• 1
  • 2
2020-12-03, 15:27
Medlem
Fritzholms avatar
Nar jag lagar mat blir det oftast gott och bra men så fort det hamnar på tallriken ser det ut som en sorglig flytning oavsett vad det är. Finns det något bra sätt att piffa till det utan att drälla och smeta runt såser som de gör på gourméställen och på tv? Just nu blir varje uppläggning som en tallriksmodell från hemkunskapsboken.
Citera
2020-12-03, 15:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Nar jag lagar mat blir det oftast gott och bra men så fort det hamnar på tallriken ser det ut som en sorglig flytning oavsett vad det är. Finns det något bra sätt att piffa till det utan att drälla och smeta runt såser som de gör på gourméställen och på tv? Just nu blir varje uppläggning som en tallriksmodell från hemkunskapsboken.

Vad är det för rätter du lagar?
Makaroner och falukorv är svårt att servera fint.
Citera
2020-12-03, 15:55
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag lagar det allt möjligt. Tycker om att experimentera och testa nytt men när jag ska lägga upp så blir det platt fall. Falukorv och sånt ser jag som bukfylla så det är inte lika noga men om man ska bjuda på mat eller om man ska festa till det till helgen så vill man ju att det ska vara tjusigt. Nu får man ju se till att det är mörkt och bjuda på många fördrinkar så att ingen tänker på hur det ser ut.
Citera
2020-12-03, 16:00
Medlem
Citat:

Några blad av något grönt tror jag hjälper, även att 'drizzla' lite sås runt om (notera att det måste vara tillräckligt för att synas men för lite för att det ska kännas som tillräckligt med sås)

Även någon uppfläkt hel grönsak, skevt skivad tomat eller halvt snittad paprika.

Tänd ett ljus också, det är trevligt för atmosfären
Citera
2020-12-03, 16:02
Medlem
thorstigs avatar
Citat:

Det låter som att du har för mycket mat på för liten tallrik helt enkelt!
Citera
2020-12-03, 16:06
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorstig
Det låter som att du har för mycket mat på för liten tallrik helt enkelt!

+1

Kanske fundera på att "bygga" från grunden, ha en idé om hur du vill att det ska se ut och så mycket träning. Några sjyssta tallrikar gör det roligare!
Citera
2020-12-03, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Ser finare ut med sallad till enligt mig.
Jag har ibland försökt få maten att se så ful ut som möjligt för att protestera mot alla löjliga bilder folk la upp på sin mat.
Göra fula gubbar eller kanske en stor kuk av potatismos och korv.

Om det nu handlar om att maten ska vara fin på bild så är det en helt annan sak än verkligheten, de ser då ganska vidrigt ut med grytor och sånt.
Citera
2020-12-03, 16:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter
Några blad av något grönt tror jag hjälper, även att 'drizzla' lite sås runt om (notera att det måste vara tillräckligt för att synas men för lite för att det ska kännas som tillräckligt med sås)

Även någon uppfläkt hel grönsak, skevt skivad tomat eller halvt snittad paprika.

Det är faktiskt en trevlig dekoration att titta på, och äta runt om
Citera
2020-12-03, 16:11
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter

Ja jag brukar försöka emellanåt med lite grönt och fräscha saker men det blir oftast rätt klumpigt. Alla inspirationsbilder är ofta så små portioner att det får plats med allt möjligt extra. Borde jag ha större tallrikar? Blir oftare att jag ställer fram alla grejer på bordet och låter folk förse sig själva. Ska jag fortsätta med det?
Citera
2020-12-03, 16:13
Medlem
Får väl lägga upp några bilder hur dina rätter ser ut!
Citera
2020-12-03, 16:19
Medlem
thorstigs avatar
Citat:
Ja jag brukar försöka emellanåt med lite grönt och fräscha saker men det blir oftast rätt klumpigt. Alla inspirationsbilder är ofta så små portioner att det får plats med allt möjligt extra. Borde jag ha större tallrikar? Blir oftare att jag ställer fram alla grejer på bordet och låter folk förse sig själva. Ska jag fortsätta med det?

Om du låter gästerna lägga upp själva kan du knappast ta ansvar för hur det ser ut på tallriken.
Det är väl roligare om du fixar det fint för gästerna.
Citera
2020-12-03, 17:06
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Öva, öva och återigen öva! Lägg gärna upp bilder på det du lagat var för sig så kommer vi absolut kunna ge dig stöd och idéer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in