• 1
  • 2
2020-11-22, 21:56
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Två 12-åriga flickor gömde sig för väktarna när de gick sin sista rond.

Sedan tillbringade de natten på Ikea – tills väktarna kom.

– De verkar ha stannat där av fri vilja, säger Kim Hild, presstalesperson hos polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...natten-pa-ikea

Citat:
Flickorna anmäls för olaga intrång men då de ännu inte är straffmyndiga kommer det här bli ett ärende för socialtjänsten.

Tog sig flickorna själva till Ikea eller var dom där med familjen? Om dom va där med sina familjer så borde väl föräldrarna sakna flickorna när det va dags att gå hem?

Föräldrarna borde även ha saknat flickorna när de inte kom hem på kvällen?

Nä man kan inte straffa flickorna men vid dessa fall borde faktiskt föräldrarna straffas.
Citera
2020-11-22, 22:08
Medlem
Jag vet inte om föräldrarna borde straffas. Detta låter som vilket tolvårig som helst skulle hitta på. Till och med femtonåringar. Man nyfiken och det är vid den åldern som man börjar utforska med saker.

Jag blir lite mer nyfiken och undrar vad socialtjänsten exakt gör vid sådana här ''oskyldiga'' brott. Knappast så att en fosterfamilj eller fosterhem blandas in?

Blir bara vanligt snack med socialen och prat om vad lag och regler säger eller exakt vad händer?
Citera
2020-11-22, 22:18
Medlem
Brazillionaires avatar
Är inte detta någon slags onlinetrend? Jag har för mig att jag läste om det för något år sedan, att det hade blivit ett populärt prank att stanna kvar på Ikea hela natten.
Citera
2020-11-22, 22:21
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Är inte detta någon slags onlinetrend? Jag har för mig att jag läste om det för något år sedan, att det hade blivit ett populärt prank att stanna kvar på Ikea hela natten.

Ja det finns en del unga youtubers som gjort detta till en grej. De övernattar i en butik för content
Citera
2020-11-22, 22:22
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck

Föräldrarna borde även ha saknat flickorna när de inte kom hem på kvällen?

Tindra till sina föräldrar: Jag sover hos Filippa i natt.

Filippa till sina föräldrar: Jag sover hos Tindra i kväll.

Flickorna kanske har sovit hos varandra många gånger utan att ha gjort nåt busigt tidigare så föräldrarna har inte haft anledning att ringa till varandra för korsreferens...

...eller så är föräldrarna lite slappa.
Citera
2020-11-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Kan kanske vara så. Såg för många år sedan någon Youtubekanal som stannade på någon matbutik. Det påstods i alla fall att de stannade över en hel natt. Fast det kan vara trix filmad. Kändes i alla fall fejk.

Men det är klart: Om tolvåringar ser sådant, så blir man ''utmanad'' och sugen på att testa.
Citera
2020-11-22, 22:34
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Tindra till sina föräldrar: Jag sover hos Filippa i natt.

Filippa till sina föräldrar: Jag sover hos Tindra i kväll.

Flickorna kanske har sovit hos varandra många gånger utan att ha gjort nåt busigt tidigare så föräldrarna har inte haft anledning att ringa till varandra för korsreferens...

...eller så är föräldrarna lite slappa.

Hoppas att föräldrarna lär sig att alltid dubbelkolla.
Citera
2020-11-22, 22:57
Bannlyst
Det absolut mest rimliga är väl att föräldrarna vill ha en kväll för sig själva och därför sagt åt flickorna att sova över på IKEA.
Citera
2020-11-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag blir lite mer nyfiken och undrar vad socialtjänsten exakt gör vid sådana här ''oskyldiga'' brott. Knappast så att en fosterfamilj eller fosterhem blandas in?

Blir bara vanligt snack med socialen och prat om vad lag och regler säger eller exakt vad händer?

Dom får träffa en sån där högutbildad socionom som den där alkoholiserade som sprang runt och klottrade ACAB i en gångtunnel i fyllan och villan i Malmö och så kommer hon hålla husförhör med föräldrarna och gå igenom deras utbildningsnivå. Är dom också högutbildade händer inte mycket då blir det lite kaffe och samförstånd över att det här lilla roliga äventyret självklart bara var en engångshändelse. Är dom däremot lågutbildade och hon får korn på något mer som inte passar galoscherna kan allt från adoption till fosterhemsplacering komma att diskuteras.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-11-22 kl. 23:08.
Citera
2020-11-22, 23:10
Medlem
Föräldrarna kanske också sov på IKEA men gömde sig lite bättre, det vet vi ju inte.
Citera
2020-11-22, 23:26
Medlem
Har de inte förstört något, så tycker jag bara att det var ett kul hyss.
Citera
2020-11-23, 00:07
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Har de inte förstört något, så tycker jag bara att det var ett kul hyss.

Ja, detta verkar harmlöst. Om det förekommit skadegörelse eller funnits misstankar om andra brott hade det varit lättare att förstå varför detta publiceras som en nyhet, och jag är säker på att det även hade rapporterats om i så fall.

Jag förstår att de olovligen uppehållit sig i lokalen, men ärligt talat, är det inte mer relevant att fokusera på andra tonåringar som sysslar med våld, narkotika, vandalism, etc?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in