2020-11-15, 23:35
Medlem
Funderade lite på i vilka farliga situationer där det är viktigast att behålla lugnet och vara rationell gentemot vilka situationer där det är mer gynnsamt med en rejäl adrenalinkick och överlevnadsinstinkt. Behöver inte heller vara ett motsatsförhållande rimligtvis. Men låt säga att man blir jagad av en knivman, då lär det vara fördelaktigt med överlevnadsinstinkten medan det lär vara mer fördelaktigt att behålla en viss form rationalitet och logiskt tänkande i mer komplexa situationer, t.ex. ett scenario med fara i trånga/mörka lokaler med stora folksamlingar.

Vad tror och säger ni? Har ni varit med om situationer där ni agerat för irrationellt pga flykt- och kampresponsen?
Citera
2020-11-15, 23:42
Medlem
McVegans avatar
Tänker att den instinkten snarare grundar sig i gamla faror än moderna och att det inte hunnit ändras evolutionärt ännu. Vid bränder eller utrymningar av andra orsaker i folkmassor drabbas folk av panik och människor dör av att bli knuffade och trampade på.
Citera
2020-11-16, 00:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Funderat på det. Vet fan inte. Ta detta med att råka på en björn i det vilda. Hjärnan det man läst om säger att du ska inte springa, du ska lägga dig ner spela död. Springer du är du död. Men i en sådan situation vem kommer ta läran före att bara lägga benen på ryggen? Jag för min del tror inte jag skulle ha kylan att bara lägga mig ner fastän detta innebär mer troligt att man överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in