2020-12-14, 17:50
Medlem
Jag letar efter en hemsida som motsvarar den svenska Transportstyrelsen fast i Tyskland. Tanken är att jag vill precis som på samma sätt man gör i Sverige dvs man skriver in ett regnr och sedan får man fram massa uppgifter om bilen. Det mest intressanta är antal ägare och miltal.

Någon som har importerat en bil tidigare och har koll på detta?
Citera
2020-12-14, 18:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Jag letar efter en hemsida som motsvarar den svenska Transportstyrelsen fast i Tyskland. Tanken är att jag vill precis som på samma sätt man gör i Sverige dvs man skriver in ett regnr och sedan får man fram massa uppgifter om bilen. Det mest intressanta är antal ägare och miltal.

Finns väl inget sådant publikt system vad jag vet...

Dom tyska skyltarna följer ju ägaren... inte bilen.
Citera
2020-12-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Finns väl inget sådant publikt system vad jag vet...

Dom tyska skyltarna följer ju ägaren... inte bilen.

Hur gör jag för att kolla miltal och ägare då?

Dessutom är det som i Sverige att en bil med skuld, den skulden följer med nästa ägare?
Citera
2020-12-15, 01:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

KBA, men ägare/personuppgifter är inte offentliga.
https://www.kba.de/DE/Home/home_node.html

Miltal kan du kolla i besiktingsprotokollet.

Antal ägare står i registreringsbeviset del 2 dvs Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II.

Vid köp av bil ska du få med dig båda reg-bevisen, alltså del 1 och 2. dvs Fahrzeugschein / Zulassungsbescheinigung Teil I och Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II.
Ett köpekontrakt ska du också skriva i samband med köpet.

Skulder, Parkeringsböter etc följer inte med bilen, så det är inget problem.

Är det skuld på bilen, kreditköp etc, så kan bilägaren inte sälja bilen eftersom han inte kan få ut registreringsbeviset del 2 dvs Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II, detta förvaras på banken etc och lämnas inte ut förrän bilen är betald/skuldfri.
Citera
2020-12-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
KBA, men ägare/personuppgifter är inte offentliga.
https://www.kba.de/DE/Home/home_node.html

Miltal kan du kolla i besiktingsprotokollet.

Antal ägare står i registreringsbeviset del 2 dvs Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II.

Vid köp av bil ska du få med dig båda reg-bevisen, alltså del 1 och 2. dvs Fahrzeugschein / Zulassungsbescheinigung Teil I och Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II.
Ett köpekontrakt ska du också skriva i samband med köpet.

Skulder, Parkeringsböter etc följer inte med bilen, så det är inget problem.

Är det skuld på bilen, kreditköp etc, så kan bilägaren inte sälja bilen eftersom han inte kan få ut registreringsbeviset del 2 dvs Fahrzeugbrief / Zulassungsbescheinigung Teil II, detta förvaras på banken etc och lämnas inte ut förrän bilen är betald/skuldfri.

Mycket bra info! Kan man kolla mätarställningen och antal ägare digitalt på den hemsida du skickade? Är du säker på att en oseriös bilkrängare inte kan få ut regbeviset 2? Även fast det är en skuld på bilen?
Citera
2020-12-15, 14:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Mycket bra info! Kan man kolla mätarställningen och antal ägare digitalt på den hemsida du skickade? Är du säker på att en oseriös bilkrängare inte kan få ut regbeviset 2? Även fast det är en skuld på bilen?

Nej, miltalet och ägarantalet kan du inte få via KBA-hemsidan.
Du får kolla det på plats, i bilens reg-bevis och besiktningsprotokollen.

Nej, en oseriös säljare kan inte få ut reg-beviset om det är skuld på bilen, banken behåller reg-beviset tills sista betalningen är gjord.
Om man som bilköpare vill köpa en bil med skuld/kreditköp etc, så kan man tex gå tillsammans med säljaren till banken och lösa skulden på plats, när han betalt sin kredit på plats, så får han sitt reg-bevis.
Citera
2020-12-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, miltalet och ägarantalet kan du inte få via KBA-hemsidan.
Du får kolla det på plats, i bilens reg-bevis och besiktningsprotokollen.

Nej, en oseriös säljare kan inte få ut reg-beviset om det är skuld på bilen, banken behåller reg-beviset tills sista betalningen är gjord.
Om man som bilköpare vill köpa en bil med skuld/kreditköp etc, så kan man tex gå tillsammans med säljaren till banken och lösa skulden på plats, när han betalt sin kredit på plats, så får han sitt reg-bevis.

Så då ska jag i så fall få ett reducerat pris på bilen om den har en skuld?
Citera
2020-12-15, 17:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
....?
Nej, läs mitt inlägg en gång till.

Han kan inte få ut sitt reg-bevis om det är skuld på bilen, alltså kan han inte sälja bilen eftersom du som köpare måste ha reg-beviset.

Därmed kan du inte köpa en bil med skuld, - för du får inte reg-beviset förrän han betalt sin kvarvarande skuld på bilen.

Inget Fahrzeugbrief = inget bilköp
Citera
2020-12-15, 17:23
Medlem
Citat:

Du får följa med till banken och se till att skulden blir löst.
Om skulden inte löses behåller banken reg-beviset ( KFZ-Brief) och då kan du inte fixa exportskyltar, Inte heller registrera bilen i Sverige.

Smidigast är om du följer med ägaren till banken och förklarar för banken att du ska köpa bilen och vill lösa säljarens lån för att kunna köpa bilen.
Banken har varit med om det här förut och kommer att hjälpa dig.

För att kolla milen så finns det flera sätt att lösa det här på, kanske enklast att kolla serveboken eller besiktningspapper.
I serviceboken (Checkheft) så står det när bilen är servad och på vilket miltal.
Ring och kolla med verkstaden som har servat att det stämmer.

Varningstecken på att nåt är fel:

Om bilen har ett ersättningsbrev, dvs att ägaren har "tappat bort" papperna och begärt att få nytt reg-bevis. Det kan betyda att det har varit en jävla massa ägare innan honom. Ett fult knep är då att låtsas tappa bort papperna för att dölja antal tidigare ägare.

Om bilen saknar servicebok är det också ganska allvarligt och sänker priset en hel del. Är det en exklusiv lyxbil utan dokumentation så är det mycket dåligt.
Kanske inte lika illa om det är en 10 år gammal Golf...

Lycka till med köpet!
Senast redigerad av Vicoped 2020-12-15 kl. 17:58.
Citera
2021-01-07, 04:03
Medlem
Tjackmosters avatar
Har du bilens VIN-nummer? Det brukar vara så man kollar upp bilens historik. Ett exempel på sidor där man kan göra det är denna: https://de.vin-info.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in