Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-06-25, 18:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Ja, det var likadant för mig. Antar det ska vara filmiskt tänkt men känns inte som litteratur då.

Jag fick Spegelmannen i present för flera månader sen. Jag har lyckats läsa ungefär fyra kapitel, jag retar mig på det snabba tempot. Men jag läser förvisso långsamt som en munk, idisslar. Och det filmiska tror jag ligger i tiden. Läs t ex Lena Einhorn. Betydligt längre penseldrag. Funkar mycket bättre med min läshjärna.

Provade Hypnotisören också. Lika irriterande.
Citera
2021-06-25, 19:28
  #38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det rätt överanvända begreppet underhållningsvåld passar väl ganska bra på Kepler. Snudd på parodiskt och i stort sett utan försonande kvaliteter.
Citera
2021-06-26, 15:36
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det rätt överanvända begreppet underhållningsvåld passar väl ganska bra på Kepler. Snudd på parodiskt och i stort sett utan försonande kvaliteter.

Ja ja det är en träffande beskrivning på fenomenet Kepler.

Jag upplevde det som fjanteri från deras sida när de skulle ge ut första boken under pseudonym. Men framförallt så var det ju för att skapa press. Men det var fjantigt.
Citera
2021-06-27, 01:49
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturgranaten
Jag fick Spegelmannen i present för flera månader sen. Jag har lyckats läsa ungefär fyra kapitel, jag retar mig på det snabba tempot. Men jag läser förvisso långsamt som en munk, idisslar. Och det filmiska tror jag ligger i tiden. Läs t ex Lena Einhorn. Betydligt längre penseldrag. Funkar mycket bättre med min läshjärna.

Provade Hypnotisören också. Lika irriterande.

Nja, jag skulle tro att de skrivit ”filmiskt” för att de hoppades på filmatiseringar.

Japp, romaner behöver inte efterlikna filmer. Romankonsten har sina egna domäner dit filmen inte når.
Citera
2021-07-07, 16:24
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Nja, jag skulle tro att de skrivit ”filmiskt” för att de hoppades på filmatiseringar.

Japp, romaner behöver inte efterlikna filmer. Romankonsten har sina egna domäner dit filmen inte når.

Intressant att du säger det. Vad vore Stephen King utan filmbranschen?
Citera
2021-07-07, 18:36
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturgranaten
Intressant att du säger det. Vad vore Stephen King utan filmbranschen?

Jag menade mest att romankonsten är vid och bred. Självklart är många romaner skrivna så att de närapå går att filma rakt av. Och innan filmen kom fanns ju också teatern, så att tänka i scener, akter osv är ett vanligt berättargrepp så klart.
Citera
2021-07-07, 21:39
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Jag menade mest att romankonsten är vid och bred. Självklart är många romaner skrivna så att de närapå går att filma rakt av. Och innan filmen kom fanns ju också teatern, så att tänka i scener, akter osv är ett vanligt berättargrepp så klart.

Javisst fanns teatern innan filmen men man blir knappast skriven på näsan av gamla teaterstycken.
Citera
2021-07-07, 21:58
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturgranaten
Javisst fanns teatern innan filmen men man blir knappast skriven på näsan av gamla teaterstycken.

Eh, hur kom ”att bli skriven på näsan” in i sammanhanget?
Citera
2021-08-25, 12:33
  #45
Medlem
Bromss avatar
Började i "lite" ordning då min första bok var Lasarus ...Ty kört den höll bra och ville läsa hela serien. Gillade Hypnotisören (black edition).
Är nu 250 sidor in i Paganinikontraktet och är inte alls lika fast. Tempot är helt klart sämre och det är den stora behållningen med Kepler så när blir det bättre?

Rangordna gärna Kepler's böcker från bästa till sämsta.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback