• 1
  • 2
2020-12-08, 18:53
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Vad vet vi om denne man? Är han ytterligare en dåre i statens tjänst eller har vi att göra med någon som faktiskt besitter kompetens?

"De svenska coronavaccinationerna beräknas börja i januari. Men det finns en chans att det kan gå fortare än så.
– Det kan komma igång redan innan årsskiftet, säger Sveriges vaccinkoordinator Richard Bergström."

Biografi
Richard Bergström är utbildad vid Uppsala universitet, där han tog en farmacie magisterexamen 1988. Han arbetade på Läkemedelsverket 1988–1992.

Bergström har arbetat nio år med läkemedelsregistrering i Schweiz på Roche och Novartis. 2002–2011 var han verkställande direktör för branschorganisationen Läkemedelsindustriföreningen (LIF) och därefter 2011–2016 vd för lobbyorganisationen European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA) i Bryssel. Han började i januari 2017 arbeta som chef för affärsområdet Pharma på det schweiziska dokumentsäkerhetsföretaget SICPA. Bergström har varit rådgivare till WHO och har medverkat som expert i flera statliga utredningar. Han har även varit vice ordförande för Karolinska Institutet.

Richard Bergström utnämndes den 14 juni 2020 av Sveriges regering till Sveriges vaccinsamordnare i samband med den pågående coronaviruspandemin och Sveriges försörjning med ett framtida covid-19-vaccin.

Sveriges Farmaceutförbund utsåg honom till Årets farmaceut 2011

Bild:

https://f.nordiskemedier.dk/20t9dm2v5zm2uqbb.jpg
Senast redigerad av Intelligentdesign 2020-12-08 kl. 18:57.
Citera
2020-12-08, 18:55
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:

Om antalet som ska vaccineras och datum:

"Jag beräknar att omkring två miljoner människor kommer att kunna få vaccin det första kvartalet och därefter runt tre miljoner under det andra kvartalet. Sedan kan det vara så att något av vaccinen blir försenade, men vi har tagit höjd för att fem miljoner människor ska kunna vara vaccinerade innan sommaren.

– Och jag är ganska säker på att det är en realistisk bedömning."

Om logistiken:

"– Rent logistiskt och praktiskt så tror jag att regionerna kommer att klara av detta då de redan nu vaccinerar flera miljoner svenskar i olika program varje år."
Senast redigerad av Intelligentdesign 2020-12-08 kl. 19:02.
Citera
2021-01-04, 17:00
Medlem
Verkar som en ytterst kompetent ”ingen bullshit” tjänsteman.
Citera
2021-01-04, 20:39
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin

nej, han har bara bullshittat hittills

inget av det han sagt kommer hålla. det är en omöjlighet.
Citera
2021-01-07, 10:28
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:

Det var Mengele också en, eller hur? Inget bullshit där inte.
Citera
2021-01-11, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det var Mengele också en, eller hur? Inget bullshit där inte.

Många av Mengeles experiment var värdelösa och det var klarlagt innan de ens genomfördes.

Som den utilitarist jag är anser jag inte nyttan översteg skadan han tillförde sina försöksobjekt.
Citera
2021-01-11, 04:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker han verkar vara kompetent. Han har levererat så vitt jag kan bedöma.

Något jag ändå noterat är att EU vill samordna detta inom medlemsländerna. Länder som inte är med i EU verkar lyckas genomföra det här snabbare. Storbritannien och Israel har kommit längre. Så även USA. Samtidigt kan vi inte beskyllda Bergström för att Sverige är med i EU. Jag är övertygad om att han gör bästa möjliga jobb utifrån de förutsättningar som finns. Jag känner mig nöjd med hans arbete.
Citera
2021-01-11, 04:46
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Många av Mengeles experiment var värdelösa och det var klarlagt innan de ens genomfördes.

Som den utilitarist jag är anser jag inte nyttan översteg skadan han tillförde sina försöksobjekt.

Det tror jag också. "Jaha. De fick bara ont och dog. Nu ska jag prova det här". Fast Mengele var knappast ointelligent.
Citera
2021-01-11, 08:57
Medlem
Inga bra vibrationer, han är en bilförsäljartyp som ska skapa optimism och hopp. Det får mig alltid att misstänka att han är noggrant utvald av storebror i syfte att dölja brister och misstag.
Citera
2021-03-12, 05:14
Medlem
Vaccinsamordnaren

Vad är det här för gök?

Man får intrycket att han sitter hemma själv med en laptop och skickar 3-5 mail om dagen. Kanske ringer nåt samtal då och då.

Men några resultat blir det ju inte. Vaccinet kommer när det kommer. Oavsett vad göken skriver i sina mail.

Vilket annat jävla land har en ensam person ansvarig för hela landets vaccination?
Citera
2021-03-12, 05:46
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Vad är det här för gök?
Jag tror att han heter Bergström.
Citera
2021-03-12, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Inga bra vibrationer, han är en bilförsäljartyp som ska skapa optimism och hopp. Det får mig alltid att misstänka att han är noggrant utvald av storebror i syfte att dölja brister och misstag.
Korrekt uppfattat.
Han är en utpräglad opportunist och det har även präglat karriären. Sedan EFPIA-hövding boende i Schweiz har han blivit krämare/kränkare/månglare av tvivelaktiga tjänster och utlovat resultat som inte står nån på Electroluxskolan efter. Tills han kom in i värmen och nu fick dia statens gräddiga coronaspene.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback