• 1
  • 2
2006-05-16, 12:32
Medlem
Jag skall köra över DV film från videokameran till datorn via firewire. Hur skall jag spara det på datorn för att spara plats men inte förlora något nämnvärt i kvalite. Jag vill sedan kunna bränna det på DVD skiva med bra kvalite.

I vilket format skall jag spara mina videofilmer i?
Hur mycket skall jag komprimera dom?
Är det någon som kan rekommendera nåt bra format/komprimeringsmetod.
Jag använder Premiere, så tips om det programmet mottages gärna. Jag vet att det finns många olika format man kan spara sina videor i, men vilket bör man välja för mitt användningsområde som är beskrivet ovan?
Citera
2006-05-16, 12:36
Medlem
BenLadens avatar
Du ska spara filmen i AVI format. Det tar ganska mycket plats, men när du ska bränna det på DVD komprimeras det så det får plats på en DVD. Sedan kan du ta bort AVI filerna.
Citera
2006-05-16, 13:29
Medlem
Nja, det är ju det som är problemet. Jag vill spara filmen på datorn i ett litet videoarkiv för att kunna ha filmen lättillänglig den närmaste framtiden då jag vill redigera materialet till olika ändamål och till olika färdiga DVD filmer.

Men är det inga problem att redigera direkt från en DVD skiva så är ditt förslag toppen, annars så passar det inte mitt användningsändamål. Då måste jag ju nästan komprimera rå-materialet som är sparat på datorn för att inte fylla HDD så snabbt. Det gör ju inget om jag komprimerar det, bara det inte blir sämre kvalite än det hade blivit på en DVD film, för till en DVD skiva skall det ju förr eller senare. Så har du nåt bra tips på komprimering/format?
Citera
2006-05-16, 14:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om du inte ska redigera direkt så är mitt tips att låta filmen stanna på bandet. DV tar 13 gig/timme, så det är ingen höjdare att bränna DV direkt ut på DVD. Att packa om det till MPEG2 och lägga på DVD, för att sen läsa in igen och redigera och efter det komprimera en gång till är inen höjdare ur kvalitetssynpunkt. Redigeringen blir allra bäst om du gör den helt och hållet som DV-AVI. När du är klar så konverterar du till MPEG2 och bränner en DVD. Om du ändå vill lägga ut det på en DVD för att senare redigera skulle jag nog rekommendera XviD eller någon liknande codec. Får den 4,5 gig på sig att packa en timme film så blir kvalitetsförlusten försumbar, och du slipper mecket med alla filer som en konvertering till MPEG2 på DVD medför.
Citera
2006-05-16, 14:44
Medlem
Några anledningar till att jag vill ha ett litet "arkiv" på datorn:
  • DV band är dyrt
  • Jobbigt/svårt att få fin ordning bland banden
  • Det är smidigare att "spola" (hoppa bland kapitel) när man lagt in filmen på vanlig DVD, för uppspelning i DVD spelare
  • Smidigare att redigera filmen från en fil på datorn än att behöva "fånga" om filmen från kameran varje gång man skall redigera lite
Om jag lägger filmerna på DVD skiva så är det ju som en uppspelningsbar film. Jag och min sambo filmar ca. ett band (en timme) i månaden. Min tanke var att bränna över DV banden direkt till DVD skiva. Dessutom vill min sambo redigrera lite "musikvideo" med material taget från olika DV bandskällor. Därför vore det ju smidigt att ha några av DV materialet på datorn, lättillängligt, komprimerat (utan märkbar kvalitetsförlust).

Förstår ni min tanke? Är det en dum ide kanske? Det finna kanske bättre och smidigare sätt att handskas med såndathär? Tips motages gärna! Hur gör du med dina filmer?
Citera
2006-05-16, 14:47
Medlem
Du skall definitivt skaffa dig en extern hårddisk och spara det viktigaste i DV-AVI där tills du skall använda dig av det igen.
i övrigt skall du annars ha det kvar på DV bandet vilket är lämpligast.
När jag gör filmer jag vill spara på datorn sparar jag det i WMV version 9 formatet runt 8 MBPS. när jag gör en seriös DVD så jobbar alltid med DV-AVI formatet som är väldigt perfekt för direkt redigering, men det är inget du kan ha sparat på datorn, tar rent för mycket plats.
Citera
2006-05-16, 19:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maase
Några anledningar till att jag vill ha ett litet "arkiv" på datorn:
  • DV band är dyrt
  • Jobbigt/svårt att få fin ordning bland banden
  • Det är smidigare att "spola" (hoppa bland kapitel) när man lagt in filmen på vanlig DVD, för uppspelning i DVD spelare
  • Smidigare att redigera filmen från en fil på datorn än att behöva "fånga" om filmen från kameran varje gång man skall redigera lite
Om jag lägger filmerna på DVD skiva så är det ju som en uppspelningsbar film. Jag och min sambo filmar ca. ett band (en timme) i månaden. Min tanke var att bränna över DV banden direkt till DVD skiva. Dessutom vill min sambo redigrera lite "musikvideo" med material taget från olika DV bandskällor. Därför vore det ju smidigt att ha några av DV materialet på datorn, lättillängligt, komprimerat (utan märkbar kvalitetsförlust).

Förstår ni min tanke? Är det en dum ide kanske? Det finna kanske bättre och smidigare sätt att handskas med såndathär? Tips motages gärna! Hur gör du med dina filmer?

Du får räkna med ca fyra DVD-R för ett enda DV-band om du inte ska packa om dem. Mitt tips är att redigera det du ska, och bränn sen ut det på skiva. Annars får det bli extern disk. Att spara som WMV9 är i och för sig ett bra tips, men tänk bara på att inte alla redigeringsprogram gillar Microsofts format, så kolla upp att du kan använda det efteråt när du vill klippa. Du kan ju alltid jämföra priserna mellan DV-band och externa hårddiskar. 13 gig per band.
Citera
2006-05-16, 20:06
Medlem
Mm, om jag tänker bränna det film på DVD är det ju två timmar/skiva som jag tänker på. Då är det ju bra kvalite med tanke på att vanliga "storfilmer" håller den kvaliten.

Hur mycket plats tar en timmes film i formatet WMV9?

Varför just en extern HDD och inte en intern? Jag har en 250 GB intern som jag just nu använder till film.
Citera
2006-05-16, 22:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Välkommen till videoredigeringens magiska värld! Idag skall vi ta upp vad en scratch-disk är för något och varför just DU behöver en... När man grabbar video i DV-format på hårddisken så skriver man ca 13 gb /timme - okej tänker du, jag har 60 gb ledigt så då är det packat och klart... men utrymme är inte allt! acesstid är minst lika viktigt det med, därför är det bra att dels ha gott om ledigt utrymme, dels ha defragmenterat hårddisken och dessutom se till att inget program använder sig av hårddisken samtidigt, inte minst operativsystemet! En scratchdisk är altså en hårddisk som man huvudsakligen använder för att fånga video till, möjligtvis redigerar en smula på med, men sen formaterar man den igen för att på så vis få maximal acesstid och överföringshastighet och på så vis minska risken för tappade bildrutor och därigenom korrupt video! Det var allt för idag! Nästa vecka skall vi lära oss hur man välter kor etc...

en extern scratch disk har dessutom den fördelen att den är portabel (duh!) och därför kan man även använda den för att flytta sina dv filer med. scratch diskar har man använt sen urminnes tider för såväl videoredigering som i musiksammanhang.

(edit) de köpfilmer du tänker på har man med största sannorlikhet komprimerat med CCE (cinemacraft encoder) i 4 eller 9 pass, det kan ta 3 dygn på en normalstark dator idag. men visst. det är så man får ut mest möjlig kvalitet ur sina videofilmer om man ändå skall bränna dem på dvd. wmv9 är väldigt dassigt, speciellt med tanke på att det inte är redigerbart men även därför att kvaliteten på videon är betydligt lägre än säg divx, xvid, vp7 eller x264. särskilt det sistnämda formatet, om alla hade datorkraft nog att komprimera med x264 så skulle en dvd-rip kunna ligga ikring 350 MB och ändå se lika bra ut som de 700 MB stora divx varianter vi har idag... har du några fler frågor så fram med dem illa kvickt, jag sticker till amsterdam imorgon kväll.
Citera
2006-05-17, 08:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
(edit) de köpfilmer du tänker på har man med största sannorlikhet komprimerat med CCE (cinemacraft encoder) i 4 eller 9 pass, det kan ta 3 dygn på en normalstark dator idag. men visst. det är så man får ut mest möjlig kvalitet ur sina videofilmer om man ändå skall bränna dem på dvd. wmv9 är väldigt dassigt, speciellt med tanke på att det inte är redigerbart men även därför att kvaliteten på videon är betydligt lägre än säg divx, xvid, vp7 eller x264. särskilt det sistnämda formatet, om alla hade datorkraft nog att komprimera med x264 så skulle en dvd-rip kunna ligga ikring 350 MB och ändå se lika bra ut som de 700 MB stora divx varianter vi har idag... har du några fler frågor så fram med dem illa kvickt, jag sticker till amsterdam imorgon kväll.
Nu har du nog suttit lite väl länge och redigerat film. Ligger inte så gott som alla köpfilmer som MPEG2? (Som i och för sig inte är särskilt bra, men det är en annan diskussion)
Citera
2006-05-17, 09:24
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nu har du nog suttit lite väl länge och redigerat film. Ligger inte så gott som alla köpfilmer som MPEG2? (Som i och för sig inte är särskilt bra, men det är en annan diskussion)
CCE är en profisionell MPEG2-encoder som används av filmbolagen för att göra DVD-filmer. Denna lämnar ett betydligt bättre resultat än de leksaks-encodrar vi sitter med i våra datorer. Nackdelen är att den kostar multum samt det tar en hel evighet att koda en film med en vanlig dator.
Citera
2006-05-17, 09:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
CCE är en profisionell MPEG2-encoder som används av filmbolagen för att göra DVD-filmer. Denna lämnar ett betydligt bättre resultat än de leksaks-encodrar vi sitter med i våra datorer. Nackdelen är att den kostar multum samt det tar en hel evighet att koda en film med en vanlig dator.
Visst ja. Att jag inte lär mig att inte skriva innan jag fått i mig kaffet. Jag har för mig att jag kört det lite förr, men min... utvärderingsversion, ja just det. Utvärdering. Det låter bra. Hur som helst, den funkar inte riktigt med Premiere Pro CS2. Samma gäller med SurCode-prylarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in