Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-15, 15:04
  #1129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
”Hovrätten skriver nu i domen att de anser att de sexuella handlingar som åklagaren avsåg i sin överklagan och som Andreas Holm utfört på offren ska betraktas om sexuella övergrepp, inte som våldtäkt. De är ”ur kränkningshänseende inte är jämförliga med ett icke-frivilligt samlag. Detta talar enligt hovrättens mening för att dessa gärningar ska bedömas som sexuella övergrepp.”, står det i domen.”

Det här att det inte anses vara våldtäkt måste väl vara en skiftning i hur samhället ser på de här frågorna?

Jag Hoppas verkligen det. Idag är första gången jag har hört talas om detta fallet!
så rätta mig om jag har fel?
__________________
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-15 kl. 15:33.
Citera
2022-02-15, 16:57
  #1130
Medlem
BoISarens avatar
Fredrik Sjöshult - Nytorgsmannens straffskatt orimlig - Ta seriebrotten till HD
https://www.expressen.se/kronikorer/...otten-till-hd/
Citera
2022-02-15, 18:43
  #1131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Fredrik Sjöshult - Nytorgsmannens straffskatt orimlig - Ta seriebrotten till HD
https://www.expressen.se/kronikorer/...otten-till-hd/
Vi får verkligen hoppas att åklagaren överklagar hovrättsdomen till Högsta Domstolen och att de där skärper straffet.
Citera
2022-02-15, 19:01
  #1132
Medlem
Kalkonidiots avatar
Det känns som hela Sveriges rättssystem skrattar åt mig återigen, var det värt allt man behövt gå igenom med polis, advokat osv? Nej.
Skulle jag någonsin tipsa om att anmäla ett sexualbrott? Återigen, nej.

Vågar inte hoppas på en överklagan till HD, men det behövs en förändring i lagen.
Herre gud han har ju fått 11 års straffrabatt med ingen bra förklaring på varför..
Detta bevisar återigen att det är fritt fram att våldta hur många som helst, du får straffrabatt och är du riktigt ledsen får du högre skadestånd än offret.

Fy fan, det går verkligen inte att sätta ord på det.
Ber om ursäkt för ett känslospritt inlägg, men utöver det. Har ni som fortfarande följer detta nå frågor till mig som målsägande?
Citera
2022-02-15, 20:00
  #1133
Medlem
Long-Gone-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Vi får verkligen hoppas att åklagaren överklagar hovrättsdomen till Högsta Domstolen och att de där skärper straffet.
Kommer aldrig bli prövningstillstånd.
Citera
2022-02-15, 21:13
  #1134
Medlem
Lås och släng nyckeln.
Citera
2022-02-15, 22:19
  #1135
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Kommer aldrig bli prövningstillstånd.
Karln som la fram sina tankar i televisionens Aktuellt ansåg annorlunda än du. Att fallet var utmärkt för HD att titta på för att reda ut vad som ska gälla.

Varför tänker du att det är otänkbart?
Citera
2022-02-15, 23:33
  #1136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonidiot
Det känns som hela Sveriges rättssystem skrattar åt mig återigen, var det värt allt man behövt gå igenom med polis, advokat osv? Nej.
Skulle jag någonsin tipsa om att anmäla ett sexualbrott? Återigen, nej.

Vågar inte hoppas på en överklagan till HD, men det behövs en förändring i lagen.
Herre gud han har ju fått 11 års straffrabatt med ingen bra förklaring på varför..
Detta bevisar återigen att det är fritt fram att våldta hur många som helst, du får straffrabatt och är du riktigt ledsen får du högre skadestånd än offret.

Fy fan, det går verkligen inte att sätta ord på det.
Ber om ursäkt för ett känslospritt inlägg, men utöver det. Har ni som fortfarande följer detta nå frågor till mig som målsägande?

Mitt fall lades ner innan rättegången. Skulle aldrig någonsin råda någon att anmäla övergrepp. Det är absolut inte värt den förnedring och det lidande en anmälan innebär. Tyvärr.

