• 1
  • 2
2020-11-26, 16:41
Medlem
Hejsan!
Vet inte om de var rätt tråd att skriva detta men om det är fel så får mod gärna flytta tråden.

Jag äger en Volvo 850 Glt 2,5-Pk. En sedan är det. DeNn är även en automatare och bensindriven. Brukar tanka vanlig 95 för den är billigast. Jag tänkte köra bilen 187km då det är avstånden från A till B och vad skulle ni i sådana fall tippa på att bensinen skulle kosta för en sådan färd. Är de kanske mer värt tåget som kostar 260kr. Nackdelen är ju att jag ej har bilen där och får så förlita mig på buss och dyr taxi.

Så vad tror ni, vad blir billigast?
OBS! Svar från miljömuppar som försöker sälja in sina koncept och liknande undanbedes, tack på förhand
Mvh Björnen Medvedcak
Citera
2020-11-26, 16:47
Medlem
Amazon-mannens avatar
Men snälla, du vet väl ungefär vad din bil drar? Annars kan du ju enkelt mäta upp det; tanka fullt, kör 50 km, tanka igen och räkna ut förbrukningen..
187 km= cirka 19 mil.
Bensinpris runt 14 kr.
14 x 19 = 266:-

Och då har jag tagit i lite extra, din 850 drar nog inte en liter milen..
Citera
2020-11-26, 16:50
Medlem
Kisiragis avatar
Det är så otroligt simpelt att räkna på detta.. men jag gillar inte att vara oförskämd så jag kommer bara säga att det är billigare att ta din Volvo än tåg+taxi. Då räknade jag på förbrukningen 1L/mil.
Sen så skadar det väl inte att skippa tåg just nu av diverse anledningar..

Kör lugnt.

Senast redigerad av Kisiragi 2020-11-26 kl. 16:52.
Citera
2020-11-26, 16:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
En av de dummaste trådar på länge..

Men som svar på din fråga : Cirka en liter milen då din traktor är bra gammal.

En liter bensin (pris) gånger 18.7 så får du fram cirkapris i bränsle sen får du slänga in en liten slant för slitage.
Citera
2020-11-26, 17:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Hejsan!
Vet inte om de var rätt tråd att skriva detta men om det är fel så får mod gärna flytta tråden.

Jag äger en Volvo 850 Glt 2,5-Pk. En sedan är det. DeNn är även en automatare och bensindriven.

Hade en sådan tidigare den tog 0.75 landsväg/motorväg. 1.3 blandad körning. 850 GLT 2.5 16V automat. Min var från 1992/93 har jag för mig.
Citera
2020-11-26, 17:19
Medlem
Jag köpte bilen för några dagar sedan så ”kan” inte bilen än, och jag kan inget om bilar allmänt heller.
Citera
2020-11-26, 17:28
Medlem
Running_mans avatar
187 km = 18,7 mil

Bilen drar nog 1 liter per mil med tanke på kombinationen 850 och automatlåda. Så då blir det:

Bensinpris(avrundat uppåt): 14 kr / liter

18,7 x 1 = 18,7 liter går det åt under resan

18,7 x 14 = 261,8 kr kommer bensinen att kosta på ett ungefär

Så räkna med 300 kronor så har du en del marginal också.
Citera
2020-11-26, 18:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hejsan!

Jag äger en Volvo 850 Glt 2,5-Pk. En sedan är det. DeNn är även en automatare och bensindriven. Brukar tanka vanlig 95 för den är billigast. Jag tänkte köra bilen 187km då det är avstånden från A till B och vad skulle ni i sådana fall tippa på att bensinen skulle kosta för en sådan färd. Är de kanske mer värt tåget som kostar 260kr. Nackdelen är ju att jag ej har bilen där och får så förlita mig på buss och dyr taxi.

OBS! Svar från miljömuppar som försöker sälja in sina koncept och liknande undanbedes, tack på förhand
Mvh Björnen Medvedcak

Citat:
Jag köpte bilen för några dagar sedan så ”kan” inte bilen än, och jag kan inget om bilar allmänt heller.
Hur kan du "bruka tanka 95" när du bara haft bilen ett par dagar? Du tankar väl det bränsle din bil ska ha, inte det som råkar vara billigast?

Din Volvo drar troligen runt 1 l/milen, som just idag blir 14 kr/milen. Men en bil kostar betydligt mer än bara bensinen. 30 - 100 kr/milen kan man tänka sig. http://www.affarsresenaren.se/2018/0...-tror-39727777
Dyrare för nyare bilar, eftersom värdeminskningen är en stor del av kostnaden.
Citera
2020-11-26, 19:00
Medlem
dwgs avatar
Äger man en bil och ska åka 18 mil så ska man inte tänka på vad det kostar.
Då kan man lika gärna sälja bilen då det kostar att äga.
Citera
2020-11-26, 19:08
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hejsan!

Mvh Björnen Medvedcak
Taxi? Otjjj! Kan bli dyrt.
Hur tar du dig till tåget?
Går du? Hur långt är det och vad har du för skor?
Cyklar du? Hur stor är cykelstöldsfrekvensen i ditt område enligt stöldskyddsföreningen? Dela det med antalet cyklar och multiplicera med ditt försäkringspris så får du en ganska bra hum om du skall cykla eller byta till billigare skor.
Citera
2020-11-26, 19:28
Medlem
TattooedFuckers avatar
300 kr / enkel och du slipper folk och slippper ta dig till o från tågstationen
Citera
2020-11-26, 19:32
Medlem
Nja, riktigt så svart och vitt är det ju inte som att säga att bilen drar t.ex. 1 liter för varje mil. Det beror på olika faktorer som körstil, last, uppförsbackar och nedförsbackar, vind, vilken hastighet man håller, gaspådrag, etc. Bilens dator räknar ut ett genomsnitt baserat på körstil. Om man avviker så blir det mer eller mindre till nästa körcykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in