• 1
  • 2
2021-05-04, 19:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
FI fortsätter jaga enpetare...
Bakom betalvägg. Har du några citat från artikeln?
Citera
2021-05-04, 19:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Bakom betalvägg. Har du några citat från artikeln?
Några citat nedan

Citat:
Finansinspektionens osentimentala jakt på ”enpetare” fortsätter. En av småfiskarna som fastnat i inspektionens finmaskiga nät är Teo Landahl, 44, som tjänade 1.678 kronor på olovlig handel. Nu krävs han på 70.000 kronor.

Citat:
Han hade bland annat märkt att en order i en mindre likvid aktie kunde sätta avtryck i senast betalt-kursen. Sagt och gjort la han en köporder på 80 EQL Pharma-aktier, vilket fick till följd att ”senast betalt” steg med drygt 8 procent. Därefter var det en smal sak att sälja 1.614 aktier till det högre priset och vips hade han tjänat knappt 1.700 kronor på det avslutet.

Det Teo Landahl dock samtidigt hade gjort sig skyldig till var marknadsmanipulation, genom att han vilselett marknaden om efterfrågan på just den här aktien. Denna slags manipulation kallas för ”enpetarhandel” där man alltså agerar med små köp- eller säljorder för att skaffa sig ett bättre läge för en lite större försäljning eller köp.

Citat:
Att detta, som Teo Landahl trodde var ett helt accepterat förfarande på börsen, i själva verket är brottsligt blev han varse när det några veckor senare damp ned ett brev från Finansinspektionen i hans brevlåda. Även om Teo Landahl inledningsvis inte riktigt förstod allt så var innebörden att han misstänktes för marknadsmanipulation klar för honom.

”Det var faktiskt chockartat. Alltså, jag begrep ju hur transaktionerna hängde ihop, men jag hade ingen aning om att det var ett brott. Alla gör ju så här, och jag tänkte bara att nu gör jag ju som dem, ungefär”, säger han.

Citat:
Den stora chocken kom när Finansinspektionen beslutade om en sanktionsavgift på 70.000 kronor. Faktiskt råkade han läsa om detta i en kvarglömd Di på ett café.

”När jag satt där på caféet och läste, och det gick upp för mig att det var mig det handlade om... Verkligheten kommer liksom ikapp en”, säger Teo Landahl som understryker att han inte duckar för sitt misstag.

”Jag har gjort fel och kommer att få stå för det. Jag kommer att betala de här 70.000 även om jag behöver ta ett lån. Samtidigt tycker jag att det är konstigt att bli utpekad som värsta ekobrottslingen och få de här jätteböterna.”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in