2020-12-09, 21:45
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jag pratar ofta dialektal skånska ex vis kan jag säga ” jag gav den till han”. Jag skulle självfallet aldrig skriva så. Ibland använder jag ” han hade ju kvaddat bilen sin” såsom ts gör. Kul med dialekt och lite gammeldags svenska.
Citera
2020-12-09, 21:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Jag pratar ofta dialektal skånska ex vis kan jag säga ” jag gav den till han”. Jag skulle självfallet aldrig skriva så. Ibland använder jag ” han hade ju kvaddat bilen sin” såsom ts gör. Kul med dialekt och lite gammeldags svenska.

Att talspråk och (formellt-) skrivspråk skiljer sig väldigt mycket är knappast någon nyhet eller unikt. Så är det för alla överallt i världen (som kan skriva någotsånär).
Citera
2020-12-10, 07:40
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att talspråk och (formellt-) skrivspråk skiljer sig väldigt mycket är knappast någon nyhet eller unikt. Så är det för alla överallt i världen (som kan skriva någotsånär).

Min poäng var bara att ge exempel på hur jag använder talspråk/dialekt. Jag hade inte för avsikt att komma med någon ”nyhet”.
Citera
2020-12-10, 10:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det är ju egentligen inte konstigare än att vi säger mäklar'n och lärar'n. Det var säkert mer utbrett förr, och förekom i fler ord. Columbus anger att goss'n var det normala uttalet för gossen, och liknande uttal hittar vi så sent som hos Olof Palme (född 1927).

Kanske var svensken fordom vanare vid att ord kunde anta olika former eftersom det fanns ett utvecklat kasussystem som med sina ändelser erbjöd omväxling. När det gäller ”natur” hade fornsvenskan t ex dativformen ”naturonne”, så det fornsvenska örat var säkert mer vant vid såväl olika grammatiska former som dialektala varianter än vad dagens antiseptiska och renhetsivrande hörselsinnen är.
Citera
2020-12-10, 17:36
Medlem
Jag använder konjunktivform någon enstaka gång ibland, typ : Om det vore så väl.
Sen skriver jag Ni och Du med stor bokstav någon gång om jag skriver något extra högtidligt.
Citera
2020-12-10, 22:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Den som vill veta hur svenskan talades för 350 år sedan bör läsa Samuel Columbus En svensk ordeskötsel:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...ida/1/faksimil

Agneta Horns dagbok är en annan viktig källa till hur svenskan talades på 1600-talet (här med originalstavning):
https://project2.sol.lu.se/fornsvens....P25-Horn.html

Vi en första anblick kan svenskan te sig svår och obegriplig för moderna ögon. Det mesta av problemet ligger dock i stavningen. Orden i sig är lika även om de böjs lite annorlunda. Vi talar ungefär samma språk idag som på 1600-talet, med skillnaden att svenskan då, även det formellare talspråket, lät mer "lantligt" eller dialektalt. Notera t.ex. hur Columbus inte gärna skriver ut g i aldrig, vilket även gäller idag. Han skriver dock också naturn vilket var hans uttal, och det uttalet låter dialektalt idag. Han skriver också oohl för ord, och det antyder att rd uttalades som ett tjockt l.
När man använder Horn och Columbus som referenser för svenskt 1600-talsspråk är det av intresse att beakta deras dialektbakgrund. Horn var i huvudsak präglad av uppländska, medan Columbus var dalmas, uppvuxen i Dala-Husby.
Citera
2020-12-10, 23:08
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
När man använder Horn och Columbus som referenser för svenskt 1600-talsspråk är det av intresse att beakta deras dialektbakgrund. Horn var i huvudsak präglad av uppländska, medan Columbus var dalmas, uppvuxen i Dala-Husby.
Man kan kanske gissa att Columbus inte redogjorde för dalmålet i sina skrifter, utan för någonting som kunde tas för rikssvenska. Han tillbringade en hel del tid i både Uppsala och Stockholm, även om han själv säkerligen talade dalmål.
Citera
2020-12-10, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Rubriken ändrad för att i någon mån kunna täcka både inläggen som diskuterar i enlighet med trådstarten och dem som diskuterade den gamla rubriken. Originalrubrik: Talar du gammelsvenska?

