2021-05-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Du verkar bitter på Norge. Vad vet jag du har säkert dina anledningar. Kan tänka mig det är lite kämpigt att vara gästarbetare där för närvarande (framförallt som svensk).
Är vare mig bitter på Norge eller något annat land.
Har inte det minsta kämpigt som gästarbetare och definitivt inte som svensk, vi betalar all skatt i Norge samtidigt som vi inte har våra ungar i skola där, använder inte sjukvård osv där så norska staten fullkomligt älskar oss svenska gästarbetare, värre med de norrmän som inte vill jobba och bara kostar en massa pengar.

Varför tror du det är kämpigt att gästarbetare i Norge? Tror du jag hade jobbat i Norge om det vore ”kämpigt”?
Citera
2021-05-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är vare mig bitter på Norge eller något annat land.
Har inte det minsta kämpigt som gästarbetare och definitivt inte som svensk, vi betalar all skatt i Norge samtidigt som vi inte har våra ungar i skola där, använder inte sjukvård osv där så norska staten fullkomligt älskar oss svenska gästarbetare, värre med de norrmän som inte vill jobba och bara kostar en massa pengar.

Varför tror du det är kämpigt att gästarbetare i Norge? Tror du jag hade jobbat i Norge om det vore ”kämpigt”?

Konstigt du skriver så mycket negativt om det då.

10 dagars karantän vid inresa verkar lagom kul. Norrmännen lär dessutom inte vara så särskilt imponerade av den svenska ”strategin” att hantera Covid-19.
Citera
2021-05-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men jag kommenterade inte svenskar generellt, men dig spesielt.. Norge har gjort det bra för att vi inte har blivit översvämmade av parasiter utan gemensamhetskänsla, såna som dig med andra ord. Vi är oerhört tacksamma för allt svenskar bidragit med i Norge, men haters som dig behöver vi inte.

Norges välfärd beror helt och hållet på det svarta guldet. Att ens låtsas om något annat är larvigt. Norge är ett bonde-samhälle som hade tur med det geografiska läget.

Sen har norrmännen faktiskt förvaltat oljan på ett bra sätt.
Citera
2021-05-05, 14:25
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Det står ingenstans att Sverige var allierade med nazityskland (eftersom de inte var det), tror inte du ljuger utan du är helt enkelt obildad. Att tyskarna valde att anfalla Danmark och Norge men inte Sverige är ju knappast Sveriges fel, tror du om det vore tvärtom att Norge och Danmark skulle gå man ur huse och offrat sina liv för oss?
Jag ger ett citat, och vad kallar du detta? Uttalat eller ej, sverige var medlöpare. Kolla vem som var chef över de svenska lägren.

"Under kriget inrättades interneringsläger i Sverige (ibland kallade koncentrationsläger). De var en typ av arbetsläger för politiska fångar.
Initialt upprättades de för att frihetsberöva kommunister, vilka betraktades som statsfientliga element. Med tiden växte gruppen intagna till att även inkludera radikala socialdemokrater, syndikalister, fackföreningsfolk, anti-nazister, och tyska desertörer, så kallade Englandsvänner. Intagning till lägren skedde utan vare sig rättegång eller dom. Tage Erlander var den högste politiska tjänstemannen för dessa läger".
Citera
2021-05-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Konstigt du skriver så mycket negativt om det då.

10 dagars karantän vid inresa verkar lagom kul. Norrmännen lär dessutom inte vara så särskilt imponerade av den svenska ”strategin” att hantera Covid-19.
Jag sitter inte i 10 dagars karantän, jag har diverse beredskap på plattformen så jag måste va där for säkerhetens skull.
Norrmännen är mer förbannade på sin korkade regering som tar nya panikbeslut var dag.
Citera
2021-05-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Jag ger ett citat, och vad kallar du detta? Uttalat eller ej, sverige var medlöpare. Kolla vem som var chef över de svenska lägren.

"Under kriget inrättades interneringsläger i Sverige (ibland kallade koncentrationsläger). De var en typ av arbetsläger för politiska fångar.
Initialt upprättades de för att frihetsberöva kommunister, vilka betraktades som statsfientliga element. Med tiden växte gruppen intagna till att även inkludera radikala socialdemokrater, syndikalister, fackföreningsfolk, anti-nazister, och tyska desertörer, så kallade Englandsvänner. Intagning till lägren skedde utan vare sig rättegång eller dom. Tage Erlander var den högste politiska tjänstemannen för dessa läger".
Vill inte ha nåt citat, visa istället en källa där det står att Sverige var allierade med nazityskland.
Citera
2021-05-06, 19:48
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Verkar som du missförstått, man väljer inte sig själv till chef utan det gör ägarna och de vill tjäna pengar

Vad har det att göra med att stort ego är en fördel som chef? Ägarna lär ju välja nån med svullet ego också.
Citera
2021-05-06, 19:53
Medlem
rtyuios avatar
DE SVÄLTER JU STACKARNA! Har du varit inne i en dagligvaruhandel i Norge? Helt sjuka priser för fan. En pizza går ju för fan på 300 Norska. De åker ju i drivor till Strömstad för att kunna handla mat för att överhuvudtaget kunna föda sig.
Citera
2021-05-06, 20:03
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Olja och inget EU

This.

För 100år sedan var norge och irland de fattigaste länderna i Europa, därav stor utvandring till USA, och många som åkte över gränsen till sverige och arbetade. Nya tider nu dock, utan oljan hade Sverige varit långt före norge.

Jättemånga nyrika i norge, ett bonde-folk som aldrig haft rikedomar som nu ska hävda hur mycket pengar de har.

Men är glad att våran granne i väst hittade oljan, hjälper ju oss svenskar som vill finna lyckan där
Citera
2021-05-06, 20:16
Medlem
Olja och aningen mindre korruption (exempelvis mindre invandring och inget eu).
Citera
2021-05-06, 20:49
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
This.

För 100år sedan var norge och irland de fattigaste länderna i Europa, därav stor utvandring till USA, och många som åkte över gränsen till sverige och arbetade. Nya tider nu dock, utan oljan hade Sverige varit långt före norge.

Jättemånga nyrika i norge, ett bonde-folk som aldrig haft rikedomar som nu ska hävda hur mycket pengar de har.

Men är glad att våran granne i väst hittade oljan, hjälper ju oss svenskar som vill finna lyckan där

Sverige var fattigt också. Verkar vara lite urban legend att Norge skulle varit superfattigt.

Är nog ingen slump att Carlsen är norsk och inte svensk och att vi är så ängsliga över Sverigebilden medan Norgebilden aldrig var en grej. Som svensk bör man vara ödmjuk nog att medge att norrmännen är ett överlägset folk.
Citera
2021-05-06, 22:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
This.

Sverige och Norge har följts åt väldigt lika map BNP/Capita fram till ca 1980. Sedan drog Norge iväg.

För 100 år sedan var inte Norge speciellt fattigt. T ex Polen låg en bra bit under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in