Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-05, 11:44
  #1
Medlem
Hur säkert är det använda PayPal.....?🤔
Någon i Polen vill köpa möbler av mig och ska skicka betalningen via PayPal
2020-12-05, 11:45
  #2
Medlem
Det är säkert.
2020-12-05, 11:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkbarnet
Hur säkert är det använda PayPal.....?🤔
Någon i Polen vill köpa möbler av mig och ska skicka betalningen via PayPal
Varför vill någon i Polen köpa möbler av dig? Har du haft någon annons på exvis blocket som någon i Polen har svarat på? Det finns stor anledning att vara försiktig om det är så.
2020-12-05, 11:53
  #4
Avstängd
iAmLanes avatar
Idiot

Men ja, PayPal är säkert, så pass säkert att polacken kan anmäla om en månad att han inte fått något och så får han pengarna tillbaka och du står utan betalning och möbler.

Men antar att du trollar, vem skulle frakta något så enkelt som möbler till ett annat land
2020-12-05, 12:00
  #5
Medlem
XaoqcHs avatar
Stor scam-varning på detta!
2020-12-05, 15:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Idiot

Men ja, PayPal är säkert, så pass säkert att polacken kan anmäla om en månad att han inte fått något och så får han pengarna tillbaka och du står utan betalning och möbler.

Men antar att du trollar, vem skulle frakta något så enkelt som möbler till ett annat land



Jag har faktiskt lagt ut en hel möbelgrupp på Blocket och fick svar ifrån "någon" i Polen.
Kunden skall stå för alla kostnader......
Tycker själv att det är konstigt....
Därför min fråga här.....🙄
2020-12-05, 15:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Idiot

Men ja, PayPal är säkert, så pass säkert att polacken kan anmäla om en månad att han inte fått något och så får han pengarna tillbaka och du står utan betalning och möbler.

Men antar att du trollar, vem skulle frakta något så enkelt som möbler till ett annat land

Nä...
Ingen troll
2020-12-05, 15:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Varför vill någon i Polen köpa möbler av dig? Har du haft någon annons på exvis blocket som någon i Polen har svarat på? Det finns stor anledning att vara försiktig om det är så.
Precis så är det la ut möblerna på blocket och några timmar efter det fick jag ett mail från Polen....
Tycker det är skitknepigt att någon väljer att dra på sig fraktkostnader för möbler ......
2020-12-05, 15:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkbarnet
Nä...
Ingen troll



Vem är en idiot....🤬
Idiot är man väl när man bara gört 🤡
2020-12-05, 16:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkbarnet
Hur säkert är det använda PayPal.....?🤔
Någon i Polen vill köpa möbler av mig och ska skicka betalningen via PayPal


https://multichannelmerchant.com/blo...scams-prevent/

-Shipping Address
-Overpayment
-Hacked PayPal

är väll de mest troliga.

(i comentatorsfältet finns även något som låter som det du håller på att råka ut för)
2020-12-05, 17:01
  #11
Medlem
killawifes avatar
Paypal som så är ganska säkert om man handlar men om man säljer så bör man välja en annan betalningsmetod. Anledningen är att som köpare kan man begära en s.k "chargeback" där man påstår att nåt är fel med varan eller tjänsten man köpt och paypal betalar då mer eller mindre alltid tillbaka ens pengar. Man får sen själv ordna med ev. retur och paypal skiter helt och hållet i om det hela går rätt till eller om det är en scam.

Det finns även en regelrätt scam som används flitigt där en köpare använder ett stulet paypal konto för att köpa nåt. Denna betalar sen ut ett mycket större belopp än överenskommet typ 10.000 kr istället för 1000 kr. Sen säger den Oj, det blev visst fel kan du vara snäll och föra tillbaka pengarna, du får en femhundring för besväret. Man gör detta och allt verkar lugnt. Efter en tid så låser paypal ens konto och en bedrägeriutredning inleds och man blir tvingad att betala tillbaka dessa pengar från det stulna konto samt kanske även råka ut för ett åtal.
Man brukar ofta slippa åtalet då det är en välkänd scam men betala får man lik förbannat göra.

Det finns andra sätt att skicka pengar enkelt så välj en annan metod. Alla banker har denna tjänst samt information om detta på sina hemsidor.

Som sagt, paypal är bra att betala saker med men inte för att sälja.
2020-12-05, 18:33
  #12
Medlem
Ok tack för det....
Min känsla för "den så kallade kunden" är rätt.
Jag skrev att jag öppnar nytt konto enbart för den här betalningen på bank i Sverige. Annars blir det inte någon affär.
Fick till svar att hen bara gör betalningar via PayPal.
Jag tackade nej 😁
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback