2020-11-23, 15:54
Medlem
Ökade självmant min dos från 7.5 till 45mg på mirtazapin för att få bort den nervösa ångesten. Ångesten lägger sig helt och jag däckar totalt 1h efter intag, men dagen efter har jag mer nervös ångest än nånsin.

Det är den fjärde dagen idag på 45mg och jag känner inte av någon hungerkänsla alls som jag hade hela tiden på 15mg.

Jag trodde att mirta inte gav någon ökad ångest 🤔? Nån med samma erfarenhet och tycker ni att jag bör ge det mer tid eller sänka till 30mg?
Senast redigerad av flipper123 2020-11-23 kl. 15:58.
Citera
2020-11-23, 16:00
Medlem
Finns en anledning till att en doktor ordinerar vad du ska inta, inte du. Eller har du gått läkarlinjen?
Citera
2020-11-23, 16:09
Medlem
Kisiragis avatar
Dum i huvudet?
Du ökar alltså dosen från 7,5mg till 45mg på eget bevåg?
Tycker du kontaktar din läkare istället.
Citera
2020-11-23, 16:17
Medlem
Vid så höga doser ökar noradrenalin rejält. De används mer mot depression pga den aktiverande effekten.15 mg brukar förskrivas mot insomnia och ångest.
Du är knäpp som höjer såpass mycket på egen hand.
Citera
2020-11-23, 16:47
Medlem
Enzymes avatar
Mirtazapin är en skitmedicin som läkare gillar att skriva ut bara för den inte anses beroendeframkallande. Jag tycker inte den är särskilt effektiv vare sig mot ångest eller insomia. Dessutom blir man tjock av skräpet.
Citera
2020-11-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Mirtazapin är en skitmedicin som läkare gillar att skriva ut bara för den inte anses beroendeframkallande. Jag tycker inte den är särskilt effektiv vare sig mot ångest eller insomia. Dessutom blir man tjock av skräpet.

Den bör bara användas tillfälligt mot sömnproblem i låg dos. 3,75 mg räcker gott och väl.

Egentligen är all psykofarmaka skit och fyller inget syfte vid vanlig psykisk ohälsa utan psykotisk karaktär.
Vi skapar vår hälsa utifrån hur vi lever och tänker.
Citera
2020-11-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Ökade självmant min dos från 7.5 till 45mg på mirtazapin för att få bort den nervösa ångesten. Ångesten lägger sig helt och jag däckar totalt 1h efter intag, men dagen efter har jag mer nervös ångest än nånsin.

Det är den fjärde dagen idag på 45mg och jag känner inte av någon hungerkänsla alls som jag hade hela tiden på 15mg.

Jag trodde att mirta inte gav någon ökad ångest 🤔? Nån med samma erfarenhet och tycker ni att jag bör ge det mer tid eller sänka till 30mg?
Jag tror inte att öka dosen självmant av mirtazapin är så lyckat.
Citera
2020-11-23, 18:36
Medlem
Drar ner på medicinen igen, tack för svar.
Citera
2020-12-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Vid så höga doser ökar noradrenalin rejält. De används mer mot depression pga den aktiverande effekten.15 mg brukar förskrivas mot insomnia och ångest.
Du är knäpp som höjer såpass mycket på egen hand.

Hmm, jag har stått på 22.5mg sen mitt senaste inlägg och har fortfarande nervositet. Kanske bör jag sänka till 15mg? Var har du hört att doser över 15 ökar noradrenalinet?

I och för sig så har jag en sänkt matlust nu och det får jag av all medicin som ökar noradrenalinet, koffein med. På 15mg hade jag en ökad matlust så jag tror fan att du har rätt ändå 🤔
Citera
2020-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Hmm, jag har stått på 22.5mg sen mitt senaste inlägg och har fortfarande nervositet. Kanske bör jag sänka till 15mg? Var har du hört att doser över 15 ökar noradrenalinet?

I och för sig så har jag en sänkt matlust nu och det får jag av all medicin som ökar noradrenalinet, koffein med. På 15mg hade jag en ökad matlust så jag tror fan att du har rätt ändå 🤔

Nu börjar nervositeten lägga sig 2v efter 22.5mg. Tränar kondis varje dag det hjälper så klart också.
Citera
2020-12-07, 21:22
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Nu börjar nervositeten lägga sig 2v efter 22.5mg. Tränar kondis varje dag det hjälper så klart också.

Man måste i regel upp i 30-45 mg för att få någon vidare effekt på ökad signalering av noradrenalin. Men som det skrivits om ovan så ger högre doser i regel en högre ökad signalering. Det är också helt individuellt hur man svarar på detta.

Dessutom kan det ju ta lite tid när man sänkt dos för att hjärnan receptorer ska reglera sig och vänja in sig vid en sänkt dos, eftersom Mirtazapin även har mycket lång halveringstid så kan dos-justeringar ta sin lila tid.

Kul att nervositeten börjar lägga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in