Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Vill minnas att SSAB i Luleå köpt malm från Brasilien. Uppenbarligen var det ok pris på det.
Järnmalm är inte alltid bara järnmalm. Den brasilianska järnmalmen är visserligen billig att få upp ur jorden då den kan brytas i dagbrott. Det är i princip bara att skyffla upp järnmalmen. Problemet med den brasilianska järnmalmen är att den är en s.k blodstensmalm. Den innehåller fler syreatomer per järnatom än magnetiten från de svenska Malmfälten. Magnetiten är dessutom, just som namnet antyder, magnetiskt vilket gör den lättare att separera från gråberget som naturligt följer med vid brytningen. Blodstensmalm finns även i Sverige. Tänk Falurödfärg så kommer du geografin på spåret.
P.g.a det extra syret åtgår det således mer energi/kol för att avlägsna syret från blodstensmalmen än från magnetiten vilket inte alltid är så lyckat, främst inte politiskt, i dessa koldioxidtider.
I Kina är kolet inget problem. Inte ekonomiskt i vart fall. Möjligen börjar det bli problematiskt världspolitiskt. Kolet ligger i princip vid jordytan och finns i enorma mängder till nästan ingen kostnad alls. I vissa områden har du rent av kunnat gå ut och plocka upp kolbitar för att sedan elda dem hemma i spisen.
Järnmalmen är dock av låg kvalité i Kina vilket har gjort att de är stora importörer av järnmalm bl.a från Sverige.
Kina har enorma stålverk, stora kolkraftverk vilket skapar dessa "koldioxidproblem". För att inte tala om partikelföroreningarna vid kolförbränningen.
Jag har själv varit på besök i ett av dessa kinesiska jättestålverk och jag kan garantera dig att man skulle kunna kasta in ex. SSAB:s stålverk i Luleå i ett litet skrymsle i det kinesiska stålverk jag besökte.