2020-11-18, 19:09
Medlem
Gaunters avatar
Ska påbörja en anställning inom en kommunal verksamhet den första december och på grund av att det är mitt första jobb så har jag en fråga angående hur det kommer beskattas. Kommer bara tjäna in ca. 3723 kronor för december (Då jag måste skicka in min lönerapport den 5:e) och undrar hur mycket av det jag kommer få behålla. (Månadslönen ligger på ca 19200) Eftersom det är mitt första jobb så har jag väldigt liten koll på hur det här med skatter fungerar...
Citera
2020-11-18, 19:12
Medlem
Rockmans avatar
Det sköter arbetsgivaren.
Citera
2020-11-18, 19:13
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaunter
Ska påbörja en anställning inom en kommunal verksamhet den första december och på grund av att det är mitt första jobb så har jag en fråga angående hur det kommer beskattas. Kommer bara tjäna in ca. 3723 kronor för december (Då jag måste skicka in min lönerapport den 5:e) och undrar hur mycket av det jag kommer få behålla. (Månadslönen ligger på ca 19200) Eftersom det är mitt första jobb så har jag väldigt liten koll på hur det här med skatter fungerar...
Du kommer få ut ca 15000.
Citera
2020-11-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Du kommer få ut ca 15000.

Fast inte i december....
Citera
2020-11-18, 19:21
Medlem
Gaunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fast inte i december....
Ok! Eftersom jag får timlön kommer jag bara få ut från 1-4 december, undrade om den låga summan påverkade skatten något. Men jag får väl ta och fråga arbetsgivaren isåfall.
Citera
2020-11-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaunter
Ok! Eftersom jag får timlön kommer jag bara få ut från 1-4 december, undrade om den låga summan påverkade skatten något. Men jag får väl ta och fråga arbetsgivaren isåfall.

Nja samma skatt. Men du får nog tillbaka den mer eller mindre i restskatt 2021.....
Citera
2020-11-18, 19:30
Medlem
En årsinkomst på 3723 behöver man inte betala skatt på (förutom den dolda skatten som kallas arbetsgivaravgift).
Du får behålla allt.

Men om du inte ansöker om jämkning kommer arbetsgivaren dra ~30% som vanligt. Då får du tillbaka pengarna på skatten 2021.

Ansöker du om jämkning för 2020 kan du behålla allt direkt.
Citera
2020-11-18, 19:30
Medlem
Aigiss avatar
Om du tjänar mindre än ett visst belopp per år, till exempel för att du studerar, behöver du inte betala någon skatt alls. Hur mycket du får tjäna varierar från år till år. År 2020 behöver du inte betala någon skatt om du tjänar under 20008 kronor.

Om du vet att du kommer att tjäna under 20008 kronor ska du fylla i blanketten Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag. Blanketten ska du lämna till din arbetsgivare i god tid innan första löneutbetalningen. Du behöver inte meddela Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/s...c09f316ce.html
Citera
2020-11-18, 19:40
Medlem
Rammsbergs avatar
Nu svarar jag inte på TS fråga om skatt, men det har andra gjort. En sak som man bör kolla vid en ny anställning, helst före, är om arbetsgivaren betalar in tjänstepension enligt kollektivavtal eller mer. Ifall det inte finns något kollektivavtal tror jag att man får förhandla själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in