Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-30, 01:13
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Unicosmic2
Varje gång du sover så besöker du astral/ande-världen.
Under detta besök träffar du själa-familj, vänner och guider.
Under mötet med dessa själar, så får du information om hur du kan ta dig ann dom problem som du upplever i ditt liv.
Vilket ger dig ett nytt perspektiv = Ny/Mer energi när du vaknar.

Drömmar är krypterad symbolik för dessa möten med själar.
Exempelvis så betyder att se klart vatten, att någon har bra intentioner i din närhet.

ge mig dina svampar tack!
Citera
2022-04-14, 22:30
  #14
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Drömmar är förgängliga. De har en begränsad utsträckning i tid. Och sen är hela världen de utspelar sig i borta.

Ändå skulle jag vilja hävda att det spelar roll om jag har en bra eller dålig dröm.

Jag finner mening i en dröm som ger mig något positivt. Må vara en resa jag aldrig varit på eller ett samtal med en främling. Eller varför inte att få uppleva hur det är att kunna flyga.

Om man inte har synen att drömmar är meningsfulla för att de tar slut så snabbt. Kan man då ha synen att livet självt är meningsfullt? Livet kommer ju också ta slut en dag.

Min tro är att det finns fruktansvärt mycket att hämta i att analysera drömmar.

Man kan se sina undermedvetna rädslor om man har förmågan att tolka det.

Med detta sagt så finns det ju allt möjligt hokus-pokus kopplat till drömtolkning som jag mer förknippar med med valfi snurrig kärring i en affär som säljer krimskrams.


Edit: fel ordval
__________________
Senast redigerad av Kvalitetssnus 2022-04-14 kl. 22:42. Anledning: Hjärntrött
Citera
2022-04-14, 22:59
  #15
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
För mig känns drömmar som ett sätt att "defragmentera" hårddisken i hjärnan, särskilt på ett känslomässigt plan. Kan det vara så enkelt?

Intressant jämförelse. Det är nog inte så enkelt men det är säkert en del av det som gör drömmar meningsfulla.

Jag tycker "defragmentering" skulle passa bättre som metafor för den fysiska funktionen av drömmandet, inte som den känslomässiga.
Citera
2022-05-27, 18:05
  #16
Medlem
Det sägs att drömmar är en sätt för din inre väsen att tala om för dig vilken väg du ska ta i livet. Det talar om för dig vad du faktisk behöver, utan hänsyn till andra människor och deras behov. Om du sedan följer det, är upp till dig och vad som är viktig för dig.

'själv har jag haft en återkommande dröm - som talar om att jag måste ta ett beslut som många runt mig kommer till att reagera negativt på. Man drömmer liksom att jag ser på en man - som förstått vad han måste offra för att bli fri. Att han står en stund och ser seg runt, bakom och framåt - hans blick är sorglig men samtidig optimist. Han vet nu att han ger sig in på en okänd väg på egen hand. En annan liknande dröm - som troligen handlar om det samma - är att en UFO landade. Människor och regeringen blev rädda och - ja - de var redo att anfalla. Hellre förstöra än dialog. Så går jag helt lugnt genom folkmassan och fram mot UFOn. Dörr öppnas och jag går in. Sen försvinner UFOn.. Jag ser ned på mina nära som inte kunde tro det de precis såg - jag åkte i väg. I dessa drömmar är känslorna så verkliga att jag påverkas när jag minns drömmarna. Jag minns detaljerna i varje känsla.

Det finns en par liknande drömmar till.

Så - nu tror jag det är dags för mig att ta beslutet Man inser så småningom att man måste ta hand om sig själva innan man kan ta hand om andra.
Citera
2022-10-14, 17:55
  #17
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det har förändrat mitt liv. Det finns nu en verklighet till - som jag kan använda mig av.
Ibland kallar jag den inre verkligheten - och den är på sätt och vis verkligare. För den säger något om innebörden. (det som bärs där inne) - Ja jag har blivit effektivare - mentalt sett.
När man analyserar drömmar förstår man något mer.
Einstein fick en gång frågan: En kvinna frågar honom, Vad ska min son läsa för att bli en stor vetenskapsman?
Einstein svarade: Läs sagor för honom.
Kvinna tyckte antagligen inte det lät så värst insiktsfullt - så hon frågade igen: Ja, men om jag vill att han ska bli ännu klokare?
Då svarade Einstein: Läs MER sagor.
Denna anekdot - säger samma som vad drömmar ger mig. Man utvecklas av att "läsa sagor" - och drömmar är som mycket intelligenta sagor.
Och när man läser dessa sagor (drömmarna), kommer man i kontakt med sin egen inre (större) värld.
Freud har sagt att drömmarna är den gyllene vägen till vårt omedvetna (undermedvetna)
Att tänka på en dröm, försöka förstå den - är utvecklande. Som gör människor klokare.
Särskilt när man börjar förstå vad dom säger.
Ja det är som en rikedom som bara ligger där och väntar på att upptäckas.

