2021-01-04, 14:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
I modeväg kan jag inte säga något annat än hur märkligt det var när alla tonårskillar gick runt med häng. Inspirerades väl av gangsterkulturen från USA men jävlar vad löjligt det var. Om jag inte minns fel blev detta val av att exponera röven ett rätt hett ämne. Skolor och bibliotek förbjöd detta och de vita medelklasskillarna gick i taket.

Det såg för jävligt ut och ja, etablissemanget gick i taket.
Citera
2021-01-04, 14:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
The Piratebay och illegal nedladdning var ju stekhett bland oss som inte var tonåringar men i alla fall tillräckligt unga för att ha tagit till oss internetkulturen. Ladda ner RAR-paket, packa upp, bränna på DVD för att sen kunna se filmen på tv:n. TV:n var ofta (alltid?) en 32 tums silverfärgad widescreen som vägde minst 50 kg.
Citera
2021-01-05, 02:34
Medlem
GoUoDs avatar
Tonåringar fick för sig att heroin inte var så farligt ändå.
Citera
2021-01-05, 02:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
2000-talet har kommit och gått, dom födda på 1990-talet kanske delvis börjar kunna
blicka tillbaka på 2000-talet med objektiva, eller kanske nostalgiska ögon.

Vad kännetecknar er tid?

Jag har lite frågor till dom som var unga då.

Hur förklarar ni att världen, idag, år 2020, ser ut som den gör?
Vidare, en liten sak jag undrar över. Vilken amerikansk president har ni tyckt har varit den bästa?
Under er levnadstid.

Diskutera 2000-talet, om ni tycker att 10-talet bör nämnas på nått sätt, så gör det.

2000-talet har fortfarande cirka 979 år på sig att hinna utvecklas klart, innan vi kan kommentera hur 2000-talet var..

Skämt åsido, du avser 2001-2011 kanske?
Tja, inget speciellt. Windows XP var väl den största nyheten för flertalet. Därefter kom lättförglömliga Vista och på slutet av decenniet fina win7. Win7 gav aldrig blåskärm.
Decenniets första hälft dominerades av AMD. Slutet tog intel åter på sig ledartröjan.
Rätt intressant decennium.

Bästa presidenten? (Tja, inte under 2000-talet då)..
Tvekar mellan Ronald Reagan och Richard Nixon. Tror jag ändå gillar Nixon bäst, för han var inte en "crook"..

Om man får inkludera CSA, så Jeff Davis givetvis. Han höll stenhårt på "states rights". Fast givetvis var jag tyvärr inte född på den tiden.
Senast redigerad av kraftfoder 2021-01-05 kl. 02:54.
Citera
2021-01-05, 13:21
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det såg för jävligt ut och ja, etablissemanget gick i taket.

Skatearna gick med häng redan på 90 talet, var inget som var specifikt för 00-talet
Citera
2021-01-05, 13:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Skatearna gick med häng redan på 90 talet, var inget som var specifikt för 00-talet

Men på 00-talet blev det mainstream ungdomskultur att visa röven.
Citera
2021-01-29, 23:12
Medlem
Lillarapunzels avatar
Några företeelser/saker som sammanfattar mitt 00-tal:
- Internetforum som Hamsterpaj.
- Kent och Sofijah blandat med amerikansk hiphop i musikväg.
- Walkmantelefoner med bakgrunder man skickade till varandra med Bluetooth.
- Ett rikt och blomstrande föreningsliv.
- Emo- och fjortisstilarna.
Citera
2021-01-30, 13:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
- Walkmantelefoner med bakgrunder man skickade till varandra med Bluetooth.

Bakgrunder och ringsignaler kommer jag ihåg att tonåringarna sysslade mycket med. Reklamen fanns överallt. Var det Jamba de hette, de som var störst?
Citera
2021-01-30, 17:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Bakgrunder och ringsignaler kommer jag ihåg att tonåringarna sysslade mycket med. Reklamen fanns överallt. Var det Jamba de hette, de som var störst?

Det minns jag tyvärr inte på rak arm, men det är mycket möjligt!
Citera
2021-02-23, 22:52
Medlem
Bum1s avatar
10-talet. Mmm

Det är lätt att bli nostalgisk när man ser hur 20-talet började.

Har inte så mycket minnen av 00-talet, jag var helt enkelt för ung.
Citera
2021-02-26, 13:50
Medlem
Adolf.Flodas avatar
För mig flyter åren efter millenieskiften ihop lite grann och det känns märkligt att prata i termer om "00-talet" och "10-talet" men när man bryter ner åren så ser man ju att en hel del har hänt sedan vi lämnade 1900-talet bakom oss.

