Citat:
Ursprungligen postat av
ath0
Senaste jag genomförde var CERT's.
https://cert.se/2020/09/cert-se-challenge-2020
Slutet var ganska snyggt, vägen dit var väl kanske i enklaste laget, men det var kul ändå

Tack för att du delade detta. Jag sökte information om CTF och hittade ditt inlägg här. Jag tänkte försöka förstå uppgiften och se om jag kunde greppa avslutningen. Nu förstår jag vad du menar. Denna CTF var åtminstone bättre än den andra jag provade.
Den var mer realistisk helt klart, här var de inte AI som hade gjort den i alla fall. I den jag provade så var det typ exakt perfekt stavning, så de var nästan tråkigt.
Men vad var sista flaggan? Hur vet man det? Eller är det handlingen typ från början till slut? Sista flaggan kan ju vara vara vad som helst, eller så missades instruktionerna på deras hemsida. Jag tänkte det skulle finnas nån fil inuti den utmaningen med readme kanske men det fanns inte det så man vet vad man skulle svarat för att svara rätt flagga. Det vore ju kul om man kunde veta svaren om man försökt, om man inte vet vad som är "rätt".
Denna var helt klart godkänd tycker jag, synd att man inte fattar handlingarna bara. Men jag antar att de är chatten som är sista flaggan så det är inte en flagga som i "protocol flagga" typ.
Eller är det att hitta det som inte skall typ?
Kod:
cert-se ctf2020.tapUT
Svarar jag på rätt flagga. I den förra, så var svaret. SSH nyckeln och certifikatet men det sjuka är att jag inte vet om det är rätt, jag börjar spåra dom som har gjort dessa. Jag är helt övertygad om att detta är svaret.Hur får man reda på det?
Jag skulle kolla om det var en jävla miss eller om det var jag som lyckades i den förra för att diffa dessa såklart. Jag tror det är såhär man skall göra i alla fall. Därför är det kul att veta svaren.Eller är de nyckeln till zip filen? Jag tycker skitsvårt att veta vad man skall leta efter.
demo.zip? Det sjuka är ju att man inte vet om man får ansluta heller.
I den förra fanns en vmware 4 hint.
Jaja, det vore kul att få svaret i alla fall så man inte gör något olagligt.