företag.
Många anställda i företag som Ericson, Gränges, Tele2 mf äger aktier i de företag de arbetar vid.
Företagsledningen gillar nog då anställda köper aktier i företaget då de anställda intresserar sig för hur företaget utvecklas och ev. blir mer motiverade i företagets bästa för framtiden.