Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-18, 19:03
  #1
Medlem
Min morfar som dessvärre gick bort för några år sedan berättade den här historien för mig.

När han cyklade hem från skolan genom dom mörkaste småländska skogarna så hörde han ljud bakom på grusvägen. Plötsligt tog detta tag i pakethållaren och när han vände sig om var det näcken som sprang där.

Såklart kan det varit en allt för glad gubbe med för mycket kärlek för spriten och livet som jagade honom men min morfar stod alltid fast vid att det var näcken.

Brukar inte näcken försöka locka till sig människor till vatten? Man vet att näcken kan bli en annan skepnad men inte är det ett väsen som jagar folk?
Citera
2020-11-18, 19:05
  #2
Avstängd
Maahess avatar
Kan ha varit en blottare
Citera
2020-11-18, 19:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Kan ha varit en blottare

Ja det kan ju varit vad som egentligen. Men historien som berättas är näcken och om näcken jagar folk? Det man läser om näcken är att det lockar. Sedan kanske någon skulle bli lockad av att se en naken man men inte att denna ska vara så pass aggressiv.
Citera
2020-11-18, 19:19
  #4
Avstängd
twigdolls avatar
Nej det var inte Näcken.

Näcken är ett väsen som lever i vattendrag och finns i olika skepnader . Det är inte i grunden inte alls så som så många tror en naken gubbe som spelar fiol, det där är något som blivit en senare grej.
Så att Näcken skulle springa runt på en grusväg och vara igenkänd är ju helt fel.
Citera
2020-11-18, 19:22
  #5
Medlem
Det var bara en näck gubbe han såg.
Citera
2020-11-18, 19:26
  #6
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Nej det var inte Näcken.

Näcken är ett väsen som lever i vattendrag och finns i olika skepnader . Det är inte i grunden inte alls så som så många tror en naken gubbe som spelar fiol, det där är något som blivit en senare grej.
Så att Näcken skulle springa runt på en grusväg och vara igenkänd är ju helt fel.

Vet du nån som har sett den "riktiga"näcken? du verkar bombsäker på det du skriver, vem är det som har rätt?
Citera
2020-11-18, 19:43
  #7
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Vet du nån som har sett den "riktiga"näcken? du verkar bombsäker på det du skriver, vem är det som har rätt?

Näcken är ett naturväsen , man varnade barn för näcken då man inte ville de skulle ramla i och druckna.
Vad man menar med naturväsen i grund och botten är något helt annat än man tänker idag.
Låt säga att en sak kan se intressant och spännande ut men faktiskt vara livsfarlig, så man sa till barn att de kan vara näcken så håll er borta.

Näcken är alltså en ond varelse ändå, men det är mer som en ande.
Jättemånga barn har drunknat av sin nyfikenhet , näcken är inget som skrämmer barn tvärtom.
Citera
2020-11-18, 19:47
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Näcken försökte få ner folk i vattnet, det är en symbol för samlag.
Ämnet är mycket stort inom konsten.

Den mest berömda är väl Waterhouse Hylas and the Nymphs?
Där lockar attraktiva kvinnor oerfarna män in i vuxenlivet
https://en.wikipedia.org/wiki/Nymph#...ry_1896.15.jpg

Näcken är mera homosexuell, som en snuskfarbror som vill böga!
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A...rnst_Josephson)
Citera
2020-11-18, 20:15
  #9
Medlem
Airwave92s avatar
Vem eller vad är näcken??
Citera
2020-11-18, 20:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Vet du nån som har sett den "riktiga"näcken? du verkar bombsäker på det du skriver, vem är det som har rätt?

Nej nej jag är inte bombsäker. Jag var inte på grusvägen första halvan av 1900 talet utan detta är en berättelse av min morfar. Han däremot var så bombsäker man kan vara.

Så om jag väljer att tro min kära morfar så blev han jagad av näcken på en grusväg runt världskriget i Småland.
Citera
2020-11-18, 20:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Näcken är ett naturväsen , man varnade barn för näcken då man inte ville de skulle ramla i och druckna.
Vad man menar med naturväsen i grund och botten är något helt annat än man tänker idag.
Låt säga att en sak kan se intressant och spännande ut men faktiskt vara livsfarlig, så man sa till barn att de kan vara näcken så håll er borta.

Näcken är alltså en ond varelse ändå, men det är mer som en ande.
Jättemånga barn har drunknat av sin nyfikenhet , näcken är inget som skrämmer barn tvärtom.

Så kanske var det egentligen bara en allt för full, förvirrad och naken gubbe på en grusväg som ville få tag i morfar. När han kom hem slängde då hans föräldrar ur sig näcken?
Citera
2020-11-18, 20:25
  #12
Medlem
Men om det var så att näcken inte är ett väsen utan någon för att skrämmas med så kan det inte varit så att morfar blev jagad av en naken tomte eller troll? Om näcken är vatten så är väll troll skog?

Så det är mera troligt att morfar blev jagad av en naket troll eller skogstomte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback