2020-11-28, 16:58
Medlem
UlphSvensons avatar
När man är på kinabuffé brukar en av grejerna som alltid finnas vara nudlar, ibland med grönsaker eller så i, men alltid i någon sojabaserad sås, i alla fall tror jag det är det.

Någon som vet vad det är för något, vad det kallas, om det går att köpa färdigt eller åtminstone ett recept? För känns som det är mer än bara soja, väl?
Citera
2020-11-28, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
När man är på kinabuffé brukar en av grejerna som alltid finnas vara nudlar, ibland med grönsaker eller så i, men alltid i någon sojabaserad sås, i alla fall tror jag det är det.

Någon som vet vad det är för något, vad det kallas, om det går att köpa färdigt eller åtminstone ett recept? För känns som det är mer än bara soja, väl?
Gissar att det är en blandning av soya, hoisin och ostronsås.
Citera
2020-11-28, 17:28
Medlem
Oftast 2/3 soja och 1/3 Hoisin eller Ketjap Manis
Citera
2020-11-28, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson

Oftast yakisobasås.
Finns att köpa färdig.
Citera
2020-11-28, 17:46
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Gissar att det är en blandning av soya, hoisin och ostronsås.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Oftast 2/3 soja och 1/3 Hoisin eller Ketjap Manis

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Oftast yakisobasås.
Finns att köpa färdig.
Alla dessa tre låter rimliga efter lite googling med dessa som ledtrådar och skulle inte förvåna mig om ni har rätt allihop, dvs lokala variationer

Låter dessutom som alla skulle funka fint om man får just den cravingen, får väl prova mig fram lite
Citera
2020-11-29, 10:59
Medlem
OdCaBos avatar
Det vanliga är bara en vanlig blandning av ljus soja, mörk soja, sesamolja, Shaoxing/mörk kinesisk vinäger, socker, msg och vitpeppar. Kanske lite ostronsås.

De som svarat tidigare har tyvärr faktiskt fel. Givetvis varierar det men ovanstående är det vanliga/standarden.

Ett bra tips är att inte dumpa såsen mitt i nudlarna, häll den runt kanterna så såsen snabbt reducerar och nästan karamelliserar sig. Sen rör runt som en tok.
Senast redigerad av OdCaBo 2020-11-29 kl. 11:02.
Citera
2020-11-29, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det vanliga är bara en vanlig blandning av ljus soja, mörk soja, sesamolja, Shaoxing/mörk kinesisk vinäger, socker, msg och vitpeppar. Kanske lite ostronsås.

De som svarat tidigare har tyvärr faktiskt fel. Givetvis varierar det men ovanstående är det vanliga/standarden.

Ett bra tips är att inte dumpa såsen mitt i nudlarna, häll den runt kanterna så såsen snabbt reducerar och nästan karamelliserar sig. Sen rör runt som en tok.

Den vanliga?
Standarden?
Varför tror du det?

Och varför tror du att vi som skrivit innan har fel?
Citera
2020-11-29, 11:48
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Den vanliga?
Standarden?
Varför tror du det?

Och varför tror du att vi som skrivit innan har fel?

Yes. Jag tror inte - jag berättade

Därför att det är mitt jobb att bland annat veta sånt.

Givetvis varierar det som jag sa, men det är (som jag sa) standardreceptet. Sen, beroende på vilka som driver stället och var de kommer ifrån så sätter man sin egen touch på det hela. Men vill man ha vad folk tänker på som "vanliga kinesiska wokade nudlar" - då är sesamoljan, sojablandningen, vitpepparn och vinägern det karaktäristiska man har i. Just sesamoljan skulle jag nästan säga är den viktigaste smaksättningen efter sojan.

Yakisoba och annat är ju gott det med. Men inte vad jag tror ts var ute efter. Det är inte direkt vanligt på Kinabufféer - det brukar vara en basic lo mein. Tunna äggnudlar, mörk soja, ljus soja, sesamolja, msg, socker, morot, Shaoxing, böngroddar, lök, morot, ägg. That's it.
Citera
2020-11-29, 23:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Oftast yakisobasås.
Finns att köpa färdig.
Yakisoba är japanskt. Givetvis finns inte det på kinakrogar - hur obildad får man bli?
Citera
2020-11-30, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Yakisoba är japanskt. Givetvis finns inte det på kinakrogar - hur obildad får man bli?

Du har aldrig varit på kinakrog va?
Det brukar tillomed finnas sushi på buffén, sjukt va?
Citera
2020-11-30, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Yes. Jag tror inte - jag berättade

Därför att det är mitt jobb att bland annat veta sånt.

Givetvis varierar det som jag sa, men det är (som jag sa) standardreceptet. Sen, beroende på vilka som driver stället och var de kommer ifrån så sätter man sin egen touch på det hela. Men vill man ha vad folk tänker på som "vanliga kinesiska wokade nudlar" - då är sesamoljan, sojablandningen, vitpepparn och vinägern det karaktäristiska man har i. Just sesamoljan skulle jag nästan säga är den viktigaste smaksättningen efter sojan.

Yakisoba och annat är ju gott det med. Men inte vad jag tror ts var ute efter. Det är inte direkt vanligt på Kinabufféer - det brukar vara en basic lo mein. Tunna äggnudlar, mörk soja, ljus soja, sesamolja, msg, socker, morot, Shaoxing, böngroddar, lök, morot, ägg. That's it.

Rimligt.
När jag funderar så verkar det vansinnigt att använda förhållandevis dyr yakisoba- eller hoisinsås till nudlar på buffén.

Det är med största sannolikhet som du skriver, förmodligen kör dom flesta ännu enklare - typ fulsoja, sesamolja och socker.

På dom lite tjusigare asiatbufféerna i Stockholm så har jag stött på ”riktiga” yakisobanudlar, men det är nog som du skriver i undantagsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in