Drömtydning finns och har funnits över allt i alla tider. Vissa folk har utvecklat ett levande förhållande till drömvärlden. Persien Australien Nordamerika Afrika

Att syssla med drömmar har fått mig att förstå mycket mer av kultur humaniora psykologi konst språk film musik - i stort sett allt som hör till humaniora. Men även filosofi religionsfilosofi samhälle politik. (områden som jag tidigare inte hade så bra kontakt med)

När jag läste kemi fick man minsann lära sig att Kekule hade drömt molekylstrukturen för benzen! Så drömmar kan komma in även i naturvetenskapen.

Språket drömspråket, är fullt logiskt, och när man börjar se strukturen har man god hjälp av logiken. (logos = ord). Som jag skrev flygdröm och falldröm är som två sidor av samma mynt.

Människor som du träffar i din dröm - är du själv. (alltså okända människor)

Det finns knep man kan ta till för att "locka ur hemligheten ur en dröm" - som jag skrev tidigare är dom så gott som alltid symboliska. Så det första man kan utesluta är själva drömscenariot i sig själv.

Hus är människor. Så att drömma om ETT hus är detsamma som att drömma om en person. Hus är ju en boning. Och vi är också boningar - för våra själar.

Okända personer är du själv.
Likaså om du är inomhus - och går från rum till rum, är olika inre sidor.

Det finns en generell överskrift som man kan sätta över alla drömmar: LIVET - det är huvudtemat och huvudhandlingen - alltså Ditt Liv.

Ja du förstår det är som att skriva en hel bok..

Fråga mer..

Hur ska man tolka på drömmar som man drömmar om att ha sex eller nån typ av romantisk dröm? För det brukar vara en betydlig meningsfullt för mig som om det handlar om min "soulmate"
Citera
2022-10-14, 18:47
  #18
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozelytnyre
Det sägs att drömmar är en sätt för din inre väsen att tala om för dig vilken väg du ska ta i livet. Det talar om för dig vad du faktisk behöver, utan hänsyn till andra människor och deras behov. Om du sedan följer det, är upp till dig och vad som är viktig för dig.

'själv har jag haft en återkommande dröm - som talar om att jag måste ta ett beslut som många runt mig kommer till att reagera negativt på. Man drömmer liksom att jag ser på en man - som förstått vad han måste offra för att bli fri. Att han står en stund och ser seg runt, bakom och framåt - hans blick är sorglig men samtidig optimist. Han vet nu att han ger sig in på en okänd väg på egen hand. En annan liknande dröm - som troligen handlar om det samma - är att en UFO landade. Människor och regeringen blev rädda och - ja - de var redo att anfalla. Hellre förstöra än dialog. Så går jag helt lugnt genom folkmassan och fram mot UFOn. Dörr öppnas och jag går in. Sen försvinner UFOn.. Jag ser ned på mina nära som inte kunde tro det de precis såg - jag åkte i väg. I dessa drömmar är känslorna så verkliga att jag påverkas när jag minns drömmarna. Jag minns detaljerna i varje känsla.

Det finns en par liknande drömmar till.

Så - nu tror jag det är dags för mig att ta beslutet Man inser så småningom att man måste ta hand om sig själva innan man kan ta hand om andra.

Min far har varit död nu sen 2019 och förra året fick jag en känslig dröm som påverkade mig väldig positivt som lyfte min moral då jag såg min fader stod på vardagsrummet och väntade på mig. Jag gick fram glatt och frågade hur han kunde ha blivit till liv, men fick inga svar. Han istället visade mig vägen till mitt kök som om det var ett sätt för ny guidning komma över sorgen. Det var ett kraftfullt dröm som verkligen kändes verkligt och positiv vibbar.
Citera
2022-10-14, 21:57
  #19
Medlem
Dina drömmar säger sannolikt någonting om dig! Själv drömde jag häromnatten att jag febrilt sökte genom ett bibliotek efter böcker av Jules Verne, på uppdrag av en vän!

Tolka det bäst du kan!
Citera
2022-10-15, 16:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
Hur ska man tolka på drömmar som man drömmar om att ha sex eller nån typ av romantisk dröm? För det brukar vara en betydlig meningsfullt för mig som om det handlar om min "soulmate"
Jag tolkar det som kärlek.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback