2022-03-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Funderar jag också på. När var senaste sökningen?
Kustbevakningen var och dök i Lagaån lördagen 5 dec 21. Men de ställde in dykandet på söndagen. De fick åka på annat uppdrag. De privata dykarna var också och dök innan jul. Det är tänkt att de ska återuppta dykningarna nu efter Coronasjukdom och när de införskaffat båt mm som de behöver. De vill gärna att fler dykare ansluter till dem. De har flera områden i ån som de vill undersöka. Jag hoppas de kan börja med sina dykningar snart. Vanliga små båtar finns det ju överallt längs stränderna i ån. Men det kanske är andra slags båtar de behöver. Och pengar till bla dykutrustningar som behöver förnyas ofta.
Citera
2022-03-21, 04:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Har hunden som hittade Amela i Grästorp letat efter Mattias?
Citera
2022-03-21, 14:03
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Det ligger absolut inte på dykarna, men jag vet ingen annan som letar.
Hade han ramlat och blivit liggande skulle han hittats nu.

I vatten, gömd någonstans eller rotvälta?

ja alltså, en kropp kan inte gå upp i rök tycker man.. antigen ligger den på land eller i vatten, frågan är vilket ?
Citera
2022-03-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har hunden som hittade Amela i Grästorp letat efter Mattias?
Jag vet att det tidigare åkts med båt på Lagaån med en likhund. Men vet inte vad det var för hund. Kanske inte Zigge?! Den som letade efter Amelia.
Citera
2022-03-23, 19:57
Medlem
Kan man inte fokusera lite mer på strumpan.. man vet att Mattias kanske var där.. Där är de sista spåret. Hur långt är det mellan strumpan och platsen Mattias senast sågs på? Strumpan hittades väl i skogen? Och då har alltså Mattias sprungit i skogen. Han är barfota på en fot vilket betyder att han kanske började springa i mossan eller gräset istället för att det inte ska göra lika ont när han insåg att han hade tappat strumpan. Fanns det lyktstolpar i skogen? Det ser ut som det på bilden med strumpan. det kan vara någon som kan ha lagt ut strumpan hittades i ett helt annat område. Det är långt ifrån där Mattias senast sågs till, och Mattias borde vara i nårområdet, men det verkar han inte vara. Har man missat honom? Dom där jordhögarna såg väldigt konstiga ut. Det är nära strumpan också. Tror man redan har grävt där men är inte säker. Kan man ha missat något i jordhögarna? Mattias kan ha haft något i sina fickor på sina byxor som han kanske har tappat, det vet man ju inte heller. Kan man DNA testa saker som legat i ett år? Tänker om man skulle hitta något i skogen där.
Senast redigerad av kallamigkungeen 2022-03-23 kl. 20:01.
Citera
2022-03-24, 07:51
Medlem
Vet inte om det varit uppe; kan han på något sätt tagit sig till sin pappa i Thailand. Detta för att slippa bli slagpåse åt sin bror och hans kompisar.
Nu händer väl inte mycket förutom att vi sitter å spekulerar.
Och måste det vara en "likhund" som spårar, kan det inte gå med en jakthund???
Citera
2022-03-24, 08:10
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge150
Vet inte om det varit uppe; kan han på något sätt tagit sig till sin pappa i Thailand. Detta för att slippa bli slagpåse åt sin bror och hans kompisar.
Nu händer väl inte mycket förutom att vi sitter å spekulerar.
Och måste det vara en "likhund" som spårar, kan det inte gå med en jakthund???
Jag har funderat över pappan en del.
Helt omöjligt är det inte.
Någonting som skaver är tvillingbrodern.
Han var med vid festen.
Han om någon, vet vad brorsan sysslat med.
Syskonrivalitet är normalt, men de fight-filmer mellan bröderna som lagts upp, är inte normalt.
Någonting har hänt och jag är övertygad om att brodern och "vännerna" vet precis vad som hänt.
Citera
2022-03-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag har funderat över pappan en del.
Helt omöjligt är det inte.
Någonting som skaver är tvillingbrodern.
Han var med vid festen.
Han om någon, vet vad brorsan sysslat med.
Syskonrivalitet är normalt, men de fight-filmer mellan bröderna som lagts upp, är inte normalt.
Någonting har hänt och jag är övertygad om att brodern och "vännerna" vet precis vad som hänt.