Jag minns nyårsafton 1999. Kvällen då ett nytt millenium närmade sig med stormsteg. Jag var fortfarande en pojke när jag klev in i 00-talet. När jag lämnade det efter mig hade jag blivit en man.

Just den här kvällen har jag en minnesbild av att jag står på en snöklädd altan, hemma hos mina föräldrar, och blickar ut mot den dimmiga och mörka omgivningen. Jag förväntade mig ett spektakulärt fyrverkerispel. Man hade hört om buggen som ska förstöra mikrovågsugnen, klockradion och datorn. Jag hade också läst någonstans att det fanns de som spådde jordens undergång år 2000. Med spänning inväntade man tolvslaget. Men sen hände det inte något speciellt.

00-talet fortlöpte. Jag minns George W Bush och John Kerry. Jag vet att vi hejade på Bush lite extra för att vi tyckte att det kontroversiella var roligt. Sen blev det 11 september 2001. Detta glömmer man aldrig.

Fotbolls-VM 2002 var ett speciellt VM att ta del av. Zlatan fick hoppa in och på en del flickrum fanns det affisher på en ung Zlatan Ibrahimovic. Personligen hade man Anders Svensson och Magnus Hedman som idoler.

Och sen var det Salt lake city och en ishockeymatch man aldrig glömmer. När Salo tappar in pucken i mål. Även handbollen följde man mästerskapen med stort intresse.

När jag började sitta mer och mer vid datorn så var det att ladda ner låtar på LimeWire, Kazaa och annat. Man hade ett krypin på Lunarstorm och man spelade och chattade på blip.se. Man chattade på MSN och man började mer och mer hänga vid datorn istället för att vara ute och härja. Lite tråkigt men ändå nostalgiskt så här i efterhand.

Jag minns stormen Gudrun, där jag fastnade hos en kompis över natten för att det var för farligt att ta sig hem. Och dagen efter, när stormen lagt sig och triangaköket plockades fram hemma i huset.

Mot slutet av 00-talet hade det hänt en del med sociala medier. Jag skapade ett Facebook-konto efter att ha hört om roliga incidenter kopplade till att man kunde "tagga" vänner i foton. Lunarstorm var inte längre intressant vid det här laget. Man hade härjat runt på olika varianter som Kamrat, Helgon, Playahead och vad allt hette men när man hade skapat sin Facebook var allt det där som bortglömt.

Jag tog studenten inte långt efter finanskrisen 2008. Jag minns att det inte var helt lätt att få jobb så jag hoppade på ett jobb som telefonförsäljare och var rätt glad över det. På den tiden hade folk fortfarande fast telefon, så det gick nog lite lättare på den tiden.

Mycket nostalgi tittar fram när man tar sig tid att tänka igenom. Det var faktiskt en spännande tid med väldigt mycket som hände på den tekniska fronten och mobiler och smartphones började finnas hos var och varannan person när vi lämnade årtioendet. Det har sedan kommit att prägla 10-talet i allt större utsträckning.
Citera
2021-02-26, 14:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Floda
Mycket nostalgi tittar fram när man tar sig tid att tänka igenom. Det var faktiskt en spännande tid med väldigt mycket som hände på den tekniska fronten och mobiler och smartphones började finnas hos var och varannan person när vi lämnade årtioendet. Det har sedan kommit att prägla 10-talet i allt större utsträckning.

Under några år på 00-talet prenumererade jag på tidningen Ljud och Bild. När man bläddrar i dessa gamla, men inte supergamla, tidningar så slås man verkligen av hur fort det har gått. Så sent som 2007 var inte ens 3G standard i mobiltelefoner. Wifi var riktigt sällsynt. Det skrevs lite om streamingtjänster för musik men det var givetvis mp3 lagrade på minneskort eller en pytteliten hårddisk som gällde om man ville lyssna på musik från mobilen. Mobilen skulle då helst vara av särskild walkmantyp.

Mediaspelare att koppla till tv:n fanns, men de krävde alltid att man hade en hemmaserver typ NAS eller en riktig dator som stod i ett hörn och surrade. Gärna med en buggig mediadatabasprogramvara installerad. De var givetvis inte heller små och smidiga som en Chromecast utan mer som en gammal hederlig VHS-video. Det gjorde dock inte så mycket för det fanns gott om plats både på och under 50-kilosklumpen till widescreen-tv som var standard i hemmen på den här tiden. Om man inte hade en gigantisk hemmabioreceiver vill säga, med massor av S-video- och gula kompositvideoanslutningar på baksidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in