/Mod.
Citera
2020-12-10, 23:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man kan kanske gissa att Columbus inte redogjorde för dalmålet i sina skrifter, utan för någonting som kunde tas för rikssvenska. Han tillbringade en hel del tid i både Uppsala och Stockholm, även om han själv säkerligen talade dalmål.
Ibland påpekar han att andra inte uttalar som han, så helt opåverkad av sin dialektbotten var han nog inte - alldeles bortsett från att själva konceptet rikssvenska låg mer än tvåhundra år framåt i tiden när Columbus skrev.
Citera
2020-12-10, 23:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Känns lite som den grammatiska följden i norskan..
Säkert är den äldre svenskan lite påverkad av den union vi hade för 115 år sedan.
Nej, det är den inte. Det var en kort, tid nittio år, det var en personalunion där länderna inte hade jättemycket att göra med varandra, och det var norrmännen som var lillebror i unionen. Det är inte omständigheter som främjar språkpåverkan från norska till svenska.

Efterställt possessivt pronomen, som i TS Har du köpt bilen din? var det normala i runsvenskan, och norskan har bara bevarat den syntaxen i större utsträckning än vi. Men efterställt possessivt pronomen förekommer inte bara i ett stort antal svenska dialekter, det förekommer faktiskt i vissa sammanhang också i "dialektfri" rikssvenska. Ett efterställt possessivt pronomen markerar i rikssvenskan intimitet eller ömhet, som till exempel i vännen min.
Citera
2020-12-10, 23:52
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Brukar du tala gammelsvenska?

Jag brukar säga "Mitt, Ditt, Sitt, Sina, osv" slutet av ett ord.

Jag gör inte heller någon skillnad på frågebegynnelsen.

och

Jag brukar även säga

Istället för

(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Notera att "kommer" passar bättre, men jag säger "kan". Jag säger aldrig "honom". Det är ALLTID han.

Jag säger "Lägda" istället för "Åker".
Jag säger "Lobrygga" och "Lon" när jag talar om ladugårdar.

Vad brukar du säga som man typ sa för 400 år sedan?
Detta är alltså TALSPRÅK jag talar om. Jag säger detta dagligen.
Nej, jag kommer inte från någon bondefamilj. Uppvuxen i Sundsvall i centrum där.

Jag tycker mig höra en hel del av norrländsk dialekt och språkbruk i dina exempel, och är själv uppväxt några timmar norr om Sundsvall.

Om jag tex frågar en vän om vart vännens barn är, så säger jag "vart/vars är barna dina", men det är bara om jag pratar, när jag skriver försöker jag använda korrekt svenska.
Och "lägda" är det klassiska för norrländska, tror jag i alla fall, då inte alla i södra delen av landet vet vad det är.

Däremot "lobrygga" låter lite äldre, så pratar min pappa som är född på 40-talet, men han avser i regel övervåningen på ladugården då han pratar om "lon", då han säger "uppe på lon".

Använder du order "onaskelig" nån gång? Och vet du vad det är?

För mig låter det mera som en del av norrländsk dialekt, än gammelsvenska, men jag är heller inte bevandrad i hur man pratade förr i tiden.
Citera
2020-12-11, 07:46
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ibland påpekar han att andra inte uttalar som han, så helt opåverkad av sin dialektbotten var han nog inte - alldeles bortsett från att själva konceptet rikssvenska låg mer än tvåhundra år framåt i tiden när Columbus skrev.
Det kanske är fel att utgå från att stockholmskan på den tiden motsvarade rikssvenska, men jag misstänker att Stockholm då, som nu, var en smältdegel för dialekter. Sedan kan man inte heller ignorera det faktum är rikssvenskan är baserad på dialekterna kring Mälaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in