2020-12-03, 18:54
Medlem
MorsLillaGosses avatar
Jag lider av en rädsla för getingar som bara har ökat genom åren. Troligtvis pga. att både min mor och far är allergiska och att jag hade anafylaktiskt chock förra året av något jag åt.

Detta tillsammans med faktumet att getingar är den vidrigaste, mest ondskefulla livsformen på planeten... Ja, har slutat med att jag skämt ut mig ett par gånger när jag varit på stan och hört ljudet av en geting.

Nu är det också så att alla fortsätter att säga åt mig "Dom låter dig vara i fred bara man inte gör dem något, sitt bara still och låtsas inte om dom". Nåväl, tänkte jag. Ska försöka detta. Vad fan händer varje gång jag försökt denna metod? Jo, getingjäveln ska tamemigfan in i näsan eller munnen på mig. Vad är felet på kräken?

Är det värme de är ute efter? Även om solen är framme på sommaren? Förstår mig inte alls på det
Citera
2020-12-03, 18:59
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Kom du på det nu eller? Du har väl för fan inte blivit attackerad av getingar i december?
Citera
2020-12-03, 19:22
Avstängd
Du har fobi för alla typer av rovdjur, det är förmodligen inget du kan göra åt det. En del människor är helt enkelt mentalt födda som byten, och därför är de rädda för alla typer av rovdjur, även getingar
Citera
2020-12-03, 22:53
Medlem
Känner igen. Just det där dom gör inget och sen så landar en jävel och kryper upp på armen mot tröjkanten. Eller landar i håret. Märkligt dom verkar gilla vissa mer och därav man utvecklat panik att få bort dom. Medan andra inte bekymras och inte kan förstå problemet eftersom dom inte haft getingar som krypit innanför byxbenet. gillar dom viss blod grupp? Jag duschar varje dag så skitlukt kan det inte vara.
Citera
2020-12-03, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Känner igen. Just det där dom gör inget och sen så landar en jävel och kryper upp på armen mot tröjkanten. Eller landar i håret. Märkligt dom verkar gilla vissa mer och därav man utvecklat panik att få bort dom. Medan andra inte bekymras och inte kan förstå problemet eftersom dom inte haft getingar som krypit innanför byxbenet. gillar dom viss blod grupp? Jag duschar varje dag så skitlukt kan det inte vara.

Visst har man haft getingar i både byxben. Även lyckats fått en i strumpan o skon när jag sprang i högt gräs och blivit stucken. "Aj fan känns som jag blev stucken av en geting i foten!" Tar av mig skon och hittar inget, tar av mig strumpan o se på fan där ligger det lilla kräket. Ingen aning hur han tog sig genom strumpa och skor.

Även trampat på jordgeting bo och blivit svärmad av hundratals av dom där asen. Gillar dom inte alls men inte fan börjar jag flaxa o gorma som en jävla kärring men undviker gärna dom i mina kläder. Är man inte allergisk har man inget att vara rädd för förutom att bli stucken men är man lugn blir man det ytterst sällan.
Citera
2020-12-03, 23:18
Medlem
MorsLillaGosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du har fobi för alla typer av rovdjur, det är förmodligen inget du kan göra åt det. En del människor är helt enkelt mentalt födda som byten, och därför är de rädda för alla typer av rovdjur, även getingar
Dock så är jag inte "rädd för alla rovdjur". Är endast getingar som får mig att kasta all logik ut ur fönstret.
Har stått öga mot öga med björn utan att reagera i närheten på samma sätt
Citera
2020-12-03, 23:21
Medlem
MorsLillaGosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Kom du på det nu eller? Du har väl för fan inte blivit attackerad av getingar i december?
Jo, jag kom på det nu. Uppenbarligen
Citera
2020-12-03, 23:22
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaGosse
Jo, jag kom på det nu. Uppenbarligen

Om du slutar spilla saft på tröjan så kanske getingarna låter dig vara i fred.
Citera
2020-12-03, 23:27
Medlem
BallaKlavas avatar
Getingar är i allmänhet relativt harmlösa om man har lite is i magen och undviker att gå in i total-panic-mode. Viktiga i ekosystemet som predatorer för andra skadliga insekter, och även som pollinerande insekter (något alla glömmer bort och bara fokuserar på bin).
Citera
2020-12-03, 23:31
Medlem
psykosnyckels avatar
Det är en satanistisk konspiration, getingar är djäfulens påfund, används i ritualer till höger & vänster bla i filmen wickerman med nicholas cage "not the bees!" de har en hivemind & kan se själar som är svaga. mitt råd är gå på gym & snusa. själv respekterar jag dem men humlor är enda jag tycker om.
Citera
2020-12-03, 23:40
Medlem
MorsLillaGosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Getingar är i allmänhet relativt harmlösa om man har lite is i magen och undviker att gå in i total-panic-mode. Viktiga i ekosystemet som predatorer för andra skadliga insekter, och även som pollinerande insekter (något alla glömmer bort och bara fokuserar på bin).
Jag är mycket väl medveten om att de är relativt harmlösa(stick som orsakar anafylaktiskt chock är väl mer det jag är rädd för). Men jag har nog utvecklat en fobi för dem, har trots detta ansträngt mig ordentligt för att inte springa iväg och hämta flugsmällan sekunden jag hör ljudet av dom. Men när jag sitter still och låter dom vara, då ska såklart jävulskapen in i öga, mun, näsa osv.
Citera
2020-12-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaGosse
Men när jag sitter still och låter dom vara, då ska såklart jävulskapen in i öga, mun, näsa osv.
Tänk på hur små de är och hur än mycket mer pytteliten deras hjärna är. De förstår nog inte ens att du är en person utan näsan är bara en grotta för dem. Visst, de kan vara irriterande och man får vifta bort dem lite försiktigt ibland, men det är ju inte som de jävlas med avsikt.

Undantag en geting som satte sig på min hand, jag höll handen stilla och tittade på den när den högst målmedvetet höjde gadden och gav mg ett stick. Den getingen var en skitstövel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in