Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-23, 21:47
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag ser dem inte som "döda barn".

Du vet Vad en abort är ?
Citera
2020-11-23, 21:49
  #62
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du vet Vad en abort är ?

Ja, för mig långt ifrån färdiga barn.
Citera
2020-11-24, 09:52
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, för mig långt ifrån färdiga barn.

Som sterliserade hönsägg ?

Det är möjligt att du saknar grundläggande kunskaper om biologi.

Dumhet är dock ingen ursäkt för ondska, men kanske en förklaring.
Citera
2020-11-24, 10:00
  #64
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Som sterliserade hönsägg ?

Det är möjligt att du saknar grundläggande kunskaper om biologi.

Dumhet är dock ingen ursäkt för ondska, men kanske en förklaring.

Det är ju inga färdiga barn. Bara religiösa dumskallar och eventuellt pisshumanister bryr sig.
Citera
2020-11-24, 10:11
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är ju inga färdiga barn. Bara religiösa dumskallar och eventuellt pisshumanister bryr sig.

Och du är jämförelvis inte en människa värd ett liv.

Det har funnits en ordning där jag utan konsekvens skulle kunna döda eller förslava dig.
Din empatistörning kanske inte omfattar digsjälv?
Citera
2020-11-24, 10:12
  #66
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Och du är jämförelvis inte en människa värd ett liv.

Det har funnits en ordning där jag utan konsekvens skulle kunna döda eller förslava dig.
Din empatistörning kanske inte omfattar digsjälv?

Du har kanske glömt att ta din medicin idag.
Citera
2020-11-24, 10:15
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Du har kanske glömt att ta din medicin idag.

så hycklare, inte empatistörd? Två vanliga åkommer, finns tyvärr ingen medecin mot det... möjligen abort.
Citera
2020-11-24, 10:33
  #68
Medlem
Passepartouts avatar
Vad ska man säga? Att sortera bort människor med förevändningen att deras liv ändå skulle vara miserabelt verkar ej stämma; snarare handlar det om samhällsekonomi och en människosyn som strävar efter största möjliga perfektion.

Citat:
I en forskningsundersökning som genomfördes i USA 2011, tillfrågades personer som själva har Downs syndrom och föräldrar och syskon till personer med DS om livskvalitet och hur de ser på tillvaron.

99% av de tillfrågade personerna med Downs syndrom uppgav att de är lyckliga med sina liv

97% att de tyckte om sig själva som den de är

96% var nöjda med sitt utseende (motsvarande siffror för befolkningen i allmänhet låg på mellan 45-59%)

79% av föräldrarna uppgav att de ser mer positivt på livet nu än innan de fick barn med Downs syndrom.

41% av syskonen sa att de vuxit som människor och fått viktiga perspektiv på livet, tack vare syskonet med Downs syndrom.
Källa: Brian Skotko M.D., M.P.P. http://brianskotko.com/publications/
https://www.svenskadownforeningen.se...terdiagnostik/
Citera
2020-11-24, 10:39
  #69
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad ska man säga? Att sortera bort människor med förevändningen att deras liv ändå skulle vara miserabelt verkar ej stämma; snarare handlar det om samhällsekonomi och en människosyn som strävar efter största möjliga perfektion.

https://www.svenskadownforeningen.se...terdiagnostik/

En förening för mongon och deras föräldrar. Den kan ju inte vara partisk på något sätt.
Citera
2020-11-24, 10:43
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
I sjukvården så kan gravida göra sk fosterdiagnostik. Man kollar huruvida ett foster har kromosomavvikelse.

Ponera att ett foster visar på kromosomavvikelse, och man väljer att mörda fostret pga det; är det omoraliskt? Varför?

Jag anser att man ska kunna göra det om fostret är så pass missbildat att barnet kommer växa upp liggandes i en säng, sondmatas hela livet, inte kunna varken höra, se eller förstå någonting. Inte kunna röra sig. Ett paket helt enkelt. Det tycker jag inte är ett värdigt liv att leva. Bara vid dessa tillfällen skulle jag säga ja till abort.
Citera
2020-11-24, 10:43
  #71
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
En förening för mongon och deras föräldrar. Den kan ju inte vara partisk på något sätt.

Säkert partisk, men motsäger det att de med Downs syndrom i det stora hela verkar trivas med livet? De jag träffat diagnosticerade med Downs har varit glädjespridare för omgivningen.
Citera
2020-11-24, 10:47
  #72
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Säkert partisk, men motsäger det att de med Downs syndrom i det stora hela verkar trivas med livet? De jag träffat diagnosticerade med Downs har varit glädjespridare för omgivningen.

Ja, som pessimist är jag naturligtvis fullt medveten om att ointelligenta människor vanligen är ganska tillfreds med livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback