2020-11-23, 03:55
Medlem
När jag steker kött hemma på min 6:a så kör jag på femman i värme för o få en perfekt stek yta.

Men vad blir det på en 9:a? Är det på 8 eller 7 jag bör steka?

O vilka räknas som hög och medelvärme på en tolva? När ungefär sker själva övergången?

Det är viktigt sånt här. Man vill ju ha ett bra kött.
Citera
2020-11-23, 04:05
Medlem
DaChiefs avatar
5/6 = 0,833
0,833 x 9 = 7,5

Förstår inte hur detta är ett problem dock. Hetta upp pannan och känn med handflatan ovanför när den är i rätt temp och justera sedan temperaturen efter behov eller ställ av stekpannan om den blir för het.
Citera
2020-11-23, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
5/6 = 0,833
0,833 x 9 = 7,5

Förstår inte hur detta är ett problem dock. Hetta upp pannan och känn med handflatan ovanför när den är i rätt temp och justera sedan temperaturen efter behov eller ställ av stekpannan om den blir för het.

Det är viktigt för jag kollade på ett program där dom sa att man skulle köra kött på första hög växeln. (Dvs en 5’a på en 6’a) sa han. Helst inte över det.

Så det är alltså 5, 7 och 9 man ska köra kött på spisar.

Tipset var. Första sidan ska du steka dubbelt så lång tid som den andra under första vändan.
När köttet ser färdigstekt ut, lägg det åt sidan att svalna ett tag. (Det gör så värmen ifrån köttet steker igenom sig själv på insidan.)
O sen efter 4-5 minuter när det har svalnat. Lägg ner köttbiten ännu en gång i olja för o få den perfekta gyllenbruna färgen.

Har prövat det här sättet några gånger nu o det blir skitfina bitar varje gång. Så skulle jag tipsa en polare om det men då visade det sig att han hade en nia.
Citera
2020-11-23, 04:42
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Skaffa en spis som går till 11.
Citera
2020-11-23, 04:45
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Det är viktigt för jag kollade på ett program där dom sa att man skulle köra kött på första hög växeln. (Dvs en 5’a på en 6’a) sa han. Helst inte över det.

Så det är alltså 5, 7 och 9 man ska köra kött på spisar.

Tipset var. Första sidan ska du steka dubbelt så lång tid som den andra under första vändan.
När köttet ser färdigstekt ut, lägg det åt sidan att svalna ett tag. (Det gör så värmen ifrån köttet steker igenom sig själv på insidan.)
O sen efter 4-5 minuter när det har svalnat. Lägg ner köttbiten ännu en gång i olja för o få den perfekta gyllenbruna färgen.

Har prövat det här sättet några gånger nu o det blir skitfina bitar varje gång. Så skulle jag tipsa en polare om det men då visade det sig att han hade en nia.

Ok, ja alla har sina metoder. Brukar själv ge pannan en rejäl skjuts med värme för att ge yta och sedan låta köttet efterstekas på sidan om det är en tunnare bit.
Eller ge ytan och köra på låg värme för att få jämnare tillagning inutti.

Eller sousvide och ge yta efter. Detta bör du prova om du är intresserad av kött. Mer perfekt går inte att få.
Citera
2020-11-23, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ok, ja alla har sina metoder. Brukar själv ge pannan en rejäl skjuts med värme för att ge yta och sedan låta köttet efterstekas på sidan om det är en tunnare bit.
Eller ge ytan och köra på låg värme för att få jämnare tillagning inutti.

Eller sousvide och ge yta efter. Detta bör du prova om du är intresserad av kött. Mer perfekt går inte att få.

Förut körde jag på fyran pga ett tips från en vän vilket resulterade i att jag fick stå lite längre o steka bara. Kör man på sexan så är det så lätt att man yt-bränner den.

Jag kan dock stenhårt rekommendera att pröva o steka erat kött såhär.

Låt det ligga ett tag ute så det får rumstemperatur.
Dubbel tid på första sidan, dvs om två minuter på första sidan, stek andra bara i en minut, o sen flippar du en minut fram o tillbaka tills det är klart.

Lägg av tills värmen avtar.

Sen steker du upp lite ny olja o kör vardera sida i typ 30 sekunder igen. Bitarna blir skiiit fina!

O under hela den här processen så står jag o skyfflar över skyn.

Såhär ser dom ut när dom blir klara typ.

https://sv.food-of-dream.com/publication/39656/

Lax blev även det riktigt fint med exakt samma process.

Ska ta o kolla upp det där med sousvide.
Citera
2020-11-23, 18:03
Medlem
Prova en köttbit på 5 och en på 7. Dels så vet du ju stekgrad och så får du testa hur olika kött blir. Då vet du till nästa gång att en 5 blir medium och en 7 blir rare or whatever.
Citera
2020-11-23, 18:31
Medlem
pollenpers avatar
Om du slänger på några vattendroppar och de börjar fräsa är det inte så himla varmt.
Om de börjar flyta som droppar i pannan är det hett.
Börjar det ryka om fettet i pannan är det jävligt hett.
Citera
2020-11-23, 19:49
Medlem
Lost.Villains avatar
Huruvide du kör på 7 eller 8 är inte särskilt viktigt. Det viktiga är vilket kött du har, om du har låtit det bli rumstempererat, vilken panna du har och om pannan är varm innan du lägger ner köttet.

Steker du i smör så bör du ha koll på att det bör ligga kortare tid innan stek vid högre värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in