Jag vill bara skicka kärlek till dig och alla andra tjejer. Jag vill tro och hoppas att det går att bli okej igen efter det här.
Citera
2022-02-16, 15:35
  #1137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonidiot
Det känns som hela Sveriges rättssystem skrattar åt mig återigen, var det värt allt man behövt gå igenom med polis, advokat osv? Nej.
Skulle jag någonsin tipsa om att anmäla ett sexualbrott? Återigen, nej.

Vågar inte hoppas på en överklagan till HD, men det behövs en förändring i lagen.
Herre gud han har ju fått 11 års straffrabatt med ingen bra förklaring på varför..
Detta bevisar återigen att det är fritt fram att våldta hur många som helst, du får straffrabatt och är du riktigt ledsen får du högre skadestånd än offret.

Fy fan, det går verkligen inte att sätta ord på det.
Ber om ursäkt för ett känslospritt inlägg, men utöver det. Har ni som fortfarande följer detta nå frågor till mig som målsägande?
Lider med dig och förstår att du känner som du gör. Hoppas verkligen att HD mot all förmodan tar upp fallet och skärper påföljden rejält.
Citera
2022-02-16, 16:55
  #1138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonidiot
Det känns som hela Sveriges rättssystem skrattar åt mig återigen, var det värt allt man behövt gå igenom med polis, advokat osv? Nej.
Skulle jag någonsin tipsa om att anmäla ett sexualbrott? Återigen, nej.

Vågar inte hoppas på en överklagan till HD, men det behövs en förändring i lagen.
Herre gud han har ju fått 11 års straffrabatt med ingen bra förklaring på varför..
Detta bevisar återigen att det är fritt fram att våldta hur många som helst, du får straffrabatt och är du riktigt ledsen får du högre skadestånd än offret.

Fy fan, det går verkligen inte att sätta ord på det.
Ber om ursäkt för ett känslospritt inlägg, men utöver det. Har ni som fortfarande följer detta nå frågor till mig som målsägande?
Jag förstår att du känner som du gör. Måste kännas som att rättssystemet våldtar dig. Du har all min medkänsla. Att HD tar upp det, som en skribent hoppades ovan, ser jag dock som obefintlig chans. Av de 6000-7000 mål som kommer in årligen är det ca 150 som tas upp. Och de ska vara prejudicerande. Siffrorna har jag inte kollat upp, men det ligger däromkring.

Du har all min medkänsla. Hoppas kräket får det riktigt jobbigt när han kommer ut efter det skämt till straffpåföljd han fick.
Citera
2022-02-16, 19:08
  #1139
Medlem
Kalkonidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag förstår att du känner som du gör. Måste kännas som att rättssystemet våldtar dig. Du har all min medkänsla. Att HD tar upp det, som en skribent hoppades ovan, ser jag dock som obefintlig chans. Av de 6000-7000 mål som kommer in årligen är det ca 150 som tas upp. Och de ska vara prejudicerande. Siffrorna har jag inte kollat upp, men det ligger däromkring.

Du har all min medkänsla. Hoppas kräket får det riktigt jobbigt när han kommer ut efter det skämt till straffpåföljd han fick.

Tack
I min egna åsikt så är det exakt sånt här som borde gå till HD, just för att kunna skärpa lagen kring straffrabatt och generellt ändra hur man bedömer ett sexuellt övergrepp vs ofredande.
Men det är som du säger extremt få fall som får prövningstillstånd, bara ca 2% av alla ansökningar får prövning (enligt min advokat).
Tror att målsägandebiträdet Paola Huldtgren ska överklaga för sina målsägande, men de flesta andra advokaterna är mållösa.
En skandal, ett skämt eller vad man nu vill kalla det...
Citera
2022-02-16, 19:52
  #1140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonidiot
Tack
I min egna åsikt så är det exakt sånt här som borde gå till HD, just för att kunna skärpa lagen kring straffrabatt och generellt ändra hur man bedömer ett sexuellt övergrepp vs ofredande.
Men det är som du säger extremt få fall som får prövningstillstånd, bara ca 2% av alla ansökningar får prövning (enligt min advokat).
Tror att målsägandebiträdet Paola Huldtgren ska överklaga för sina målsägande, men de flesta andra advokaterna är mållösa.
En skandal, ett skämt eller vad man nu vill kalla det...

Vad är det som din advokat säger kring att inte ta upp det i HD?

Varför skulle hon inte vilja göra det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback