Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-18, 13:57
  #1
Medlem
1911a1s avatar
tja! har en fråga som ni kanske förstår. Jag undrar hur man ska ha veken i sin zippo. Ska den vara mycket utdragen eller ska bara en liten bit sticka ut? Min zippo som jag har nu är från 1989 och det är jävligt svårt att starta den när man är utomhus om det bara blåser lite. Min kompis har en fejk zippo för 50kr och han s veke håller på att ta slut så han har bara en liten liten bit nere men lågan blev ganska hög. Jag undrar hur man igentligen ska ha den för att det ska fungera bäst?
Citera
2006-01-20, 05:14
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
jag hade min i två år innan jag tappade bort den, jag bytte inte veke eller drog upp den en enda gång.. den var i mitten av eldhuset eller vad man ska kalla det.. så länge stiftet var okej och det fanns soppa i den så klickade den aldrig..
Citera
2006-01-21, 00:28
  #3
Medlem
Ultimates avatar
jag har typ haft min i ett halvår och min veke tänder segare nu, även fast ajg precis fyllt med gas, hursomhelst jag skulle oxå uppskatta ett svar
Citera
2006-01-21, 16:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimate
jag har typ haft min i ett halvår och min veke tänder segare nu, även fast ajg precis fyllt med gas, hursomhelst jag skulle oxå uppskatta ett svar

Fyllt en tändare med veke med gas? Antar att du menar bensin och då ska veken titta fram 3-5 millimeter. Är den för lång blir det för varmt och den är svår att släcka, är den för kort så kan den glöda.
Citera
2006-01-28, 14:49
  #5
Medlem
conluceos avatar
Enligt instruktionsboken skall en zippotändares veke klippas av i jämnhöjd med "skorstenen".

Zippotändaren är en av dom två saker jag faktiskt använt manualen till, det andra var mitt moderkort.
Citera
2006-05-16, 18:03
  #6
Medlem
Monoceruss avatar
Zippo tändare

Har fått tag i en sådan här:



Den behöver nytt veke och bränsle, var kan man köpa sådant? Har vanliga tobakshandlare sådant?

Måste man anväde zippo benis eller fungerar det med något annat, provade lite med etanol det fungerade inte så bra alls.

Något mer man ska tänka på innan man tar en sådan här tändare i bruk?

Citera
2006-05-16, 18:11
  #7
Medlem
Snackss avatar
Borde finnas både brännsle, stift och vekar hos en vanlig tobakshandlare.

Annars kan du köpa/beställa på teknikmagasinet mfl.
Citera
2006-05-16, 18:16
  #8
Medlem
ahh, zippo.. det är nåt magiskt med dom.
Även om ditt exemplar inte riktigt föll mig i smaken så är det en klassiker, nästan värt att börja röka bara för att få äga en.
Som svar på frågan; ja, nästan varenda tobakshandlare och bensinstation har alla tillbehör du söker.
Citera
2006-05-16, 18:18
  #9
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Stift och vekar kan vara lite lurigt att få tag på, men finns billigt på Tradera. Bränsle finns överallt.
Citera
2006-05-16, 18:48
  #10
Banned
Gimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Stift och vekar kan vara lite lurigt att få tag på, men finns billigt på Tradera. Bränsle finns överallt.


Va??? Både stift och veke finns ju överallt där dom säljer zippos. Div tobakshandlare, teknikmagasinet och massor med ställen.

mvh
Citera
2006-05-16, 19:01
  #11
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimpen
Va??? Både stift och veke finns ju överallt där dom säljer zippos. Div tobakshandlare, teknikmagasinet och massor med ställen.

mvh

Jag talar av egen erfarenhet. Här i stan var det omöjligt att få tag på stift och vekar. Kanske är enklare på andra ställen, men jag fick vända mig till tradera.
Citera
2006-05-16, 19:15
  #12
Medlem
Monoceruss avatar
Köpre stift och veke på tradera. Hoppas jag får den snart vore kul att kunna börja använda den.

Tycker zippo:s är riktigt tuffa känns så mycket bättre än en vanlig tändare.

Hur byter man veke? Är det vanligt bomull i den om man skulle villja byta det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback