Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-05, 23:20
  #13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoll
Hur kommer det sig att det regnar så mycket i regnskogen? fy1a

Google har inte varit till så stor hjälp.

Fundera på var regnskogar finns.. nära ekvatorn. Vad finns det där? Tänk också på vad som händer om du har stor växtlighet(i flera lager), blir det fuktigt?
Citera
2021-06-05, 23:24
  #14
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleggg
Det ordna sig nu, det var nämligen så att jag hade fått en uppgift med en bestämd fältstyrka och för tillfället visste jag inte att fältstyrkan i ett homogent fält var densamma överallt.
Vad du egentligen inte visste var vad "homogent" betydde...
Citera
2021-06-06, 00:22
  #15
Medlem
Werkstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoll
Hur kommer det sig att det regnar så mycket i regnskogen? fy1a

Google har inte varit till så stor hjälp.
Det beror på passadvindarna. Strålningen från solen är som mest intensiv vid ekvatorn, så luften där värms upp och stiger. Detta leder till ett marknära undertryck som drar in fuktig luft från norr och söder. Vid ekvatorn stiger den fuktiga luften och vattnet i den kondenseras på hög höjd, vilket leder till regn.

Här är en bild som visar cirkulationen:
https://sites.google.com/site/thewor...ssadvindar.jpg
__________________
Senast redigerad av Werkstad 2021-06-06 kl. 00:28.
Citera
2021-07-11, 10:11
  #16
Medlem
karlskrona1234s avatar
Jag kom och tänka på en sak i sommarevärmen.

Hur kommer det sig att det blir kallare av en fläkt (eller blåser utomhus) i ett rum man svettas i.
Dålig på fysik så därför undrar jag. Man förflyttar ju bara luften , varför sänks temperaturen och man uppfattar det som svalare?
Citera
2021-07-11, 11:48
  #17
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Jag kom och tänka på en sak i sommarevärmen.

Hur kommer det sig att det blir kallare av en fläkt (eller blåser utomhus) i ett rum man svettas i.
Dålig på fysik så därför undrar jag. Man förflyttar ju bara luften , varför sänks temperaturen och man uppfattar det som svalare?
Fukten på din hud ökar värmekonduktiviteten (takten med vilken värme avleds) från din kropp. Det upplevs svalare för att luften fläktar bort värmen från din hud. Det gäller oavsett om du svettas eller ej. Värmen från din kropp blåses bort helt enkelt.
Citera
2021-07-11, 11:52
  #18
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Fukten på din hud ökar värmekonduktiviteten (takten med vilken värme avleds) från din kropp. Det upplevs svalare för att luften fläktar bort värmen från din hud. Det gäller oavsett om du svettas eller ej. Värmen från din kropp blåses bort helt enkelt.
Tack för svar, men det är samma temperatur på den rörande luften? Det upplevs svalare? Betyder det att det är svalare än att det upplevs så som du förklarade?
Citera
2021-07-11, 12:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Tack för svar, men det är samma temperatur på den rörande luften? Det upplevs svalare? Betyder det att det är svalare än att det upplevs så som du förklarade?

Som starke_adolf skrev så gör fukten på huden att värmen leds bort mer effektivt. Din kropp värmer hela tiden upp luften nära din kropp oavsett om det blåser eller inte. Om det inte blåser har du alltså hela tiden ett lager med uppvärmd luft runtomkring din kropp. När det blåser försvinner det här uppvärmda luftlagret och det blir kallare. Lägg sen till att fukten på huden leder bort värmen effektivt och det känns ännu kallare.
Citera
2021-09-14, 19:55
  #20
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag har en fråga om flöde i ett rör.

Är det något mer än rörets dimension som påverkar maxflödet? Alltså, om man har ett rör som är 200 mm i diameter (200-rör) och måste säkerställa att flödet inte överstiger 17 liter per sekund. Är det då någon mer faktor än rördiametern man måste ta hänsyn till?

