• 1
  • 2
2020-12-14, 12:13
Medlem
Scott Danielss avatar
Efter att ha varit borta ett tag kom jag hem till bostaden igår kväll och upptäckte till min fasa att en automatsäkring hade gått, vilket innebar ingen el i bostaden. Den värsta stanken jag någonsin har varit med om (och kommer att vara med om) var när frysen skulle saneras. Bara att slänga all rutten mat och göra rent frysen efter bästa förmåga.

Nu till problemet: det luktar fortfarande en hel del när jag öppnar frysen. Hur får jag bort den otäcka stanken? Jag har diskat lådorna med handiskmedel och ställt in ättika som delvis hjälper.
Citera
2020-12-14, 12:16
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Efter att ha varit borta ett tag kom jag hem till bostaden igår kväll och upptäckte till min fasa att en automatsäkring hade gått, vilket innebar ingen el i bostaden. Den värsta stanken jag någonsin har varit med om (och kommer att vara med om) var när frysen skulle saneras. Bara att slänga all rutten mat och göra rent frysen efter bästa förmåga.

Nu till problemet: det luktar fortfarande en hel del när jag öppnar frysen. Hur får jag bort den otäcka stanken? Jag har diskat lådorna med handiskmedel och ställt in ättika som delvis hjälper.

Min egen erfarenhet är som din men jag tror inte det går bort. Du har gjort vad man kan göra, skulle jag säga. Så upprepa processen. Håller tummarna för att det lyckas!
Citera
2020-12-14, 12:19
Bannlyst
Klassiker för att bli av med all dålig lukt är att ställa in ett fat med ättika och låta stå någon dag och vädra ut.
Citera
2020-12-14, 12:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Lukten minskar avsevärt om sätter på frysen.

Du kan prova denna produkt innan du sätter på frysen.

https://www.clasohlson.com/se/Luktbo.../p/Pr340259000
Senast redigerad av trottwell 2020-12-14 kl. 12:22.
Citera
2020-12-14, 12:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Trist och ännu värre när det dessutom händer när du är borta.
Ring Anticimex eller annat bolag inom saneringsbranschen och fråga om råd.

I värsta fall är det att köpa en ny frys. Kolla med försäkringsbolag där du har hemförsäkring då förstörd mat går på detta och även om du nu måste köpa en ny frys.
Citera
2020-12-14, 12:28
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Lukten minskar avsevärt om sätter på frysen.

Du kan prova denna produkt innan du sätter på frysen.

https://www.clasohlson.com/se/Luktbo.../p/Pr340259000
Jag har varit med om en frys där elen varit avstängd under ett par månader. Den öppnades inte innan den slogs på och tömdes först när allt var genomfryst, teorin var att slippa stanken när man öppnade dörren.

Det underliga är att sen luktade det inte mycket. Han som flyttat in slog av frysen och ställde in ättika under en vecka(efter att ha kört cillit bang på allt inklusive lister) och sen använde han den som vanligt.
Citera
2020-12-14, 12:31
Medlem
Glöm inte att dra ut frysen och gör rent golvet under den.
Det kan vara sopsaft som har runnit ut och som fortfarande luktar.
Citera
2020-12-14, 12:34
Medlem
Glöm inte att noga rengöra listerna och försiktigt skölja listvecken utan att skada dem.
Citera
2020-12-14, 16:14
Medlem
Citat:

Bara att slänga kylskåpet,sån stank går aldrig bort tydligen.Iallafall enligt min hyresvärd som påminde mig då jag skulle flytta.
Citera
2020-12-14, 16:17
Medlem
Hur länge var det strömavbrott?
Citera
2020-12-14, 16:19
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har råkat ut för precis detta när jag skulle sälja en avliden anhörigs lägenhet. Vid ett tillfälle passerade två veckor utan att jag besökte lägenheten, och under denna tid uppstod ett strömavbrott. Frysen var fullpackad med mat av olika slag. Maten ruttnade fritt i högsommarvärme. Den stanken och den påtvingade upplevelsen av närkontakt med all ruttnad mat när jag skulle tömma frysen glömmer jag aldrig. Kläder och hår marinerades in i doften och följde med ut, och jag badade och tvättade håret länge efteråt.
Jag kallade in ett företag som luktsanerade kyl och frys med ozon. Jag tyckte ändå att jag kände viss lukt efter det, men jag lyckades sälja lägenheten. Vare sig mäklare eller köpare upplevde någon doft. Så det är mitt tips.

Edit- jag körde först med ättika och alla knep som finns, men det bet inte på den lukten. Det var då ozonföretaget kom in i bilden. I mitt fall låg lukten som en dimma över stora delar av lägenheten.
Senast redigerad av CoralinesGhost 2020-12-14 kl. 16:23.
Citera
2020-12-14, 16:19
Bannlyst
ättika är ett gammal husmorsknep för få bort dålig lukt, ättika luktar ju också men när den doften försvinner försvinner också odören, äppelcidervinäger ska tydligen vara ännu bättre enligt vissa...har dock inte prövat det själv....

klorin lär också fungera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in