Jag håller med om det sista. Att brorsan och vännerna vet något... Men om de inte gör det, så hade hans brorsa noll koll på sin tvilling. Verkligen noll koll. När jag bodde hemma med min jämnåriga bror i en håla så visste jag vad som hände min bror på ett eller annat sätt. Jag skulle definitivt ha koll på varför han får för sig att dra ut utan nödvändiga saker mitt i vintern... speciellt om jag hade varit på samma fest som honom. GÅR det ens att dölja ngt som att någon vill döda en?
Eller skiter D fullkomligt i M? Led ngn av psykisk ohälsa som påverkade dem emotionellt? Mtp fighterna... Var det M som upplevdes vilja sluta fightas på filmerna? Har aktivt valt att inte titta på just fight-filmen...
Citera
2022-03-24, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av hoppandegrodan
Jag håller med om det sista. Att brorsan och vännerna vet något... Men om de inte gör det, så hade hans brorsa noll koll på sin tvilling. Verkligen noll koll. När jag bodde hemma med min jämnåriga bror i en håla så visste jag vad som hände min bror på ett eller annat sätt. Jag skulle definitivt ha koll på varför han får för sig att dra ut utan nödvändiga saker mitt i vintern... speciellt om jag hade varit på samma fest som honom. GÅR det ens att dölja ngt som att någon vill döda en?
Eller skiter D fullkomligt i M? Led ngn av psykisk ohälsa som påverkade dem emotionellt? Mtp fighterna... Var det M som upplevdes vilja sluta fightas på filmerna? Har aktivt valt att inte titta på just fight-filmen...
Gällande fightfilmerna, är det svårt att säga vem som är vem.
Lika svårt är det att bedöma om det var Mattias som filmades springandes längs med gatan och en tjej säger liknande, nu händer det någonting.
Den där strumpan som hittades skulle lika gärna kunna vara tvillingbrorsans. Det är det sjuka i det hela.
Vem tystar ungdomarna?
Avundsjuka som lett till mord?
Mycket anmärkningsvärt är bilbråket samt att mamman blev beordrad att gå hem, inte lägga sig i, av polisen. Vilka var det i bilen? Vad bråkades det om?
Det är nog tyvärr så att man har hållhakar och håller varandra om ryggen.
Vem av tvillingarna var bättre på vad? Konkurrens, framtidsplaner. Favorisering av mamma eller pappa? Varför i helvete sitter pappan i Thailand?
Jag tror att det blivit knas med något "prank". Mattias dog.
Citera
2022-03-24, 14:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Han kanske flydde för sitt liv från festen. Därför han lämnade allt?
Citera
2022-03-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Ja, den låg en bit in på Midsommarvägen. Tror aldrig det har framkommit exakt var.

Ni som känner till området...
En bit in på Midsommarvägen går det en stickväg in till vänster, mot 25an alltså. Den slutar vid vad som ser ut att vara ett litet torp eller eventuellt bara några bodar. Svårt att se på Google Maps.

Precis intill ligger något som jag har svårt att bedöma huruvida det är en liten åker eller en damm.
Är det någon som varit där och vet om det är vatten eller åkermark och vad för slags byggnad det rör sig om.

Denna platsen är det jag syftar på.

Placerad nål
https://maps.app.goo.gl/ueEvHLuXn7fSSXwj7
.

Det är en damm, vi har varit där omkring. Tror att boden som står där är en jakt bod. De har utsatt sådana där pappdjur att skjuta på i dammen.
Till vänster är ett kalhygge, söder om dammen är det tät björkplantering med stängsel kring. På andra sidan bäcken till höger om dammen ligger gammla träd och där går att gå men fortsätter man innåt så blir det sämre på vissa ställen med blöt mosse. Men det är så stort område mellan Ljungby och Tutaryd. Känns som att leta efter en nål i en höstack när man står där. Önskar det hade funnits någon tydligare markering vart etc Sonja ville in - " snåriga delen längs kraftledning).
Jag har gjort egna markeringar som jag ska åka till när möjlighet ges. Vill inte åka själv utifall något händer då det är så osäker terräng däromkring.
Citera
2022-03-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigkungeen
Kan man inte fokusera lite mer på strumpan.. man vet att Mattias kanske var där.. Där är de sista spåret. Hur långt är det mellan strumpan och platsen Mattias senast sågs på? Strumpan hittades väl i skogen? Och då har alltså Mattias sprungit i skogen. Han är barfota på en fot vilket betyder att han kanske började springa i mossan eller gräset istället för att det inte ska göra lika ont när han insåg att han hade tappat strumpan. Fanns det lyktstolpar i skogen? Det ser ut som det på bilden med strumpan. det kan vara någon som kan ha lagt ut strumpan hittades i ett helt annat område. Det är långt ifrån där Mattias senast sågs till, och Mattias borde vara i nårområdet, men det verkar han inte vara. Har man missat honom? Dom där jordhögarna såg väldigt konstiga ut. Det är nära strumpan också. Tror man redan har grävt där men är inte säker. Kan man ha missat något i jordhögarna? Mattias kan ha haft något i sina fickor på sina byxor som han kanske har tappat, det vet man ju inte heller. Kan man DNA testa saker som legat i ett år? Tänker om man skulle hitta något i skogen där.

Jordhögarna är inte så konstiga när man står där. Tänk dig typisk packad grusväg under och högarna är inte höga. Ser mer ut att vara något uppskottat eller kvarlämnat sedan vägen gjordes i mitt tycke.

Har också tänkt på om han kan ha haft något i fickorna. Vi hittade ett tomt cigarettpaket etc. Vi blev så arga för när man letar efter ledtrådar osv så blev det så tydligt hur mycket skit folk slänger omkring sig. Så blir omöjligt om man skulle testa allt som fanns där, då ska man helt plötsligt börja solla vad som känns relevant och detta kostar ju att göra så helt enkelt inte ett alternativ om det inte skulle finnas extremt tydliga indikationer.. Men polisen brydde ju sig inte ens om strumpan så..

Bra tanke där- att han kanske började springa i mossen för att slippa gruset!
Det skulle ju ge en liten förklaring om och ifall han sprang där inne i skogen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in