• 1
  • 2
2020-12-03, 21:47
Bannlyst
Läser många gånger om alla dessa "restauranger" som serverar "goda" burgare till överpriser som när man testar själv smakar inget speciellt. Man kan få två burgare på Lidl för 20kr som man värmer och de kan oftast smaka godare än det man betalat dyrt för.

Vad anser du en bra hemlagad burgare ska innehålla för att smaka gott? Kött, ingredienser och annat som slår det man handlar ute med ljusår.
Senast redigerad av immernoch 2020-12-03 kl. 21:50.
2020-12-03, 21:51
Medlem
Narutoshippchops avatar
Gott kött och god dressing . Lite varierade grönsaker är också att föredra tycker jag.
2020-12-03, 21:52
Bannlyst
Det viktiga är väl att grönsakerna är helt färska vilket man klarar av enkelt att ha hemma. Ger en elegant smak.
2020-12-03, 21:55
Medlem
enslugodysseuss avatar
Jag tycker lök lyfter smaken som fan på hamburgare, så det är ett måste.
Sen är det fint med ost, bacon och en eller två skivor tomat!
Isbergssallad....

(Detta är utöver basic ingredienserna som bröd och kött)
2020-12-03, 21:56
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Jag håller med dig folk har dragit hamburgare grejer över ribban på riktigt.. ett ställe som jag och en polare besökte (2112) i somras gick en burgare på 199kr och självklart med extra kött och pommes + drycks så gick det över 300kr. Det roliga är att de körde på frysta pommes.

Donken serverar bättre burgare än de.

Men det beror på vad man gillar på sin burgaren. När jag fixar det här hemma så är det ca 200 gram högrev och halloumi på, gör egna pommes på det också. Dressing som sweet baby rays, majonnäs gör susen på det.

Som ovan nämt så är grönsaker en viktig del. Hela fräscha och krispiga, rödlök gör susen på det 🤙
2020-12-03, 21:57
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immernoch
Läser många gånger om alla dessa "restauranger" som serverar "goda" burgare till överpriser som när man testar själv smakar inget speciellt. Man kan få två burgare på Lidl för 20kr som man värmer och de kan oftast smaka godare än det man betalat dyrt för.

Vad anser du en bra hemlagad burgare ska innehålla för att smaka gott? Kött, ingredienser och annat som slår det man handlar ute med ljusår.

Jag gör en hamburgare som i min åsikt smakar bättre än någon hamburgare jag ätit ute. Det fanns dock en restaurang i USA som hade snäppet godare men annars vet jag inget ställe som slår min burgare. Man behöver inte krångla till det så jävligt, bara för att det är fancy behöver inte det betyda bättre.

Angusburgare som jag köper i frysen på Coop
Bistro Brioche hamburgerbröd också köpt på Coop. Ica har dom säkert också
Kruksallad
11 små klickar ketchup utspridda
Brasiliansk grillkrydda köpt på typ dollar eller nått
En skiva edamer ost
Yttepytte lite gul lök

Stek burgaren på mellan värme länge så den trycker ihop sig och blir saftig utan att den blir bränd
Avsluta med att lägga en skiva ost på burgaren i stekpannan så den smälter till lite

Blir riktigt saftigt och gött
2020-12-03, 22:00
Medlem
Fistkramps avatar
Herr Jönssons "bukhängsburgare" är bra. Dubbla 120g burgare på högrev, dubbla lager cheddarost, isbergssallad, bacon, tomat, lök, ketchup, jalapenos chilisås kombinerat med bbq-sås för extra sting. Kan fås med ett stekt ägg om man vill.
2020-12-03, 22:02
Medlem
Den ska vara stor och fet, stekas i tokvarm panna med en rejäl dos rapsolja och innehålla salt, peppar och MSG. Till pålägg har man redigt hård och svettigprästost, under köttet en stor klick dressing bestående av lika delar ketchup och majonäs och tillräckligt mycket finhackad gul lök för att dressingen blir riktigt stabbig. På det viset kan man ta oerhörda mängder utan att det rinner ut. Mellan osten och det övre brödet många tomatskivor.

Ta vilken sketen nötfärs som helst, det blir en sensation oavsett.
2020-12-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immernoch

Som en rutinerad burgar älskare så skall jag ge dig mitt bästa tips!

Jag kör vanlig blandfärs eller nöt, de riktiga finsmakarna kan köra med högrev med dessa är goda dem med.

Blanda till salt,peppar,finhackad lök och en klick senap/ägg till en smet och forma små burgare ca 175g stk) skall täcka hela brödet. Helst dagen innan så de får stå och gotta till sig i kylen innan och blir fasta och fina och ramlar inte isär när du steker dem.

Stek i smör och på med mer salt och peppar.

Tillbehör?

Jag kör stekt ägg, bacon, färsk tomat, sallad och gurka. Max orginal dressing eller bara senap.
2020-12-03, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag gör en hamburgare som i min åsikt smakar bättre än någon hamburgare jag ätit ute. Det fanns dock en restaurang i USA som hade snäppet godare men annars vet jag inget ställe som slår min burgare. Man behöver inte krångla till det så jävligt, bara för att det är fancy behöver inte det betyda bättre.

Angusburgare som jag köper i frysen på Coop
Bistro Brioche hamburgerbröd också köpt på Coop. Ica har dom säkert också
Kruksallad
11 små klickar ketchup utspridda
Brasiliansk grillkrydda köpt på typ dollar eller nått
En skiva edamer ost
Yttepytte lite gul lök

Stek burgaren på mellan värme länge så den trycker ihop sig och blir saftig utan att den blir bränd
Avsluta med att lägga en skiva ost på burgaren i stekpannan så den smälter till lite

Blir riktigt saftigt och gött

vad använder för märke på ketchupen och har du testat någon annan krydda, än den brasilianska?
2020-12-03, 22:17
Medlem
hippilis avatar
Har fått dille på stekt ägg ost grillkrydda och ketchup på hamburgare
2020-12-03, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Som en rutinerad burgar älskare så skall jag ge dig mitt bästa tips!

Jag kör vanlig blandfärs eller nöt, de riktiga finsmakarna kan köra med högrev med dessa är goda dem med.

Blanda till salt,peppar,finhackad lök och en klick senap/ägg till en smet och forma små burgare ca 175g stk) skall täcka hela brödet. Helst dagen innan så de får stå och gotta till sig i kylen innan och blir fasta och fina och ramlar inte isär när du steker dem.

Stek i smör och på med mer salt och peppar.

Tillbehör?

Jag kör stekt ägg, bacon, färsk tomat, sallad och gurka. Max orginal dressing eller bara senap.

jag handlar köttet samma dag som jag ska bygga burgaren, det blir bäst smak med 50% fläsk, 50% nöt. steker i smör. du har helt rätt i att köttet "smular" så ibland blandar i olika typer av "bindningsmedel". använder mig av briochebröd men jag hade gärna sett att brödet tillverkats i sverige än att det släpas hit för så svårt är det inte att baka ihop bullarna.

testade med stekt ägg på burgaren när jag var i australien, var dock skeptisk men det visade sig vara en bra smaksättare.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in