Jag tänkte spontant att det borde spela roll om röret är trycksatt eller inte. Och om det inte är trycksatt (självfall) att det spelar roll om röret har stor lutning mellan utloppsbrunn och inloppsbrunn eller om röret ligger relativt plant (typ 1% lutning). Men sen tänkte jag att röret ju ändå aldrig kan bli mer än fullt. Så kanske att andra faktorer än diameter faktiskt inte spelar nån roll...

Men jag vet inte. Kanske finns det nån här som vet? Jag har googlat som fasen, utan resultat.
Citera
2021-09-26, 14:40
  #21
Medlem
sonicyouthzs avatar
Arbete beror på kraftens riktning.

Har jag förstått det hela rätt, med att om jag t ex drar en låda horisontellt utövar inte tyngdkrafter något arbete, då jag är i samma höjd? och vinkelrät mot den kraften?
Citera
2021-09-26, 15:44
  #22
Medlem
Werkstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Arbete beror på kraftens riktning.

Har jag förstått det hela rätt, med att om jag t ex drar en låda horisontellt utövar inte tyngdkrafter något arbete, då jag är i samma höjd? och vinkelrät mot den kraften?
Den kraft som utför arbetet ligger alltid i samma riktning som förflyttningen sker.

Du verkar ha uppfattat det rätt. I ditt exempel är det bara den horisontella kraften som utför arbete eftersom den är parallell med förflyttningen.

Ett litet exempel för att förtydliga:
Anta att du drar lådan en horisontell sträcka s längs golvet med en konstant kraft F som bildar en vinkel α med horisontalplanet. Eftersom det bara är den horisontella komposanten F*cos α av kraften som utför arbete, så blir arbetet

W=F*cos α*s
Citera
2021-10-01, 20:18
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag har en fråga om flöde i ett rör.

Är det något mer än rörets dimension som påverkar maxflödet? Alltså, om man har ett rör som är 200 mm i diameter (200-rör) och måste säkerställa att flödet inte överstiger 17 liter per sekund. Är det då någon mer faktor än rördiametern man måste ta hänsyn till?

Jag tänkte spontant att det borde spela roll om röret är trycksatt eller inte. Och om det inte är trycksatt (självfall) att det spelar roll om röret har stor lutning mellan utloppsbrunn och inloppsbrunn eller om röret ligger relativt plant (typ 1% lutning). Men sen tänkte jag att röret ju ändå aldrig kan bli mer än fullt. Så kanske att andra faktorer än diameter faktiskt inte spelar nån roll...

Men jag vet inte. Kanske finns det nån här som vet? Jag har googlat som fasen, utan resultat.

Jag känner inte att jag kan nått, men du verkar inte ha fått någon annan att svara.

Trycket spelar stor roll på mycket vatten som rinner igenom. Jag tänker mig att man kan se det som bilar på en full väg. Hastigheten på bilarna är som trycket. Högre hastighet gör att mer kommer igenom, trotts att vägen alltid är full.

Att luta röret mer är att öka trycket.

Jag gissar att det inte är ett linjärt samband mellan tryck och flödeshastighet. Jag hoppade av kursen fluid dynamics på universitetet, men jag han lära mig att det är väldigt komplicerat.
Citera
2021-10-01, 22:07
  #24
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hari-Seldon
Jag känner inte att jag kan nått, men du verkar inte ha fått någon annan att svara.

Trycket spelar stor roll på mycket vatten som rinner igenom. Jag tänker mig att man kan se det som bilar på en full väg. Hastigheten på bilarna är som trycket. Högre hastighet gör att mer kommer igenom, trotts att vägen alltid är full.

Att luta röret mer är att öka trycket.

Jag gissar att det inte är ett linjärt samband mellan tryck och flödeshastighet. Jag hoppade av kursen fluid dynamics på universitetet, men jag han lära mig att det är väldigt komplicerat.

Jepp, du har rätt. Jag kollade upp den här grejen med en rörkonsultfirma å dom sa som du: Det är väldigt komplicerat att räkna ut flödeshastighet i ett rör. När jag behöver säkerställa att 17 liter per sekund inte överstiga, så skulle jag satsa på att räkna på vattenmängden som rinner in istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback