• 3
  • 4
2020-12-05, 19:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play
Då får jag be om ursäkt, det är inte helt lätt att svara när man har en sisådär 10 andra svar i huvudet samtidigt. Dessutom missade jag din bokstavskombination. Du skrev MSG, inte MGS.

Skit samma.

Är som sagt amatör i köket, men har googlat rätt hårt så jag har nån slags bild över vad umami är även om det är klart diffust. Ok, ska försöka ge dig lite detaljer angående min matlagning. Vilka detaljer är du intresserad av?

Försök inte slingra dig undan, jag såg ditt svar innan du editerade. Jag är 40 år + - ett par år. (Hint +)
Ingen fara, dock skrev jag MSG, dock betydelselöst för sakens skull.

Men snälla ge detaljer om du vill ha hjälp med öka smaken, för det kan vi många av oss här.
Citera
2020-12-05, 20:03
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Lär väl finnas någon genväg annars?
Knussla aldrig med saltet!!!! Salt är en smakbärare och när du tar för lite av det smakar ingenting någonting.
Lagar du enligt ett recept för 4 personer kräver de flesta rätter 1 tsk salt.
Citera
2020-12-05, 21:25
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Är ute efter den där feta, tunga restaurangsmaken

Restauranger använder mera smör, grädde, socker och salt än man tror. Det är kanske inte hela hemligheten med smaken men säkerligen stor del av den.

Kolla in michelinvideos och de steker ju kött och fågel i ett bad av fett/smör.
Citera
2020-12-05, 21:42
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ingen fara, dock skrev jag MSG, dock betydelselöst för sakens skull.

Men snälla ge detaljer om du vill ha hjälp med öka smaken, för det kan vi många av oss här.
Vi kanske läser om varandra, eller så är det du som är lite ”efter”. No offence..

Jag ställde frågan till dig för ett par timmar sen, beskriv vad du vill veta så svarar jag så gott jag kan. Du är ju vad jag förmodar ett proffs, så det är omöjligt för mig som köksklåpare att börja.

Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Knussla aldrig med saltet!!!! Salt är en smakbärare och när du tar för lite av det smakar ingenting någonting.
Lagar du enligt ett recept för 4 personer kräver de flesta rätter 1 tsk salt.
Jupp, det vet jag. Salt är bra skit.

Har dock inget med restaurangsmaken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Restauranger använder mera smör, grädde, socker och salt än man tror. Det är kanske inte hela hemligheten med smaken men säkerligen stor del av den.

Kolla in michelinvideos och de steker ju kött och fågel i ett bad av fett/smör.
Nej jag tänker inte kolla Michelinvideos på youtube, är som sagt inte ett dugg road av matlagning. Men du har förmodligen helt rätt i att smör och olja och fett är vad som gäller när vi pratar tunga restaurantsmaker. Har provat att steka köttbitar (och även annat) på olika sätt och nästan alltid så blir det godast när proteinet tillagas med en massa smör/olja.
Citera
2020-12-07, 12:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vi kanske läser om varandra, eller så är det du som är lite ”efter”. No offence..

Jag ställde frågan till dig för ett par timmar sen, beskriv vad du vill veta så svarar jag så gott jag kan. Du är ju vad jag förmodar ett proffs, så det är omöjligt för mig som köksklåpare att börja.

Jupp, det vet jag. Salt är bra skit.

Har dock inget med restaurangsmaken att göra.

Nej jag tänker inte kolla Michelinvideos på youtube, är som sagt inte ett dugg road av matlagning. Men du har förmodligen helt rätt i att smör och olja och fett är vad som gäller när vi pratar tunga restaurantsmaker. Har provat att steka köttbitar (och även annat) på olika sätt och nästan alltid så blir det godast när proteinet tillagas med en massa smör/olja.
Vad är det för "restaurangsmak" du menar då ???

Ofta har de ju förberett olika delarna i förväg.
Långkok över natten, eller dagen före tex.

Tomatsås förresten.
Om du vill ha en riktig tomatsås, så måste ud låta den stå och puttra i minst 4 timmar.
Gärna 6 timmar (ja, sex).
För någon gång efter så lång tids kokning så Förändras tomatsåsen.
Den ändrar karaktär Totalt.

Det är så det är meningen att man ska göra alltså.

...

Ett enklare tips med tomatsåser är att kleta i någon matsked Mascarpone.
Det ger en krämighet som är oslagbar.

---

Tänk också på att det du Steker, det kan du återanvända stekfettet till även andra saker du ska steka.

Dvs du steker först, i smör såklart, svampar.
Låt det gärna stekas till karamelliseringens rand.

Släng inte smöret efteråt.
Utan använd det till tex den köttbiten du ska äta.
Stek den i samma fett som du stekt svampen i.

Även stekt broccolli ger en otroligt mustig smak åt smöret det stekts i.
Samma sak där, du måste steka tills den börjar karamelliseras.
Smöret får en underbar smak som du kan använda till att tex sprinkla över pommes.
Nej, det smakar inte broccoli då.
Det ger en Umami-explosion däremot.
Salta ovanpå.

Svamp, broccoli, morot - perfekta för att ge smak åt Smöret alltså.

---

Om du ska göra tomatsås.
Då ska du allra först fräsa lite tomatpuré i olivoljan.

Dvs först har du i lök, steker upp.
Sen lite vitlök i - som du inte ska bränna vid.
Till slut klickar du i tomatpurén, och steker upp den tills den blir jättelätt brynt.
Men inte mer för då blir det bränt.

Sen har du i krossade tomater, sist.

Den uppfrästa purén ger en mustighet.

Detsamma om du häller i stekflott efter stekt broccolli.
Inte morot, inte till det.
Men svamp - gärna, och broccoli också.
Citera
2020-12-07, 17:24
Medlem
JerryCottons avatar
"Misstaget" folk gör hemma är att de använder oftast för lite av allt, kryddor, salt, fett o.s.v. Restaurangmat är oftast inte "hälsomat". Vidare så brukar även atmosfären på krogen göra sitt till smaken, helhetsupplevelsen. Du har massor av dofter vilket faktiskt smaken till största delen är. Det är flera faktorer som avgör det hela.
Senast redigerad av JerryCotton 2020-12-07 kl. 17:49.
Citera
2020-12-07, 17:51
Medlem
TS eftersöker mer djup i smakerna och lättast att få till det som amatör kock är nog att använda en bra buljong. Ej tärningar, utan en dyrare sås som man blandar i och låter det koka ihop en längre tid.

Är själv helt handikappad i köket, men en bra buljong samt att man låter det få "smälta" ihop gör enorm stor skillnad. Kryddor är viktigt också. Lite grädde kan förhöja smaken enormt. Salt & peppar självklart och en skvätt soja eller worcestershire sauce gör stor skillnad för oss amatörer.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in